روزنامه «دنیای خودرو» در گفت‌و‌گو با دو نماینده مجلس وام خودرو را بررسی کرد:

ارتقای کیفیت، امتحان خودروسازان برای دریافت تسهیلات بیشتر

پیش از این شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در هفته ابتدایی هر ماه، گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در ماه پیش از آن را منتشر می‌کرد. با این حال در‌ ماه جاری این اتفاق نیفتاده و با وجود گذشت بیش از سه هفته از آبان ماه، گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در مهرماه منتشر نشده است. این وضعیت در حالی است که شنیده می‌شود با اجرایی شدن دستورالعمل جدید ارزیابی و بازرسی کیفی خودروها (آدیت)، جایگاه خودروهای داخلی در جدول رده‌بندی کیفی تنزل یافته است.

کد : 756
تاریخ انتشار : يکشنبه 24 آبان 1394
print
نظرات : 0
ارتقای کیفیت، امتحان خودروسازان برای دریافت تسهیلات بیشتر

سارا غضنفری-دیروز، ششمین روز بود که از اهدای وام خودرویی می‌گذشت و همچنان تقاضا برای دریافت وام وجود دارد. اما نکته‌ای که در این میان مغفول مانده است شامل دو گزینه می‌شود: تعداد ثبت‌نام‌ها از میزان تسهیلاتی که قرار بوده است ارائه شود، بیشتر است و مشخص نیست منابعش از کجا تامین می‌شود. از دیگر سو، هنوز خبری از ارتقای کیفیت تولید داخل نیست و تعدادی از کارشناسان معتقدند دولت فقط کمک کرد تا انبارهای خودروسازان که در دوران رکود فروش نداشتند خالی شود. همچنین نکته دیگری که وجود دارد این است که با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی آبان ماه، گزارش کیفیت خودروهای تولیدی در مهر ماه امسال هنوز منتشر نشده است.  پیش از این شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در هفته ابتدایی هر ماه، گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در ماه پیش از آن را منتشر می‌کرد. با این حال در‌ ماه جاری این اتفاق نیفتاده و با وجود گذشت بیش از سه هفته از آبان ماه، گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در مهرماه منتشر نشده است. این وضعیت در حالی است که شنیده می‌شود با اجرایی شدن دستورالعمل جدید ارزیابی و بازرسی کیفی خودروها (آدیت)، جایگاه خودروهای داخلی در جدول رده‌بندی کیفی تنزل یافته است. در این شرایط عنوان شده است که مسئولان دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خواسته‌اند از انتشار گزارش رده‌بندی کیفی خودداری کند تا این گزارش از سوی این دفتر منتشر شود. طولانی شدن تاخیر در انتشار گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در حالی است که این گزارش شاخصی برای مصرف‌کنندگان است تا از وضعیت کیفیت خودروهای تولیدی در کشور مطلع شوند. روزنامه «دنیای خودرو» در همین زمینه به سراغ دو نماینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رفته است. سبحانی‌فر از نمایندگانی است که در دوران رکود خودروسازی همچنان بر ارتقای کیفیت تاکید داشت و قاضی‌پور از نمایندگانی است که بر حمایت از تولید داخل تاکید دارد. این دو درباره مواضع خود و بسته حمایتی دولت از خودروسازان چنین می‌گویند:

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

ارتقای کیفیت خودروی تولید داخلی در کدام بخش حمایت دولت از این صنعت قرار گرفته است؟

در جلساتی که وجود داشت اصل بر این بوده است اگر حمایتی از خودروسازی می‌شود نسبت به کیفیت خودروها هم توجه ویژه‌ای بشود. طبیعی است اگر از خودروسازان ما  این حمایت‌ها صورت بگیرد و آنها تغییراتی در بحث کیفیت یا بازنگری در طراحی و تنوع محصول‌شان ندهند طبیعتا این حمایت‌ها موقتی می‌شود و دوباره آنها دچار مشکل خواهند شد؛ لذا توصیه بر این است که خودروسازان از این فرصت استفاده بکنند و بتوانند در مسیری قرار بگیرند که هم به کیفیت و هم به تنوع توجه کنند.

دیروز بانک مرکزی طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است سقف 110 هزار خودرو رعایت شود و همچنین امکان افزایش سقف مقرر شده به دلیل آثاری که می‌تواند بر برخی شاخص‌های اقتصاد کلان داشته باشد، وجود ندارد. سوالی که وجود دارد این است که چرا همچنان ثبت‌نام وجود دارد و منابعش از کجا باید تامین شود؟

به هر حال آنچه مطرح شده است به تعداد متقاضیانی که ثبت‌نام کرده‌اند بستگی دارد. اگر این ظرفیت تکمیل شده باشد طبیعتا منابعی برایش لحاظ نیست مگر این‌که قیمت‌ها را جمع زده باشند و به میزان مبلغی که قرار شده تسهیلات داده شود نرسیده باشند. حالا فرض بر اینکه خودروسازان با قیمت خودرویی محاسبه شده، صدهزار دستگاه با قیمت میانگین  سه میلیون تومان فروخته باشند اما متقاضیان بیشتری برای پراید ثبت‌نام کرده باشند که قیمتش ارزان‌‌تر است یعنی تا سقف ریالی که در نظر گرفته شده باشد به لحاظ تعداد جا برای ثبت‌نام نمانده باشد ولی از لحاظ ریالی هنوز مبلغی باقی مانده باشد.

در کنار اجرای بسته اقتصادی توجه به کیفیت خودروها چگونه مدنظر قرار گرفته است؟

دولت در کنار اجرای بسته اقتصادی خود باید توجه ویژه‌ای به دستگاه‌های ناظر بر خودروسازان داشته باشد تا در کنار افزایش تقاضا، خودروهای با کیفیت مورد نظر مشتری تولید شود.
این موضوع و مقررات موجود در حوزه کنترل کیفیت خودرو به وفور وجود دارد، آن چه باید مورد توجه جدی خودروسازان قرار بگیرد دقت در ساخت و نظارت و کنترل کیفی در این واحدهای صنعتی است. کلیه واحدهای نظارتی خارج از صنعت خودرو باید به نحوی تقویت شوند که بتوانند نظارت‌های خود را با فن‌آوری‌ها و استانداردهای جدید به درستی و با دقت انجام دهند. برای تامین نظر مشتریان و افزایش کیفیت خودروهای داخلی صنایع خودروسازی باید بخش‌های کنترل کیفیت خود را به نحوی به تجهیزات و فن‌آوری‌های مدرن ارتقا دهند تا مردم فکر نخریدن خودروی داخلی را از سر بیرون کنند.

نادر قاضی‌پور، نماینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس

شما مدافع حمایت از تولید داخلی هستید و معتقدید باید خودروی داخلی به فروش برود. در حال حاضر برای حمایت از صنعت خودروسازی وام خودرو ارائه شد اما شک و شبهاتی بین بانک مرکزی و تعداد دستگاه‌هایی که ثبت‌نام شده است، وجود دارد؛ تا جایی که بانک مرکزی اعلام کرده است دیگر ظرفیت ثبت‌نام وجود ندارد. آیا این موضوع صحت دارد؟

در جلسه آتی مجلس از وزیر صنعت درخواست می‌کنیم که این اختصاص وام را ادامه بدهند چراکه 125هزار دستگاه فروخته شده است در صورتی که110 هزار دستگاه اختصاص داده شده است. اگر 200 هزار دستگاه به این موضوع اختصاص بدهند نتیجه خواهیم گرفت و رکود از بین خواهد رفت.

آیا نقدینگی وجود دارد که بتوانیم تعداد را بالا ببریم؟

نقدینگی در داخل کشور است و بحث ارز هم برای تولید داخلی وجود ندارد که بخواهیم نگران باشیم.

در بین کارشناسان خودرو موضوعی که وجود دارد این است که ارتقای کیفیت در کدام قسمت بسته اقتصادی خروج از رکود برای صنعت خودروسازی قرار دارد؟

بارها گفته شده است فارغ این که از تولید داخلی حمایت می‌کنیم دو شرط برای خودروسازان وجود دارد: اول قیمت را پایین بیاورند و دوم کیفیت را بالا ببرند.کیفیت را بالا ببرند به معنای این است که استفاده از قطعات استاندارد داخلی در صدر کار قرار بگیرد نه استفاده از قطعات کهنه چینی در خودروسازی! و قیمت را پایین بیاورند که مشخص است به چه معناست یعنی قدرت خرید در مردم بوجود بیاید.

چرا دولت فقط از خودروسازان در قالب وام حمایت کرد ولی آیین‌نامه یا قانونی برای ارتقای کیفیت خودروی تولیدی‌شان تصویب نکرد؟ در واقع فقط انبارهای خودروسازان از خودروهایی که در دوران رکود به فروش نرفته بود خالی شد؟

خیر. دولت از خودروسازان حمایت نمی‌کند. ما با هفده شرط برای حمایت از خودروسازی با وزیر به توافق رسیدیم. این توافق وزیر و کمیسیون صنعت و معدن است. توافق شد که قیمت پایین بیاید و کیفیت بالا برود و سپس دولت بدهی خود را به خودروسازان پرداخت کند، دولت بابت تبصره 13 به خودروسازان بسیار بدهکار است لذا اعلام کرده‌ایم چون 200هزار کارگر در صنعت قطعه‌سازی بیکار شده‌اند به همین دلیل ما به وزیر فشار آوردیم تا رکود را حل کند و کارگران به سرکار بازگردند؛ وام نتیجه همین موضوع است.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ارتقای کیفیت، امتحان خودروسازان برای دریافت تسهیلات بیشتر
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو