روزنامه «دنیای خودرو» در سلسله گزارش‌های تجربه عبور از بحران خودروسازان بررسی کرد

ولوو؛ مدال افتخار سوئدی‌ها زیر شست چین

ولووی سوئدی که سال 2015 در میان 50 برند قدرتمند دنیا شناخته شد، سال‌هاست از دست سوئدی‌ها بیرون آمده و دست به دست از ینگه دنیا تا سرزمین چشم‌بادامی‌ها چرخیده است. زمانی ولوو به همراه جاگوار و آستون مارتین و لینکلن و دیگر خودروهای لوکس، تحت نظارت فورد آمریکا فعالیت می‌کرد تا  اینکه بحران اقتصادی و کاهش شدید فروش ولوو، مازاد بر فشار سرمایه‌گذاران شد و این برند سوئدی را به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت هلدینگ چینی، «جیلی» درآورد.

کد : 720
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 آبان 1394
print
نظرات : 0
ولوو؛ مدال افتخار سوئدی‌ها زیر شست چین

مسلم تقوی-ولووی سوئدی که سال 2015 در میان 50 برند قدرتمند دنیا شناخته شد، سال‌هاست از دست سوئدی‌ها بیرون آمده و دست به دست از ینگه دنیا تا سرزمین چشم‌بادامی‌ها چرخیده است. زمانی ولوو به همراه جاگوار و آستون مارتین و لینکلن و دیگر خودروهای لوکس، تحت نظارت فورد آمریکا فعالیت می‌کرد تا  اینکه بحران اقتصادی و کاهش شدید فروش ولوو، مازاد بر فشار سرمایه‌گذاران شد و این برند سوئدی را به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت هلدینگ چینی، «جیلی» درآورد. از آن زمان تاکنون برند ولوو به کار خود ادامه داده است و ذره‌ای از ارزش این برند خوشنام کم نشده است. 
ولوو شرکت سوئدی سازنده خودروهای لوکس و ایمن است که از سال 1927 کار خود را در گوتنبرک آغاز کرد. در آغاز این خودروساز سوئدی فقط بلبرینگ تولید می‌کرد. این شرکت اکنون تولیدکننده خودروهایی در کلاس اس‌یووی، استیشن واگن، سدان و کوپه است و شبکه‌ای از ۲٫۳۰۰ مرکز فروش را در بیش از ۱۰۰ کشور جهان مدیریت می‌کند. در سال ۱۹۳۶ که شرکت ولوو وارد بازار بورس اوراق بهادار سوئد شد، اس‌کااف سهامش در این شرکت را واگذار کرد. 
تا سال ۱۹۹۹ ولوو کارز متعلق به شرکت ولوو بود و در عمل به‌عنوان بخش تولید خودروهای سواری آن فعالیت می‌کرد. در همین سال (۱۹۹۹)، کمپانی آمریکایی فورد، اقدام به خریداری ولوو کارز، از گروه ولوو کرد. در سال ۲۰۱۰ نیز شرکت جیلی، ولوو کارز را از فورد خریداری کرد.

امنیت در ولوو
در سال 1944 ولوو اولین شیشه‌های لمینت را عرضه کرد تا موقع ضربه دیدن، خطر تکه‌های برنده و نشکن را مرتفع کند. در سال 1958 نیل بوهلین مهندس ولوو، کمربندهای سه نقطه‌ای را برای اولین بار طراحی کردند و روی خودرو قرار دادند و یک سال بعد، این کمربندها به عنوان استانداردی برای همه خودروهای ولوو تبدیل شد. کمی بعد ولوو طرح این کمربندها را رایگان به دیگر خودروسازان داد تا ضریب ایمنی را در همه جای جهان بالا ببرد. صندلی‌های رو به عقب کودکان را هم این شرکت سوئدی در سال 1964 برای اولین بار طراحی کرد. 
افتخارات ولوو در استانداردهای ایمنی همینطور ادامه پیدا می‌کند تا اینکه در سال 1995 اولین شرکتی بود که همه خودروهای خود را به ایربگ‌های بغل مجهز کرد، نیازی به گفتن نیست که همین ایربگ‌ها را هم خود ولوو طراحی کرده بود. این ایربگ‌ها جزئی از یک سیستم ایمنی به نام SIPS بود که شامل قفسه‌هایی روی در ماشین برای گرفتن ضربه از کناره‌ها به سرنشین می‌َشد. 
اگر یک ولوو حتی نیمی از توجهی را که به 
امنیت سلامت سرنشینان خودرو می‌داد را صرف بازاریابی می‌کرد، حالا یکی از پرفروش‌ترین خودروهای دنیا بود. ولی ولوو راه خود را بر صداقت و اولویت اصلی‌اش را امنیت مسافران گذاشته است و به همین دلیل این برند در میان با ارزش‌ترین برندهای دنیا قرار دارد. در سال 2015 این برند در میان صد برند پرقدرت دنیا در رتبه 44  قرار گرفت. ولی این خودروساز در سال 2014 تنها 427 هزار خودرو در همه کشورهای دنیا فروخت. این میزان از تعداد خودروهای معیوب فولکس‌واگن در آمریکا هم کمتر است.  

 ولووی آمریکایی و ولووی چینی
 ولوو کارز یا بخش خودروسازی ولوو در سال 1999 به شرکت فورد واگذار شد و به عنوان زیر مجموعه شرکت فورد به کار خود ادامه داد. ولی در فصل اول سال 2008 تحت تاثیر بحران اقتصادی دنیا  عنوان کرد 151 میلیون دلار ضرر داده است. البته فصل پیش از آن ولوو مبلغ 94میلیون دلار متحمل ضرر شده بود. در آن زمان که ولوو به عنوان زیرمجموعه از فورد فعالیت می‌کرد، این شرکت آن‌چنان متحمل ضرر شده بود که مجبور به تعدیل نیرو و اخراج کارگران خود شد. رئیس بخش فورد اروپا در آن زمان اعلام کرد: ولوو برای فروش نیست و ما در حال بهبود شرایط هستیم. ولوو همچنین به دلیل اختلاف کرونای سوئد نسبت به دلار آمریکا تحت فشار بود و به دلیل این اختلاف، از صادرات خودروهای تولیدی سوئد به آمریکا نفع چندانی عاید ولوو نمی‌شد. 
فروش مدل سال  V70 ولوو که پشتوانه شرکت سوئدی محسوب می‌شد، با وجود جدید بودن هم در حال نصف شدن بود. نمایندگان سوئدی این شرکت می‌گفتند مدل جدید ولوو V70 چندان متمایز نیست و مدل جدید چیزی بیشتر از مدل سال پیش V70 نداشت. 
ولوو همچنین از لحاظ استراتژی برندینگ هم مورد نقد وارد می‌شد و متخصصان می‌گفتند در خودروهایی از یک خانواده داشتن سه مدل سالون شبیه به هم اشتباهی بزرگ بود که در رنج محصولات صورت گرفت. در مورد دیگر مدل‌های بزرگ و کوچک ولوو هم ایراداتی مطرح بود که مشکلاتی برای بازاریابی محصولات به وجود می‌اورد. گویی ولوو گستره محصولات خود در تیپ‌های مختلف را از دست داده بود. 
از سوی دیگر شرکت مادر، یعنی فورد، از سوی سرمایه‌گذاران تحت فشار بود. گروه تراکیندا، یک گروه سرمایه‌گذاری تندخو که توسط کرک کرکوریان رهبری می‌شد، در همان دوره 20 میلیون سهم از سهام فورد را خریده بود. سخنگوی این شرکت به صراحت به خبرنگاران گفته بود: «فورد باید ولوو را بفروشد.»
از اواسط سال 2008 شرکت جیلی چین فورد را برای خرید ولوو تحت فشار قرار داد و در سال 2009 اعلام کرد قصد خرید این برند را دارد. در نهایت در سال 2010 شرکت فورد تسلیم سرمایه‌گذاران شد و یکی از مطمئن‌ترین برندهای دنیای غرب را به شرکت چینی جیلی فروخت. از آن زمان تاکنون ولوو به عنوان زیر مجموعه‌ای از گروه هلدینگ جیلی ژجیانگ، به کار خود ادامه داد. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ولوو؛ مدال افتخار سوئدی‌ها زیر شست چین
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو