بررسی فنی نیسان پاترول گذرموقت در پایتخت

غول رکوردشکن ژاپنی

خودروهای SUV یا به اصطلاح شاسی‌بلند این روزها در میان مردم محبوبیت خاصی دارند. همچنین روز‌به‌روز بر این محبوبیت افزوده شده و باتوجه به تعداد شاسی‌بلندهای موجود در خیابان، این محبوبیت نیز به خوبی مشهود است. استقبال بسیار گرم مردم از ورود خودروهای به ظاهر شاسی‌بلند چینی مهر تاییدی است بر این گفته. بنابراین خواسته و تقاضای مردم، اکثر شرکت‌ها و واردکنندگان خودرو اقدام به وارد کردن انواع گوناگون این قبیل خودروها می‌کنند، در واردات خودروهای گذرموقت نیز این مقوله به‌خوبی قابل لمس است.

کد : 749
تاریخ انتشار : يکشنبه 24 آبان 1394
print
نظرات : 0
غول رکوردشکن ژاپنی

آرمین محسنی-خودروهای SUV یا به اصطلاح شاسی‌بلند این روزها در میان مردم محبوبیت خاصی دارند. همچنین روز‌به‌روز بر این محبوبیت افزوده شده و باتوجه به تعداد شاسی‌بلندهای موجود در خیابان، این محبوبیت نیز به خوبی مشهود است. استقبال بسیار گرم مردم از ورود خودروهای به ظاهر شاسی‌بلند چینی مهر تاییدی است بر این گفته. بنابراین خواسته و تقاضای مردم، اکثر شرکت‌ها و واردکنندگان خودرو اقدام به وارد کردن انواع گوناگون این قبیل خودروها می‌کنند، در واردات خودروهای گذرموقت نیز این مقوله به‌خوبی قابل لمس است. چندی پیش یک دستگاه نیسان پاترول 2014 سفیدرنگ با پلاک گذرموقت که تا پایان آذرماه مهلت تردد دارد، پا به پایتخت گذاشته است.
تولید نیسان پاترول از سال 1951 در کشور ژاپن آغاز شد که باتوجه به تولید شش نسل از آن، هنوز در میان خودروهای SUV جایگاه مناسبی دارد. پاترول یکی از مدل‌های کمپانی نیسان است که در کشورمان حدود 16 سال توسط کارخانه پارس‌خودرو مونتاژ و تولید شد. پاترول خودرویی بود که علاقه‌مندان به آفرود و البته غالبا جوانان، در اولین گزینه خرید خودرو، آن‌ را انتخاب می‌کردند. اما با توجه به شرایط واردات و قوانینی که در این حیطه وضع شد، مدل‌های به‌روزشده و جدید آن به ایران نیامد، به‌همین خاطر می‌توان پاترول گذرموقتی را که این روزها در خیابان‌های تهران در حال تردد است غریبه‌ای آشنا دانست. خودروی مورد نظر چندسالی است که به‌طور ویژه‌؛ مورد توجه رسانه‌های خودرویی و همچنین متخصصین قرار گرفته، علت آن هم برمی‌گردد به خبری مبنی بر رکوردی که این شاسی‌بلند ژاپنی در کشیدن یک هواپیمای 170 تنی به مسافت 30 متر، از خود به‌جای گذاشته است. پاترول پس از این اتفاق، تبدیل به رقیبی سر‌سخت برای شاسی‌بلندهای قدرتمند دیگر شد. این خودرو در 3مدل LE, SE ,XE وارد بازار شد که تفاوتشان در امکانات و گیربکس‌شان است. نمونه XE تقریبا ساده‌ترین نمونه با گیربکس 6‌سرعته دستی است و نمونه SE آن از گیربکس 5 سرعته اتوماتیک بهره می‌برند، که ماکزیمم توان هردوی آنها، 317 اسب بخار است. نمونه LE که کامل‌ترین آنها محسوب می‌شود، از یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با امکانات فوق‌العاده بهره می‌برد که حتی از رقیب هم‌وطن خود، یعنی لندکروز مدل 2013 هم قوی‌تر، هم بزرگ‌تر و هم چابک‌تر است. خودروی مدنظر ما از نوع SE است؛ موتور 8 سیلندر 32 سوپاپ با حجم 5552 سی‌سی مجهز به سیستم DOHC است که می‌تواند، در هر 4900 دور در دقیقه توانی معادل 317 اسب‌بخار تولید کند. همچنین گیربکس 5 سرعته اتوماتیک آن، ماکزیمم گشتاور 522 نیوتون‌متر در هر 3600 دور در دقیقه تولید می‌کند. این اعداد و ارقام همگی به لطف طراحی دقیق و مهندسی نیسان است که این مدل را به نمونه‌ای خاص تبدیل کرده است. طراحی بیرونی این خودرو با خطوط مدرن و طراحی کابین فوق‌العاده، آن‌چنان جسورانه خلق‌شده که چشم هر بیننده‌ای را در خیابان به خود خیره می‌کند. کروم دستگیره در‌ها، جلو پنجره و دریچه خروجی هوای محفظه موتور همگی نکاتی است که در ظاهر پاترول نمایان است. نیسان پاترول خودروی مرتفعی است که ارتفاع آن بیشتر از پهنایش بوده و دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۵۱۴۱ میلی‌متر، ۱۹۴۱ میلی‌متر و ۱۹۹۴ میلی‌متر است. به همین دلیل است که در رده خودروهای شاسی‌بلند فول‌سایز قرار می‌گیرد. حجم بزرگ بدنه سبب شده است تا نیسان پاترول فضای کابین بسیار بزرگی را برای سرنشینان به‌ارمغان آورد، که همین امر این مدل را در میان خانواده‌ها به یکی از پرفروش‌ترین فول‌سایزهای بازار تبدیل کرده است. به گفته طراحان نیسان پاترول نسل ششم، با توجه به اینکه بسیاری از مشتریان فقط 15درصد زمان خود را بیشتر در جاده نمی‌گذرانند، در نظر داشتند فضای داخلی بهتر با کیفیت بالا برای تمام اعضای خانواده مهیا کنند که با تفکر به نتیجه رسیدند. 3 ردیف صندلی برای لذت‌بردن 7 نفر از سواری نیسان پاترول طراحی شده است که 2ردیف عقب به‌صورت کامل جمع می‌شوند تا فضای عقب برای حمل بار مهیا شود. در نمونه فول‌آپشن صندلی‌ها به‌صورت برقی توسط دکمه‌های تعبیه شده، تا می‌شوند که در نمونه SE این عمل به‌صورت دستی صورت می‌گرفت. نیسان پاترول از نظر امکانات رفاهی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. می‌توان اصلی‌ترین سیستم داخلی خودرو، یعنی سیستم حرکتی نیسان پاترول دانست. یک کنترل‌کننده 8 دکمه‌ای، دایره‌شکل روی کنسول وسط قرار داده شده است که حالت‌های جاده، برف، کوهستان، سنگلاخی، قفل دیفرانسیل، ESP، کنترل خودرو در سرازیری شدید و سیستم H4 ‌و L4 روی آن تعبیه شده‌اند. به کمک این سیستم هوشمند راننده می‌تواند به نسبت تغییر وضعیت رانندگی، کاملا روی سیستم حرکتی خودرو مدیریت کند و بر آن تسلط داشته باشد. 



 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
andموافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید غول رکوردشکن ژاپنی
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو