واکنش به استقبال فعالان کمپین از خرید خودروهای در انبار

تا کیفیت نان درست نشود، نمی‌توان از خودروسازان انتظار داشت

شکل‌گیری کمپین مردمی با عنوان «تحریم خودروهای صفر داخلی» یا «نخریدن خودروی صفر تولید داخل» یا هر عنوانی که همین مضمون و مفهوم را برساند، مهمترین اتفاق در بخش صنعت خودرو از ابتدای امسال بود که می‌توان گفت تمام اتفاقات و تصمیم‌گیری‌هایی که طی این مدت در این حوزه وجود داشت، به نوعی واکنش به فعالیت این کمپین محسوب می‌شد. منظور اصلی فعالیت این کمپین که موافقان و مخالفان زیادی هم در مورد آن اظهار نظر کردند، اعتراض به قیمت بالای خودروهای داخلی نسبت به کیفیت و ایمنی پایین آنها بود.

کد : 767
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آبان 1394
print
نظرات : 0
تا کیفیت نان درست نشود، نمی‌توان از خودروسازان انتظار داشت

الهام دانیالی-شکل‌گیری کمپین مردمی با عنوان «تحریم خودروهای صفر داخلی» یا «نخریدن خودروی صفر تولید داخل» یا هر عنوانی که همین مضمون و مفهوم را برساند، مهمترین اتفاق در بخش صنعت خودرو از ابتدای امسال بود که می‌توان گفت تمام اتفاقات و تصمیم‌گیری‌هایی که طی این مدت در این حوزه وجود داشت، به نوعی واکنش به فعالیت این کمپین محسوب می‌شد. منظور اصلی فعالیت این کمپین که موافقان و مخالفان زیادی هم در مورد آن اظهار نظر کردند، اعتراض به قیمت بالای خودروهای داخلی نسبت به کیفیت و ایمنی پایین آنها بود.
نمی‌توان انکار کرد فعالیت این کمپین به شکل محسوس و قابل توجهی بر صنعت خودرو تاثیر گذاشت. نخریدن خودروهای صفر، انبار خودروسازان داخلی را به خاطر کاهش میزان فروش، هر روز انباشته‌تر کرد و به دنبال آن بازار خرید و فروش تولیدات آنها را کساد کرد و باعث شد مسئولان، از مدیر تا وزیر بعد از واکنش‌های درست و غلط، با جدیت در این زمینه فکر کنند و تصمیم بگیرند. اما نتیجه نهایی، چیزی غیر از هدفی بود که کمپین آن را دنبال می‌کرد. برنامه‌ریزی‌ها صرفا جهت اجرای طرحی پیش رفت که منجر به تحریک بخش تقاضا شود و در نهایت به نوعی با شکست دادن کمپین، رونق را به بازار همان خودروها حتی با کیفیت کمتر بازگرداند. اگرچه در زمان تصمیم‌گیری، خود مسئولان هم فکرش را نمی‌کردند کمپینی که به این حد سفت و سخت مطالبات خود را دنبال می‌کرد و شعار افزایش کیفیت و کاهش قیمت می‌داد، آن‌قدر زود در مقابل ارائه تسهیلات افزایش یافته خرید خودرو تا سقف 25 میلیون تومان، نرمش به خرج دهد و تکلیف طرحی را که قرار بود تا اردیبهشت سال آینده ادامه داشته باشد در کمتر از یک هفته روشن کند.
این استقبال پیش‌بینی نشده اما خیره کننده مردم از خرید تولیدات در انبار مانده خودروسازان حتی باعث تعجب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد که روز گذشته در مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی، در مورد این اتفاق گفت این کمپین راه و جهت خود را گم کرده است در صورتی که باید توجه خود را به خریدن خودروهای کمتر آسیب‌ده معطوف کند. وی به این موضوع اشاره کرد که بهتر است، به جای کمپینی برای نخریدن خودرو، کمپینی ایجاد شود که در راستای افزایش ایمنی خودرو، حفاظت از سرنشینان خودرو و خودروهای کم خطرتر باشد.

 واکنش‌هاس احساسی مردم طبیعی است
مشاور انجمن خودروسازان كشور اما در مورد این اظهار نظر علی ربیعی نظر دیگری دارد. وی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با تاکید بر اینکه قرار نبود این کمپین تکلیف کیفیت تولیدات داخل را مشخص کند، گفت: «کیفیت به معنی عقد قرارداد قطعه‌سازان با سازندگان اصلی مادر، گرفتن نقشه‌های فنی و مهندسی، بازرسی کیفیت و... است.»
داوود میرخانی‌رشتی افزود: «بر این اساس کیفیت یعنی نوسازی ماشین‌آلات کهنه و فرسوده در خطوط تولید خودرو و قطعات.»
وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت خودروهای داخل نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد در خودروسازی و به خصوص در قطعه‌سازی دارد، اظهار کرد: 85 درصد از قطعاتی که برای تولید به کارخانه می‌آید، از قطعه‌سازی است و اگر این قطعات کیفیت مناسب نداشته و بی‌کیفیت باشند، طبیعتا کیفیت خودروها پایین خواهد بود. بنابراین ورودی سیستم باید بی‌نقص و عیب باشد تا کیفیت محصول نهایی اصلاح شود.
میرخانی‌رشتی با اشاره به اینکه بهبود کیفیت حداقل نیاز به دو، سه سال سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری دارد، تاکید کرد: این مشکل به این روش حل نمی‌شود که چون آقایان می‌گویند کیفیت افزایش یابد، خودروسازان هم چشم بگویند و کیفیت تولیدات بالا برود. 
مدیرعامل دهه 60 ایران‌خودرو در پاسخ به این سوال که پس از فروخته شدن تعداد قابل توجهی از خودروهای ساخت داخل در چارچوب طرح وام 25 میلیونی خودرو، آیا سرمایه لازم برای ارتقای کیفیت محصولات تامین شده است، گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش، غیر از هزینه‌های روزمره است و در واقع نیاز این است که خودروساز در ازای تولید و فروش مستمر هر خودرو به میزان مشخصی سود ببرد که بعد با جمع شدن این سود، بتواند سرمایه‌گذاری کند. درحالی که اگر قیمت‌گذاری به نحوی باشد که خودروساز نه تنها سود نبرد، بلکه متحمل زیان هم بشود، هیچگاه نمی‌تواند منبع مالی قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری به‌دست آورد.
وی همچنین افزود: راه حل دیگر این است که بانک‌ها به خودروسازان وام طولانی‌مدت حداقل دو ساله دهند. درحالی که سابقه چنین اتفاقی در ایران وجود ندارد و معمولا بانک‌ها وقتی وام می‌دهند، از خودروساز می‌خواهند از یک ماه بعد از دریافت، پرداخت اقساط را آغاز کند. 
به گفته وی چنین ساز و کار اقتصادی در ایران وجود ندارد و مشکلات اقتصادی زیادی در مسیر خودروسازی وجود دارد که فعالان کمپین و مردم از این مسائل آگاه نیستند.
میرخانی‌رشتی با اشاره به اینکه شکل‌گیری کمپین، رفتار طبیعی مردم است، اظهار کرد: در کشور ما مردم آن چه را که از نظر احساسی درست می‌دانند، انجام می‌دهند و وقتی توقع افزایش کیفیت تولیدات خودرو را دارند، به این مساله فکر نمی‌کنند کیفیت نان که چند هزار سال است پخته می‌شود، هنوز درست نشده، پس نمی‌توان انتظار داشت کیفیت خودرویی که از تعداد زیادی قطعه ساخته می‌شود، به این زودی ارتقا یابد.
مشاور انجمن خودروسازان در پایان بر این موضوع تاکید کرد که در کشور ما کیفیت تولیدات در بخش‌های تولید و در همه نهادها پایین است، با این حال ظاهرا فقط شاهد اعمال فشار بر خودروسازان هستیم.

خواستن خودروی باکیفیت حق مردم است
در رابطه با فعالیت کمپین مردمی تحریم خودروی داخلی، عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با توضیح اینکه از ابتدا مهمترین دلیل شکل‌گیری این کمپین، شرایط ویژه اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته بود، گفت: این کاهش قدرت خرید نه تنها بر صنعت خودرو، که بر بخش‌های دیگر صنعت و تولید در کشور تاثیر گذاشته و باعث ایجاد رکود شده بود.
محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه تحریک تقاضا، تنها کاری بود که در شرایط فعلی می‌شد برای این مشکل انجام داد، اظهار کرد: شاهد بودیم که بعد از این اقدام دولت، استقبال مردم حتی فراتر از پیش‌بینی‌هایی بود که قبل از آن صورت گرفته بود.
وی همچنین افزود:کاهش یافتن قدرت خرید مردم و در پی آن حدود 48 درصد کاهش تولید خودرو در سال 90 هم اتفاق افتاد که بعد از مدتی در سال‌های 92 و 93 این مشکل برطرف شد و میزان تولید باز افزایش یافت.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو با اشاره به اینکه به طور کلی مخالفتی با فعالیت و خواست کمپین ندارد، در مورد کیفیت خودروهای داخلی گفت: مردم در این کمپین به بالا بودن قیمت خودروها نسبت به کیفیت آنها اعتراض داشتند. درحالی که چند دهه است که خودرو به همین شکل در کشور تولید می‌شود. در عین حال بعد از تورم، خودرو کمترین رشد قیمت را نسبت به اقلام دیگر داشت. 
نجفی‌منش افزود: این حق مردم است که خودروی باکیفیت با مدل‌های جدید و به‌روز را مطالبه کنند و خودروسازان هم این نیاز را درک کرده‌اند. 
وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت کمپین نه تنها تاثیر مثبت نداشت، بلکه باعث بیکار شدن نیروی کار فعال در کارخانه‌های قطعه‌سازی شد، گفت: متاسفانه خودروسازان تاکنون در شرایط خوبی نبوده‌اند و به محض تغییر وضعیت و شرایط، اولین اقدام خودروسازان، افزایش کیفیت و ارائه مدل‌های جدید به بازار خواهد بود.
محمدرضا نجفی‌منش با تاکید بر اینکه سال گذشته 30 درصد رشد اقتصادی در کشور توسط صنعت خودرو اتفاق افتاد، تصریح کرد: بهبود مستمر کیفیت از کارهای عمومی در این صنعت به شمار می‌رود و قطعا خواست خود خودروسازان این نیست که همیشه در همین مقطع باقی بمانند و توسعه و ارتقای کیفیت، خواست آنها نیز است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تا کیفیت نان درست نشود، نمی‌توان از خودروسازان انتظار داشت
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو