مقایسه شورولت کوروت استینگری کانورتیبل 2014 و جگوار اف-تایپ وی هشت 2014

یک اقیانوس و 23 هزار دلار فاصله

مقایسه سوپراسپرت‌ها، هم راحت است و هم سخت. راحت از این جهت که افراد کمی می‌توانند این ماشین‌های گران‌قیمت و کم‌تولید را سوار شوند و توانایی آن‌را داشته‌ باشند که جزئیات مکانیکی و دینامیکی آنها را به چالش بکشند. بسیاری از آنها، درباره طراحی و ظاهر خودرو نظر می‌دهند. اما سخت از این جهت است که به چالش کشیدن خودروهایی با آخرین تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته ضروری و غیرضروری، وارد شدن به ورطه خطرناکی است و کسی که این چالش را به عهده می‌گیرد، دست به ادعای سنگینی می‌زند. با این همه، گفتن و شنیدن و در بوته نقد نهادن  این دل‌ربایان چند ده‌هزار دلاری، به‌قدری جذابیت و هیجان دارد که شجاعت نقد را هم ممکن‌می‌سازد.

کد : 727
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 آبان 1394
print
نظرات : 0
یک اقیانوس و 23 هزار دلار فاصله

سیدعلی‌اکبر رضوی-مقایسه سوپراسپرت‌ها، هم راحت است و هم سخت. راحت از این جهت که افراد کمی می‌توانند این ماشین‌های گران‌قیمت و کم‌تولید را سوار شوند و توانایی آن‌را داشته‌ باشند که جزئیات مکانیکی و دینامیکی آنها را به چالش بکشند. بسیاری از آنها، درباره طراحی و ظاهر خودرو نظر می‌دهند. اما سخت از این جهت است که به چالش کشیدن خودروهایی با آخرین تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته ضروری و غیرضروری، وارد شدن به ورطه خطرناکی است و کسی که این چالش را به عهده می‌گیرد، دست به ادعای سنگینی می‌زند. با این همه، گفتن و شنیدن و در بوته نقد نهادن  این دل‌ربایان چند ده‌هزار دلاری، به‌قدری جذابیت و هیجان دارد که شجاعت نقد را هم ممکن‌می‌سازد.
در آزمایش امروز، یکی از بریتانیا و دیگری از آن سوی اقیانوس یعنی آمریکا حضور دارد. جگوار و شورولت؛ کمپانی‌های محبوب و موفق قرن اخیر، همیشه و در همه کلاس‌ها حرفی برای گفتن در سطح اول دنیا، داشته‌اند. بخصوص اف-تایپ و کوروت، با پیشینه‌ای درخشان و کارنامه‌ای قابل قبول، رقابتی نزدیک و مهیج خواهند داشت. رقابت این دو، از این جهت هم می‌تواند قابل توجه باشد که در نظرسنجی‌ها و در تحلیل‌های موردی، از نظر طراحی داخلی و ظاهری و جذابیت چهره، نمره‌های بالایی کسب کرده‌اند حالا باید دید کدام‌یک مصداق این بیت شعر حافظ می‌شوند: «نه هر که طَرف کله کج نهاد و تند نشست/ کلاهداری و آیین سروری داند!» با توجه به این نکته، این دو به خوبی از یکدیگر قابل تشخیص‌اند.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» کوروت کانورتیبل و اف‌تایپ اس، خودروهایی رودستر یا دوسرنشین هستند و در این رقابت مدل 2014  هر دور خودرو شرکت کرده‌اند. با وجود اختلاف قیمت حدود 23هزار دلاری، در نگاه اول، انتظار می‌رود که جگواراف‌تایپ، جایگاه برتر را از آن خود کند. دلبر خوش‌چهره بریتانیایی، در دل خود، قلب DOHC مجهز به سوپرشارژر دارد و مانند تک‌تاز آمریکایی از یک موتور هشت سیلندر با آرایش خورجینی بهره می‌برد. به‌نظر می‌رسد یکی از این دو خودرو را، ابرقهرمان‌های فیلم‌های هالیوودی برانند و دیگری، انگار ماشین جاسوس‌های خبره انگلیسی‌است. هرچند در این مقایسه، هر دو به دست کاربلدهای ماشین‌باز سپرده‌ شده‌اند تا با نگاهی برابر، نتیجه‌ای عادلانه به دست بیاید؛ به راستی، کدامیک بهتر آیین سروری را می‌دانند؟

رتبه دوم
2014 Jaguar F-type V-8 S
وقتی آمریکایی‌ها در حال کشورگشایی و و ثروت‌اندوزی بودند، جگوار مشغول درو کردن جایزه‌های لی‌مانس با سی‌‌تایپ و دی‌تایپ بود. بعد در دهه شصت، جگوار ای‌تایپ به‌عنوان یک خودرو اسپرت معرفی و عرضه شد. بعد از یک وقفه حدودا چهل ساله، جگوار دوباره به دنیای ماشین‌های اسپرت جان تازه‌ای داد. اف‌‌تایپ، با ظاهری الهام گرفته از نسل‌های پیشین خود و البته با داشتن مولفه‌های مدرن و خلاقانه رونمایی شد. با این حال ، عده‌ای معتقد بودند اف‌تایپ، فاقد شاخصه‌های پر زرق‌و‌برق و عوام‌پسند است و شاید در رقابت با حریفان، شانسی برای تصاحب بازار نداشته‌باشد.
جگوار، سه نوع موتور انتخابی برای اف‌تایپ در نظر گرفته است: یکی موتور 340 اسب‌بخاری وی-6 با حجم سه‌لیتر و مجهز به سوپر شارژر، دیگری همان موتور با قدرت 380 اسب‌بخار و سومی پیشرانه‌ای با حجم پنج‌لیتر در هشت سیلندر خورجینی و قدرتی معادل 495 اسب‌بخار. بنابراین وقتی قرار باشد رقیبی برای کوروت جدید انتخاب شود، باید وی‌هشت سوپرشارژ باشد. رودستر قدرتمند جگوار، در بسیاری از مولفه‌ها، تقریبا مشابه با حریف آمریکاییش – روی کاغذ – است. مهم‌ترین تفاوت آنها، اختلاف قیمت 23هزار دلاری است و این اختلاف‌قیمت برای دو خودرویی است که آزمایش شده‌اند. در قیمت پایه، اف‌تایپ تقریبا دو برابر کوروت، ارزش دارد. در جگوار مورد آزمایش، روکش چرم 1925 دلار، سیستم صوتی 1200 دلار و چندین قابلیت انتخابی دیگر، قیمت را از 92هزار و 850 دلار پایه به 100هزار و 370 دلار رسانده‌اند.
در تست شتاب صفر تا 98 کیلومتر بر ساعت، نتیجه اف‌تایپ، دقیقا برابر کوروت، یعنی 3.7 ثانیه به‌دست آمد. در تست صفر تا 160 کیلومتر بر ساعت نیز نتیجه مشابه بود و جگوار تنها با 0.3 ثانیه اختلاف، رکورد 8.4 ثانیه را در برابر 8.7 ثانیه کوروت ثبت کرد. از نظر قدرت، جگوار 35 اسب‌بخار قوی‌تر و از نظر گشتاور، تقریبا با کوروت برابری می‌کند. 
تنها انتخاب برای گیربکس ا‌-تایپ، یک هشت‌سرعته اتوماتیک با کلاچ دوبل است. گیربکسی که عملکرد قابل قبولی دارد و بدون تاخیر و تکانش، وظیفه خود را انجام می‌دهد. تغییر خودکار سرعت و دنده، به‌طور منطقی و در دور موتورهای صحیح صورت می‌گیرد. با فشار دادن دریچه گاز، صدای خروجی از اگزوز چهارلول اف‌تایپ همانقدر بلند و خشن خواهد بود که از شیپورهای خروجی فراری شنیده‌اید و تقریبا صدای هر رقیب دیگری در کنار خود را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وقتی از خیابان‌های حومه شهر، به جاده‌های پر افت‌و‌خیز سان‌برناردیو بیایید، اف‌تایپ با شگفتی‌های جدیدی همراه خواهد شد. چنانکه تعلیق جگوار، امنیت و آرامش سرنشین‌ را به‌خصوص در پیچ‌های تند تضمین خواهد کرد.  همین حس رضایت را، شما در کار با فرمان و هندلینگ جگوار تجربه می‌کند.با این همه خصوصیت ممتاز، پس چرا جگوار به رتبه دوم بسنده کرده است؟ در اینجا رقابت بین خوب و خوبتر است. باید سراغ کوروت رفت و دلایل اول شدن را در آن جستجو کرد، نه دلایل دوم شدن اف‌تایپ!

رتبه اول
2014 Chevrolet Corvette Stingray Convertible
هرچقدر هم که کوروت تا به‌حال در بین رقیبانش، به لوکس بودن، راحتی و بی‌عیب‌و‌نقص بودن مشهور نیست، اما نسل هفت استینگری را باید تافته‌جدا‌بافته شورولت دانست. موتور قدرتمند شورولت ، تقریبا همه آنچه را که شما نیاز دارید مثل  قدرت و گشتاور را در هر شرایط رانندگی و جاده‌ای، در اختیارتان قرار خواهد داد. کوروت، از نظر وزن از اف‌تایپ 2014 سبک‌تر و مصرف سوخت کمتری دارد. با یک تفاوت جزیی، می‌توان کوروت را از نظر طراحی داخلی نیز شکیل‌تر و رانندگی با آن را، به‌خصوص با داشتن امکانات ویژه‌ مثل سیستم صوتی Bose، روکش چرم لوکس و از همه مهم‌تر، رنگ سبز منحصر به‌فرد بدنه که رویه قهوه‌ای، صندلی‌ها را می‌پوشاند، دلپذیرتر از اف‌تایپ دانست. 
بدون اغراق، کوروت تاکنون صندلی‌های به این راحتی و با این ارگونومی دقیق نداشته است؛ پس بیراه نیست که از این جنبه هم آن را بر فرزند جگوار برتری دهیم. نمایشگر مقابل راننده، در عین زیبایی و همخوانی از نظر طراحی با سایر اجزای داخلی، مدرن، جذاب، مفید و کاربردی است. شاید تنها شکایتی که می‌توان از این استینگری داشت، این باشد چرا در ظاهرمثل طراحی درون به فرشته‌ای دل‌فریب تبدیل نشده است.
شاید اضافه کردن ضربه‌گیرهای مگنتورئولوژیکالی که 1795 دلار هزینه روی دست شورولت گذاشته‌اند، به پک Z51 قبلی، باعث شده تا آسایش سرنشین‌ها، در ناهمواری‌ها و پیچ و خم‌ها بیشتر شده و سر و صداها تقریبا به صفر برسد. اگر هم تا اینجای کار، شورولت با کوروتش دل شما را نبرده باشد، وقتی پایتان را روی پدال‌گاز فشار دهید و به بازوکاهای خروجی فرمان آتش دهید، اسیر صدای فریبنده آن خواهید شد.
اختلاف‌های نسل هفتم کوروت و اف‌تایپ 2014 خیلی به‌هم نزدیک است اما اگر همین اختلاف‌های نزدیک، تعدادشان زیاد شود، باید مورد توجه قرار بگیرند. یکی از این تفاوت‌ها در سامانه ترمز است. کوروت، برای توقف کامل از سرعت 112 کیلومتر در ساعت، مسافت 43 متری را طی می‌کند که در مقایسه با جگوار حدود 2.5 متر کمتر است. در تست شتاب جانبی، در نتیجه‌ای مشابه برای کوروت شتاب 1.00 و برای اف‌تایپ شتاب 0.96 بدست آمده است. با این‌حال با وجود وزن سنگین‌، جگوار در بیشتر تست‌های مربوط به شتاب، رکورد بهتری از شورولت دارد، با این استثنا که از نظر بیشینه سرعت قدری پایین‌تر از آن است.
هرچند گیربکس به‌کاررفته در کوروت استینگری، از نوع شش‌سرعته اتوماتیک است، اما از نظر عملکرد نمی‌توان برتری یا نقصان خاصی نسبت به حریف انگلیسی قائل شد. چراکه در دور موتورهای به‌جا، بدون مکث و تکان غیرعادی تعویض دنده انجام می‌شود. با این وجود در مدل 2015 از یک گیربکس هشت سرعته استفاده شده است.








 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید یک اقیانوس و 23 هزار دلار فاصله
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو