دولت با وام 25 میلیونی، صورت مساله کمپین را پاک کرد

بازی که برنده نداشت

آمار روز اول ثبت‌نام و فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی، حاکی از آن است که 21 هزار نفر برای خرید خودروی داخلی ثبت‌نام کرده‌اند و خودروسازان، شاد از این آمار خرسند هستند که کمپین «نه به خرید خودرو داخلی» شکست خورده است. با انتشار این اعداد هنوز هیچ‌چیز اثبات نشده است، بلکه تنها نشانه تلخی است از بی‌توجهی دولت به نظر و خواست مردم برای ارتقای کیفیت خودروی متناسب با قیمت آن. 

کد : 726
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 آبان 1394
print
نظرات : 5
بازی که برنده نداشت

بهناز جلالی پور-آمار روز اول ثبت‌نام و فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی، حاکی از آن است که 21 هزار نفر برای خرید خودروی داخلی ثبت‌نام کرده‌اند و خودروسازان، شاد از این آمار خرسند هستند که کمپین «نه به خرید خودرو داخلی» شکست خورده است. با انتشار این اعداد هنوز هیچ‌چیز اثبات نشده است، بلکه تنها نشانه تلخی است از بی‌توجهی دولت به نظر و خواست مردم برای ارتقای کیفیت خودروی متناسب با قیمت آن. این آمار نه نشانه قدرت خودروسازان است و نه ضعف کمپین و یک تصمیم ملی برای تحت فشار قرار دادن خودروسازان تا اندکی به خود بیایند و به اصلاح و بهبود خود بپردازند. بلکه نشان داد دولت قصدی برای بزرگ شدن این طفل میانسال ندارد و همچنان به ساز آن می‌رقصد، بی‌آن که بداند این ساز، کوک نیست
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» خودروسازان چند سالی است گرفتارند و از نظر مالی تحت‌فشار هستند و در عین حال همیشه از دولت طلبکارند. این طلب از آن روی است که سال‌ها تحت حمایت کامل دولت بوده‌اند و در حاشیه امنی که داشته‌اند، یکه‌تازی می‌کردند. فضای خالص برای آنان زمانی فراهم شد که مقرر شد ایران صنعت تولید خودروی خود را بنا نهد. در آن شرایط بی‌توجه به خواست مردم، بازار تنها در اختیار آنان گذاشته و بعدتر که اندکی تساهل و تسامح به خرج داده شد، واردات با تعرفه 130 درصد عملیاتی شد که خودروسازان به همان هم روی خوش نشان ندادند. 
قبضه بازار به جای آن که شرایط پیشرفت خودروسازان را فراهم کند و به سمت تولید محصولاتی با قیمت مناسب و کیفیت بالا حرکت کنند، آنها را بد عادت کرد تا با حداکثر قیمت، محصولی با پایین‌ترین کیفیت را به بازار عرضه کنند. 

توافق لوزان، فرصت اعتراض به کیفیت
در شرایط یکدست بازار، به نظر می‌رسد چاره‌ای جز تامین نیاز نیست به همین دلیل خودروها ساخته می‌شدند و به سرعت هم فروش می‌رفتند، البته آن قدر هم ساده نبود در میانه سال 91 شرایط اقتصادی چنان شد که خودرو از کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شد و قیمت‌ها تا توانستند خود را به صدر کشیدند. این افزایش باز هم مانعی برای انتخاب مردم نبود، اما توافق لوزان، فصل تازه‌ای را در وضعیت خودرو رقم زد. حالا دیگر فضا امکان رقابتی شدن داشت، همه آنها که با تهدید جرات ورود به ایران را نداشتند حالا در حال سبک و سنگین کردن بازار بودند تا به ایران بیایند. کمپین «نه به خرید خودروی داخلی» هم با همان چراغ سبزها شروع شد و البته ریشه در کیفیت پایین خودروها داشت، هر چند با دیدگاه دایی جان ناپلئونی به چینی‌ها نسبت داده شد و بعدتر وزیر صنعت که خود سردمدار حمایت تمامقد از صنعت خودرو از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است، تحریم‌کنندگان خودروی داخلی را منافق خواند، اما تغییری در نگاه مردم ایجاد نکرد. کمپین روز‌به‌روز گسترده می‌شد و مردم اعلام می‌کردند که قیمت خودروها با کیفیت‌شان تناسب ندارد و خودروسازان را باید تحت فشار قرار داد تا اندکی به خود بیایند. کاهش 15 درصدی پلاک‌گذاری در سال جاری را شاید بتوان تصمیم برای فشار بر خودروسازان دانست اما نه با نگاه منافق، بلکه مشتریان حق خود می‌دانستند تا در ازای هزینه‌ای که متقبل می‌شوند محصولی قابل دریافت کنند و از خدمات مناسبی بهره‌مند شوند که همه این‌ها از اصول اولیه تجارت و فروش است.
گزارش‌های میدانی نشان می‌داد که مردم کمر همت بسته‌اند تا به جای دولت و سازمان‌های نظارتی خودروسازان را تادیب کنند، اما تعدیل نیروی واحدهای خودروسازی و وابسته به این صنعت، اعلام ورشکستگی واحدهای قطعه‌سازی دولت را به چاره‌اندیشی انداخت تا به جای آن‌که حداقل میانه را بگیرد و اندکی از خواست مردم را همراه با کمک به خودروسازان برآورده کند، طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی را ارائه کرد. به نظر می‌رسد این طرح از همان اندیشه‌ای برآمده است که معتقد بود «مردم خیال نکنند با تحریم تولید داخلی و آمدن خارجی‌ها توان خرید بنز را دارند»، اما این بهترین برداشتی بود که می‌شد از کمپین مردم داشت. آنان خود بهتر از وزرا می‌دانند وضعیت جیب و حساب بانکی‌شان چگونه است و پولشان به خرید بنز و ب‌‌ام و نخواهد رسید، اما انتظار دارند در مقابل 22 میلیون تومان پولی که برای خرید یک خودرو می‌پردازند، خودرویی قابل استفاده داشته باشند و نه تنها یک چهار چرخ که نام ارابه مرگ را یدک می‌کشد.

شکست کمپین قابل اثبات نیست
طبق اعلام سازمان‌های مجری طرح فروش خودرو از طریق وام 25 میلیون تومانی، در روز اول 21 هزار خودرو به فروش رفته است و خودروسازان از این فروش خرسند هستند و بیش از آن معتقدند که مردم با حضور خود در روز اول نشان دادند که نداشتن نقدینگی لازم مانع از خرید خودرو شده بوده و کمپین «نه به خرید خودروی داخلی» کاملا شکست خورد، وگرنه خودروی داخلی همچنان مورد وثوق آنان است. اما این آمارها حتی اگر بپذیریم در اولین روز درست و دقیق بوده،  چنان چه در ساعت 14 این رقم پنج هزار دستگاه بود و در پایان روز با یک شیب و سرعت بالا به 21 هزار متقاضی رسید، باز هم نشانه‌ای از شکست «کمپین نه به خرید خودرو داخلی» نیست، مگر آن که اعضای آن را دشمن فرض بگیریم و اهداف آن را شوم تصور کنیم که آن هم توهین به مشتریانی است که تنها خواسته‌شان بهره‌مندی از محصولی با کیفیت و قیمت مناسب است. کمپین هیچ گاه خودروسازان را به عنوان یک مرکز که باید نابود شود، مورد هدف قرار نداده بود، بلکه هدف احترام به مشتریان بود که دولت به جای توجه به آن، باز هم سایه خود را بر سر خودروسازان گسترد تا آنان را از ورشکستگی نجات دهد و باز هم توان فروش همان تولیدات قبلی را داشته باشند. هر چند به هیچ طریقی نمی‌توان اثبات کرد که تحریم‌کنندگان آیا در صف ثبت‌نام بوده‌اند یا نه، آیا از شعارهایی که می‌دادند عقب‌گرد داشته‌اند؟ اما به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که صدای آنان در این میان شنیده نشد و خواسته‌شان به هیچ گرفته شد، هر چند در بازار و تجارت آنان تعیین‌کننده اصلی وضعیت هستند، اما با جبر به حاشیه فرستاده شدند. صدایی که تنها قصدش اصلاح بود و به هیچ عنوان طمع نابودی صنعت و تولید و اضافه شدن خیل بی‌کاران را نداشت. آنان تنها می‌خواستند از اهرم فشار خود برای اصلاح وضعیت موجود استفاده کنند که دولت آن را به صلاح ندانست و ترجیح داد این خواست فعلا در لشکر بازنده‌ها باقی بماند و طفل نازک دل خود را راضی نگه دارد تا همچنان طنازی کند. طفلی که در میانسالی همچنان باید برای گام برداشتن دستش را گرفت و هنوز توان مستقل شدن ندارد و در هر گرفتاری که پیدا می‌کند بلافاصله دست به دامان دولت می‌شود تا از مخمصه نجاتش دهد. دولت همان مادری است که نه خود دست به تربیت این طفل معلول می‌زند و نه اجازه می‌دهد راه راست را از دیگران بیاموزد.         


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
andموافق
این را دوست ندارم.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 5 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 11/12/2015 18:04:37

بحث کمپین هم معلوم بود از اول شکست میخوره مردم ما مشکل پول داشتند در ضمن از نظر جامعه شناسی اگه آمریکا راهم قسطی بدن مردم ما خریدارش میشن

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 11/12/2015 00:34:58

دلم برای مردم کشورم میسوزد. نان شبشان را ندارند بخورند و به امید اینکه با این ماشینها کار کنند با قرض و قوله پیش پرداخت جور میکنند و این وام کذایی رو که بدتر از ربا ست رو میگیرند و خودشون رو بدبخت تر میکنند. به نظر من که هیچ وامی در کار نبوده. فقط خودروساز اومده و با همون شرایط لیزینگی ماشینهاشو به مردم غالب کرده و یک منتی هم سر دولت گذاشته و هم سر مردم. من فقط نمیدونم مردم اقساط این وامها رو از کجا میخوان بدن تو این رکودی که اصلا نمیشه پول در آورد.

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 11/11/2015 23:25:14

برای خودم و این ملت متاسفم که دولت مردانش فقط برای سود و منفعت خواهی تعدادی از اعضای خود و عده ای خائن که جان ومال ملت ایران را فدای غرور و کبر وخودخواهی هايشان کرده اند فدا کرد و بجای اجابت خواسته ی برحق مردم از مافیایی خودرو سازان حمایت کرد و تعدادی نیز احساساتی شده و دراین حقه کثیف گرفتار شده وخودرو های بی کیفیت ومزخرف را به این ملت صبور قالب کنند که خداوند از حق این ملت نگذرد

profileimage
بهار
ارسال شده در در 11/11/2015 18:40:27

یه سلام کنیم به اون خودرو ساز محترمی که خودروی سمندو فروش فوق العاده کرده برای مردم پاکستان و عراق 2 هزار دلار! تا خرجش درآد
ولی حاضر نیست همون ماشین و به همون قیمت به هموطناش بفروشه تا یه وقت مردم کشورش پرتوقع نشن,





سلام بی ناموس وطن فروش پست!✋😕

profileimage
ستاره
ارسال شده در در 11/11/2015 18:28:17

کاملا درسته,
دولت هم به فکر مردم نیست. کی بوده که بخواد الان باشه.
فقط شعار شعار, اینا فقط به فکر منافع خودشونن...
مردم باید خودشون یه کاری برای خودشون بکنن از دولت خبری نمیشه.
کمپین هم به این سادگی شکست نمیخوره.

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو