مسئولان باید از عواقب سیاست‌ها و مداخله‌ها مطلع باشند

طرحی که قرار بود شش ماه ادامه پیدا کند، نه تنها در میانه راه بلکه در همان ابتدا متوقف شد و پرسش‌های زیادی را بر جای گذاشت؛ ساده‌ترین آنها این است که این طرح برای چه اجراشد؟ آیا واکنش به نامه چهار وزیری بود که نسبت به بحران بازار سرمایه هشدار داده بودند یا طرحی بود برای اثبات پوچ بودن کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی؟آیا هدف خالی شدن پارکینگ خودروسازان بود یا به منظور جلوگیری از عمیق‌تر شدن بحران قطعه‌سازان و در پی آن موج جدید بیکاری‌ها بود؟ 

کد : 768
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آبان 1394
print
نظرات : 0
مسئولان باید از عواقب سیاست‌ها و مداخله‌ها مطلع باشند

علی طجوزی-طرحی که قرار بود شش ماه ادامه پیدا کند، نه تنها در میانه راه بلکه در همان ابتدا متوقف شد و پرسش‌های زیادی را بر جای گذاشت؛ ساده‌ترین آنها این است که این طرح برای چه اجراشد؟ آیا واکنش به نامه چهار وزیری بود که نسبت به بحران بازار سرمایه هشدار داده بودند یا طرحی بود برای اثبات پوچ بودن کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی؟آیا هدف خالی شدن پارکینگ خودروسازان بود یا به منظور جلوگیری از عمیق‌تر شدن بحران قطعه‌سازان و در پی آن موج جدید بیکاری‌ها بود؟ آیا این طرح رونق بخش صنعت می‌شود یا مشکل نقدینگی خودروسازان را حل می‌کند و پرسش‌های دیگری از این قبیل. در این میان هم بودند منتقدانی که این طرح را ناکارآمد دانسته و آن را بیشتر ظلم به بخش‌های دیگر اقتصاد نظیر مسکن می‌دانستند. با این حال معلوم نشد چرا طرحی که قرار بود تا اردیبهشت 95 ادامه داشته باشد، به یک باره متوقف شد. هر چند در این میان قائم مقام وزیر صنعت در توجیه این وضعیت گفته است: «از ابتدای طرح سقفی برای تعداد فروش اقساطی خودرو در نظر گرفته شده بود، اما برای جلوگیری از حرف و حدیث بین نمایندگی‌ها اعلام نشد. برای کمک به فروش خودرو بین سازندگان و بانک مرکزی اختلاف نظری از همان ابتدا وجود داشت که چه تعداد خودرو باید در این طرح به فروش برسد. سقف و تعداد فروش خودرو از ابتدا مشخص بود، اما قرار شد این اعداد اعلام نشود. زیرا اعلام تعداد در این طرح حرف و حدیث‌های زیادی بین نمایندگی‌ها ایجاد می‌کرد. این طرح برای تحول خودرویی به ثمر نشست، بنابراین کار را برای پیش بردن طرح‌های مشابه و سایر کالاها فراهم کرد که امیدواریم به زودی کالاهای دیگری نیز به این شکل به فروش برسد. با توجه به اینکه ما این سقف را مشخص کرده‌ایم، در صورتی که خودروسازان تعداد بیشتری فروخته باشند خود باید پاسخگوی مصرف‌کنندگان باشند.»هرچند دولت در بسته پیشنهادی با اختصاص تسهیلات به صنعت خودرو به دنبال خروج از رکود این صنعت بود، اما به نظر می‌رسد این روند حمایت چندانی را از تولید به همراه نخواهد داشت. چنانچه دولت در بسته پیشنهادی بخشی از تسهیلات را به صنایع داخلی که در فعال‌سازی حوزه صادرات موثرند ارائه می‌کرد حرکت بسیار خوبی بود، این در حالی است که بخش زیادی از تصمیمات دولت در بسته پیشنهادی به جای خروج رکود از تولید در کشور صرفا مربوط به صنعت خودرو و رونق در این حوزه است. به نظر می‌رسد به دلیل شرایط بغرنج اقتصادی کشور نگاه کلان و فرابخشی کمتر وجود دارد و بیشتر دنبال رفع مشکل روز هستند تا حل ریشه‌ای مشکل. امری که به اعتقاد برخی جامعه شناسان بیشتر ناشی از بی‌توجهی به عواقب کار است.به عنوان مثال دکتر سعید معیدفر، جامعه‌شناس، می‌گوید:«امروزه در جوامعی با ابعاد بیشتر فقر فرهنگی، آموزشی و اقتصادی روبه‌رو هستیم. ارائه راهکار مسلما نیاز به مطالعه و نظرات اندیشمندان مختلف دارد. اما بدون شک برنامه‌ها را باید ارزیابی کرد و مسئولان باید به خوبی بدانند هر یک از اقدامات، سیاست‌ها و مداخله‌هایی که انجام می‌دهند، می‌تواند چه عواقبی داشته باشد.»با این حال آنچه مسلم است جدا از تمام حرف وحدیث‌های به وجود آمده پیش و بعد از اجرای بسته خروج از رکود، این است که دولت بیش از پیش پی به حاد بودن مشکل نقیدنگی در جامعه برده است و باید فکری برای رفع این مشکل کند. ضمن اینکه در این میان باید این نکته را مد نظر قرار دهد که شوک موقت، رکود را عمیق‌تر می‌کند. چرا که قسمت عمده‌ای از تقاضای موثر در بازار خودرو با این طرح از بازار خارج شده است. به عبارت دیگر نیاز اقتصاد ایران برای ایجاد تقاضا تنها تعداد ثبت‌نام‌کنندگان نیست وخودروسازی نیز تنها صنعت و بخش نیازمند کمک نیست.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مسئولان باید از عواقب سیاست‌ها و مداخله‌ها مطلع باشند
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو