فورد 150 هزار فروش در ماه، پراید 5 عزار فروش در روز

خودروهای کهنه ایرانی در آستانه رکوردهای جدید جهانی

در آستانه هفته دوم از فروش خودروهای صفر توسط خودروسازان وطنی هستیم و آمار به طرز حیرت‌انگیزی بالا رفته است؛ آماری که نه فقط نسبت به چند ماهه اخیر ناهمگون است بلکه در مقایسه با تاریخ پیش‌فروش خودروها بی‌سابقه به نظر می‌آید. نرخ فروش خودروهای دو خودروساز اول ایران روزانه 10هزار خودرو برای هر خودروساز بود که رسیدن به چنین نرخی حتی برای بزرگ‌ترین خودروسازان جهان با بازار هدف چندمیلیاردی هم غیرممکن به نظر می‌آمد.

کد : 741
تاریخ انتشار : شنبه 23 آبان 1394
print
نظرات : 0
خودروهای کهنه ایرانی در آستانه رکوردهای جدید جهانی

مسلم تقوی-در آستانه هفته دوم از فروش خودروهای صفر توسط خودروسازان وطنی هستیم و آمار به طرز حیرت‌انگیزی بالا رفته است؛ آماری که نه فقط نسبت به چند ماهه اخیر ناهمگون است بلکه در مقایسه با تاریخ پیش‌فروش خودروها بی‌سابقه به نظر می‌آید. نرخ فروش خودروهای دو خودروساز اول ایران روزانه 10هزار خودرو برای هر خودروساز بود که رسیدن به چنین نرخی حتی برای بزرگ‌ترین خودروسازان جهان با بازار هدف چندمیلیاردی هم غیرممکن به نظر می‌آمد.  
این فروش ناهمگون از سوی دیگری هم قابل بررسی است و آن بازار خودروهای دیگر است که به شدت رکود پیدا کرده‌اند. تقریبا در این روزها محال است کسی بتواند خودروی پراید یا پژو 405 خود را بفروشد. 

سرعت عجیب و غریب فروش
در حالی به ماه‌های آخر سال 94 می‌رسیم که پراید رکورد سرعت فروش در تاریخ را می‌شکند؛ 5هزار خودرو در روز. فورد اف 150 در بهترین ماه‌های فروش خود به 150 هزار دستگاه در ماه نمی‌رسید. هیچ‌کدام از خودروهای پرفروش تاریخ به این رقم نرسیده‌اند. رقمی که شاید پراید بتواند آن‌را بشکند. در 4 روز اول فروش خودروهای ایرانی با تسهیلات دولتی، نزدیک به صدهزار خودرو  به فروش رفت که بیست هزار دستگاه از آن پراید خود بود. 
این در حالی است که امتناع از خرید خودرو در ماه‌های گذشته به دلیل بی‌کیفیت بودن خودروها بود و طبق گزارش‌های مختلف پراید در صدر خودروهای کم‌کیفیت و غیرامن قرار دارد. البته شاید عده‌ای از همین کسانی که در ماه‌های گذشته از خرید خودرو امتناع کرده‌اند و منتظر جرقه‌ای بوده‌اند تا به صف خریداران بپیوندند، سهمی از این میزان فروش دارند. یعنی به طور میانگین کسانی که باید در ماه‌های قبل خودرو می‌خریده‌اند و صبر کرده‌اند حالا با هم به بازار هجوم آورده‌اند. 
البته ماجرا نمی‌تواند به همین راحتی توجیه شود و قطعا سهم فقر و درآمد پایین مردم کشور ما در هجوم برای خرید خودروهایی تا این حد نامناسب نسبت به قیمت و با چنین اقساط بلندمدتی دخیل است. 

ریزش قیمت خودرو در بازار آزاد
هجوم مردم برای خرید خودروهای صفر به حدی شدید بوده است که خودروهای صفر موجود در بازار و خودروهای دست دوم برای فروش به مشکل برخورده‌اند. 
چهار روز از اجرای طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی گذشت. بازار خودرو کساد بود، کسادتر هم شده است. اکنون قیمت‌ها در بازار آزاد به شدت ریزش کرده و متقاضیان انگیزه‌ای برای خرید خودرو ندارند.
در طرح دولت برای فروش خودروها،  شرایط جذابی برای مشتریان در نظر گرفته شد،  بنابراین استقبال خوبی هم از طرح صورت گرفت. استقبال به گونه‌ای بود که نمایندگی‌های فروش خودروسازان در پاسخ به تقاضای مشتریان اعلام کردند که ظرفیت فروش برخی مدل‌ها، به اتمام رسیده است؛ به همین دلیل برخی از انواع مدل‌های خودرو، با اعلام افزایش ظرفیت مواجه شدند، بنابراین شرایط اندکی بهتر شد و مردم می‌توانستند خودروهایی را هم که نمایندگی‌های فروش خودروسازان پیش از آن، تعداد آنها را محدود و در مواردی با اتمام ظرفیت فروش اعلام می‌کردند،  خرید کنند.
به موازات هیاهویی که در نمایندگی‌های خودروسازان برای ثبت‌نام و استفاده از این تسهیلات صورت می‌گیرد، بازار آزاد همچنان خواب زمستانی خود را ادامه می‌دهد، البته مراجعه برخی‌ها به این بازار یا مراکز خریدوفروش خودرو که در نقاطی از شهر مشغول به کار هستند، بالا رفته است اما اکثر مشتریان بدون فروش خودروی خود، به خانه بازمی‌گردند یا مجبورند که با ریزش قیمت‌ها یک طوری کنار آیند و در نهایت خودرو خود را بفروشند و بعد هم خودروی جدید را با وام ۲۵ میلیون تومانی ثبت‌نام کنند.
گزارش میدانی خبرگزاری «مهر» از برخی نمایشگاه‌های اتومبیل هم حکایت از این دارد که بنگاهداران، اتومبیل نمی‌خرند و یا با قیمتی پایین‌‌تر از حد معمول، حاضرند خودرو را بخرند. یکی از نمایشگاهداران می‌گوید: مراجعات برای فروش خودرو این روزها بیشتر از خرید است. مردم می‌خواهند خودروی خود را بفروشند و به همین دلیل، عرضه خودرو بر تقاضا پیشی گرفته و قیمت افت کرده است.
وی می‌افزاید: البته برخی‌ها هم که توانایی خرید قسطی و پرداخت اقساط را ندارند، ترجیح می‌دهند که با پول اندک، خودرو خریداری کرده و از همان استفاده کنند، برخی‌ها هم ضامن ندارند که بخواهند خودرو نو بخرند اما باز هم تعداد افرادی که می‌خواهند خودرو بفروشند، بیشتر از کسانی است که می‌خواهند خودرو بخرند. به هرحال بازار خریدوفروش خودروها اندکی رونق گرفته، اما این رونق به نفع فروشندگان خودرو نیست.

البته به هر حال این فروش خودروسازان را به هدف خود می‌رساند و نشان می‌دهد طرح دولت برای فروش 100 هزار خودروی انباشته شده خودروسازان به نتیجه رسیده است و حالا خودروسازان می‌توانند به راه خود ادامه دهند. اکنون سوال این است که خودروسازان به تولید همین محصولات ادامه می‌دهند یا تنوع تولید خود را به سوی دیگری خواهند برد و از این پس باید منتظر حضور خودروهای جدیدتری در بازار باشیم. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
andاین را دوست ندارم.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید خودروهای کهنه ایرانی در آستانه رکوردهای جدید جهانی
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو