بررسی روزنامه «دنیای خودرو» از تجربه عبور از بحران خودروسازان جهان

لردهای مهاجر

شرکت فورد در دهه نود اقدام به تجمیع برندهای لوکس زیر مجموعه خود زیر یک چتر به نام «گروه خودروسازی لوکس» PAG کرد. خودروهایی اصیل، لوکس و پیشرفته که شامل ولوو، لینکلن، استون مارتین، جگوار و شرکت‌های دیگری می‌شد که هر کدام در رده محصولات لوکس، برند ارزشمندی حساب می‌شد. اگرچه قصد و غرض شروع این کار صرفه‌جویی و استفاده از تجربیات مشترک برای توسعه تکنولوژی بود، اما این شرکت زمان زیادی دوام نیاورد و در بحران مالی 8-2007 میلادی به کلی محو شد. 

کد : 731
تاریخ انتشار : شنبه 23 آبان 1394
print
نظرات : 1
لردهای مهاجر

مسلم تقوی-شرکت فورد در دهه نود اقدام به تجمیع برندهای لوکس زیر مجموعه خود زیر یک چتر به نام «گروه خودروسازی لوکس» PAG کرد. خودروهایی اصیل، لوکس و پیشرفته که شامل ولوو، لینکلن، استون مارتین، جگوار و شرکت‌های دیگری می‌شد که هر کدام در رده محصولات لوکس، برند ارزشمندی حساب می‌شد. اگرچه قصد و غرض شروع این کار صرفه‌جویی و استفاده از تجربیات مشترک برای توسعه تکنولوژی بود، اما این شرکت زمان زیادی دوام نیاورد و در بحران مالی 8-2007 میلادی به کلی محو شد. 
گروه خودروسازی لوکس، بخشی از شرکت فورد بود که وظیفه سرپرستی برندهای خودرویی پیشرفته فورد را به عهده داشت. این بخش از سال 2006 تا 2010 به‌تدریج به دلیل جدا شدن زیرمجموعه‌هایش از بین رفت. این گروه در سال 1999 تحت نظارت ژاک ناصر، کارآفرین لبنانی-استرالیایی که آنزمان مدیرعامل اجرایی فورد بود، شروع به فعالیت کرد. «گروه خودروسازی لوکس» PAG برای به عهده گرفتن مسئولیت برندهای «لینکلن»، «مرکوری»، «آستون مارتین»، «جگوار»، «لندرور» و «ولوو» رشد یافت. تا سال 2004 شرکت فورد 17 میلیارد دلار خرج این شرکت کرد. 
لینکلن و مرکوری تا سال 2002 به کنترل مستقیم فورد برگشتند. هیات مدیره لینکلن با بخش آمریکای شمالی PAG یکی شد و توسط یک گروه آلمانی مقیم لندن اداره می‌شد. 
چهار برند دیگر «گروه خودروسازی لوکس» که شامل آستون مارتین، جگوار، لندرور و ولوو می‌شد، به کلی سرنوشت‌های مختلفی داشتند و هر کدام توسط شرکت خاصی خریداری شدند که سیستم و شبکه فروش خاص خود را داشتند. به این دلیل تجربه مشترک میان این شرکت‌ها به کمترین میزان رسید. 

دلایل شکست
دلیل اینکه فورد این شرکت‌ها را کنار هم جمع کرد این بود که از هزینه‌هایش کم کند. فورد هم می‌خواست همه این برند‌ها را داشته باشد و هم در سرمایه صرفه‌جویی کند. با قطعات و مهندسان مشترک فورد قصد داشت به این امر فائق بیاید ولی در عمل این کار باعث شد این شرکت‌ها محصولاتی شبیه هم تحت برندهای مختلف تولید کنند. نمونه مشخص و بسیار شبیه آن «جگوار ایکس تایپ» بود که مدلی جمع و جور و کاربردی از برادر بزرگ‌تر خود «فورد موندئو» بود که در تیراژ صنعتی تولید شده بود. شباهت عجیب این دو مدل به اعتبار جگوار لطمه بزرگی وارد کرد. 
در همان دوره برند ولوو یکی از موفق‌ترین سری‌های لوکس را که شامل ولوو 740 و 940 و اس70 می‌شد، وارد آمریکا کرد ولی به دلیل کمبود شبکه توزیع و قدرتمند و نداشتن گستردگی نمایندگان، سهم بازار را به برند‌های لوکس آلمانی مثل بنز و ب‌ام‌و واگذار کرد. 
در سال 2006 که « آلن مولالی» ریاست فورد را به عهده گرفت کم‌کم این گروه شروع به فروریختن کرد. فورد شروع به فروختن سهام این شرکت‌های لوکس کرد. در سال 2007 این غول آمریکایی 92درصد سهام آستون مارتین را به کنسرسیومی از سرمایه‌گذاران به ریاست «دیوید ریچاردز» واگذار کرد. 
در ادامه مطلب شرکت‌های زیر مجموعه شرکت «گروه خودروسازی لوکس» را از نظر می‌گذرانیم.

آستون مارتین
استون مارتین، شرکت خودروسازی بریتانیایی است که در زمینه مهندسی، طراحی و ساخت خودروهای اسپرت فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۱۳ توسط رابرت بمفورد و لیونل مارتین تاسیس شد. از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷ استون مارتین بخشی از گروه خودرسازی لوکس بود، ولی در ۱۲ مارس ۲۰۰۷ در پی انعقاد قراردادی به ارزش ۴۷۹ میلیون پوند، استون مارتین به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ادیم، شرکت الدار و پرو درایو، که توسط دیوید ریچاردز مدیریت می‌شد، واگذار شد. اما شرکت فورد ۴۰ میلیون پوند از سهام استون مارتین را که معادل ۱۰درصد از کل سهام آن است حفظ کرد. با احتساب این مبلغ، ارزش کل شرکت در سال ۲۰۰۷ معادل ۹۲۵ میلیون دلار برآورد شد. این شرکت سرمایه‌گذار اصلی باشگاه فوتبال مونیخ 1860 آلمان است. 

لینکلن
لینکلن موتور کمپانی، شرکت خودروسازی آمریکایی است، که تولیدکننده انواع مختلف خودروهای لوکس است. این شرکت هم‌اکنون از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی فورد محسوب می‌شود.
دفتر مرکزی این شرکت، در شهر دیربورن، میشیگان قرار دارد. شرکت لینکلن موتور در سال ۱۹۱۷ توسط هنری لیلند و پسرش ویلفرد لیلند در دیترویت میشیگان تاسیس شد. شرکت خودروسازی لینکلن در سال ۱۹۲۲ در پی ورشکستگی و در ازای مبلغ ۸ میلیون دلار، به کمپانی «فورد» واگذار شد. این شرکت اکنون متعلق به فورد است. فورد خودروهای لوکس خود را با برند لینکلن به بازار عرضه می‌کند.

جگوار لندرور 
شرکت جگوار لندرور از مجموعه دو شرکت بریتانیایی جگوار و لندرور تشکیل شده است که بعدتر رنج‌رور هم به گروه محصولات آن افزوده شد. این شرکت حالا مجموعه‌ای از یک شرکت هندی است و تنها قطعاتی از آن در انگلیس تولید می‌شود. 
ریشه‌های مشارکت و همکاری دو شرکت خودروسازی جگوار و لندرور به سال ۲۰۰۲ بازمی‌گردد که با مدیریت کمپانی فورد شروع به فعال کردند. شرکت فورد ابتدا در سال ۱۹۸۹ جگوار کارز را تصاحب کرد، سپس در سال ۲۰۰۰ اقدام به خریداری برند لندرور از شرکت خودروسازی ب‌ام‌و کرد. شرکت جگوار لندرور در سال ۲۰۰۸ در پی خریداری جگوار و لندرور توسط گروه خودروسازی هندی تاتا موتورز، راه‌اندازی شد، سپس برند رنجرور را نیز با آنها ادغام کرد. شرکت جگوار همواره یکی از فعال‌ترین خودروسازها در زمینه طراحی و ساخت خودروهای لوکس سفارشی است، که بارها برای الیزابت دوم، چارلز، شاهزاده ولز و سران سیاسی سایر کشورها، اتومبیل‌های سفارشی تولید کرده‌است. در سال‌های اخیر نیز شرکت جگوار به ساخت خودرو برای نخست‌وزیر بریتانیا روی آورده است. 

ولوو
ولوو کارز، شرکت خودروسازی سوئدی است که در حال حاضر به‌عنوان شرکت تابعه‌ای از کمپانی چینی «جیلی» فعالیت می‌کند. این شرکت هم‌اکنون تولیدکننده خودروهایی در کلاس اس‌یووی، استیشن واگن، سدان و کوپه است و شبکه‌ای از2300 مرکز فروش را در بیش از ۱۰۰ کشور جهان مدیریت می‌کند. در سال ۱۹۳۶ که شرکت ولوو وارد بازار بورس اوراق بهادار سوئد شد، «اس‌کااف» سهامش را به این شرکت واگذار کرد. تا سال ۱۹۹۹ ولوو کارز متعلق به شرکت ولوو بود و در عمل به‌عنوان بخش تولید خودروهای سواری آن فعالیت می‌کرد. در همین سال کمپانی آمریکایی فورد، اقدام به خریداری ولوو کارز، از گروه ولوو کرد. در سال ۲۰۱۰ نیز شرکت جیلی، ولوو کارز را از فورد خرید.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
کیارش
ارسال شده در در 11/14/2015 12:44:54

بابا تو ایران بحران و رکود و این چیزها معنی نداره مردم هستن هر مشکلی پیش بیاد مردم باید بکشن خودرو سازی که اصل کشوره همیشه میگن اگر خودرو سازها نباشن مردم ایران از بیکاری و گرسنگی می میرن همه مردم ایران تو خودرو ساری مشغول هستن و کسی که نخره یا همکاری نکنه محارب و دشمن خداست مگه نشنیدن !!!

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو