غافلگیری مشتریان با تغییر برنامه وام

آنهایی که پژو می خواستند به پراید راضی شدند!

چهار وزیر در نامه‌ای به دولت نگرانی‌های خود را بیان کردند. به دنبال آن شاهد اقدام دولت برای اعطای تسهیلاتی بودیم و قرار بر این شد که دولت به کمک خودروسازان بیاید. هرچند این تسهیلات تاثیری موقت بر بازار داشت اما در نهایت تمدید رکود بازار را به دنبال داشت.  تنها تاثیری میان‌مدت و مثبت آن به‌فروش رفتن خودروهای انباشت‌شده بود، ولی نه دولت و نه کارشناسان مدعی نبودند که با این تسهیلات قرار است مشکلات صنعت حل شود.

کد : 758
تاریخ انتشار : يکشنبه 24 آبان 1394
print
نظرات : 1
آنهایی که پژو می خواستند به پراید راضی شدند!

مسلم تقوی-خودروسازی ایران در سال‌های پیشاتحریم از رشد خوبی برخوردار بود و این رشد حتی تا سال 90 هم دوام آورد و به تولید بیش از 1.5 میلیون رسید. خودروسازی بار سنگینی از رشد اقتصادی را به دوش می‌کشد و با افزایش تولید خودرو این رشد مثبت می‌شد. در سال 93 تولید خودرو روی غلتک افتاده بود و ایران قصد نداشت تولید را در سال 94 کاهش دهد، پس در ابتدای سال با تمام قوا شروع به تولید کرد ولی خبر توافق که در عید همان سال دل مردم را شاد کرد؛ کافی بود تا بازار را وارد رکود کند. این رکود در ماه‌های ابتدایی سال افت‌وخیز داشت تا خبر توافق هسته‌ای به گوش رسید و در پی آن بازار در رکود انتظاری فرو رفت. مردم منتظر اتفاق بودند، یا خودرو باید ارزان می‌شد یا با کمی اغماض باید خودروهای جدیدتری به بازار می‌آمد. در این میان کمپینی انضمامی ولی مجازی شکل گرفت، به این مضمون که از خرید خودروی صفر امتناع کنید. عرضه بالا و تقاضای پایین منجر به انباشت خودروها در انبارهای خودروسازان شد؛ اتفاقی که برای صنعت خودروسازی خوشایند نبود. 
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» چهار وزیر در نامه‌ای به دولت نگرانی‌های خود را بیان کردند. به دنبال آن شاهد اقدام دولت برای اعطای تسهیلاتی بودیم و قرار بر این شد که دولت به کمک خودروسازان بیاید. هرچند این تسهیلات تاثیری موقت بر بازار داشت اما در نهایت تمدید رکود بازار را به دنبال داشت.  تنها تاثیری میان‌مدت و مثبت آن به‌فروش رفتن خودروهای انباشت‌شده بود، ولی نه دولت و نه کارشناسان مدعی نبودند که با این تسهیلات قرار است مشکلات صنعت حل شود. 

تسهیلاتی که بدون رفع ابهام تمام شد
در ابتدا قرار بود تسهیلات با سود 16 درصد و هفت‌ساله از سوی دولت به خودروسازان اعطا شود. تاریخ آغاز پرداخت این تسهیلات که با طرح‌های دیگری مثل کارت اعتباری خرید کالاهای بادوام ایرانی و تسهیلاتی برای بنگاه‌های تولیدی همراه بود نیمه آبان‌ماه اعلام شد ولی تا روز چهاردهم آبان هیچ ابلاغیه‌ای به‌هیچ بانکی نرسید. در ساعت‌های ابتدایی 15 آبان اطلاعیه‌ای از طرف بانک‌مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی شورای پول و اعتبار منتشر شد. 
روز شنبه شرکت‌های تولیدی با اولین بداقبالی روبه‌رو شدند؛ اینکه بازپرداخت اقساط که 24 ماهه هماهنگ شده بود به 18 ماه تغییر یافت. دومین نکته این بود که تسهیلات خودرویی سه روز به تعویق افتاد و روز 18 آبان را برای شروع این تسهیلات خودرویی در نظر گرفته‌شد. مردم در اولین روز فروش تسهیلاتی خودرو در 18 آبان، چک و سفته‌ به‌دست و همراه با ضامن ، در مقابل نمایندگی‌های مجاز صف کشیدند. اما باز هم تغییراتی در برنامه رخ داده بود. نکته اول اینکه اسناد تجاری که امکان پرداخت آنها از طریق شبکه بین‌بانکی وجود نداشت مورد قبول نمایندگی‌ها نبود. البته این مساله به‌ندرت در کار خرید اختلالی ایجاد می‌کرد. نکته دوم، به سود تسهیلات مربوط می‌شد. اگر زمان چک‌ها بیش از یک ماهه  بود، سود آنها سود مرکب محاسبه می‌شد. هرچند این هم مشکلی نبود که سد راه مشتریان شود چون تفاوت سود مرکب و ساده در نهایت 200هزار تومان بود. ولی سومین و مهم‌ترین مساله سقف زمان بازپرداخت تسهیلات بود که از 7 سال به 4 سال کاهش یافته بود.
این اتفاق به این معنی بود که اقساط ماهانه در حداکثر حالت خود و برای ماشین‌های بالای 30 میلیون تومان از حدود 500هزار تومان به بیش از 700 هزار تومان افزایش می‌یافت.  این مساله باعث شد انتخاب خیلی از خریداران محدود شود و از سمت خودروهای گران‌تر به سوی ارزان‌ترین خودروها یعنی خانواده پراید سوق پیدا کند. 
اما مردم به‌رغم بدقولی‌های وزارتخانه و بانک مرکزی و خودروسازان دلسرد نشدند. آنچه بر مردم تاثیری گذاشت همین نکته سوم و 4ساله شدن وام‌ها بود. البته تاثیر آن نخریدن خودرو که تفاوت انتخاب بود. کسانی که پژو می‌خواستند به پراید راضی شدند ولی این آخرین تغییر در برنامه نبود. به‌گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن‌و‌ تجارت‌و مدیران عامل بانک‌ها قرار بود این وام‌ها تا پایان اردیبهشت سال 95 پرداخت شود ولی تا روز پنجم فروش یعنی جمعه هفته قبل نزدیک به 96 هزار خودرو به فروش رسید. حالا سوال این است که دولت تا کجا می‌تواند این تسهیلات را در اختیار مردم بگذارد؟ 
قصد دولت این بود که خودروها فروش برود که رفت. آخرین سوال این است که اتفاق بعدی چیست؟


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 11/15/2015 15:57:37

بستن زخم چرکی بدون ضد عفونی فقط ظاهر قضیه رو حل می کنه.

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو