مدیرعامل آذهایتکس در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» خبر داد:

داخلی‌سازی 40 درصدی محصولات مرسدس‌بنز از سال آینده

با حصول توافق هسته‌ای بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معتبر جهانی با توجه به بکر بودن بازار ایران خواستار حضور در بازار ایران شدند. خودروسازان آلمانی از جمله این شرکت‌ها بودند. شرکت معتبر خودروسازی مرسدس بنز که در زمینه تولید موتور خودروهای دیزلی در ایران از سابقه نسبتا طولانی برخوردار است، در حال حاضر همکاری مشترکی با شرکت آذهایتکس که در زمینه تولید خودروهای کار و تجاری مشغول به فعالیت است دارد. 

کد : 769
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آبان 1394
print
نظرات : 2
داخلی‌سازی 40 درصدی محصولات مرسدس‌بنز از سال آینده

رامین بیات-با حصول توافق هسته‌ای بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معتبر جهانی با توجه به بکر بودن بازار ایران خواستار حضور در بازار ایران شدند. خودروسازان آلمانی از جمله این شرکت‌ها بودند. شرکت معتبر خودروسازی مرسدس بنز که در زمینه تولید موتور خودروهای دیزلی در ایران از سابقه نسبتا طولانی برخوردار است، در حال حاضر همکاری مشترکی با شرکت آذهایتکس که در زمینه تولید خودروهای کار و تجاری مشغول به فعالیت است دارد. در این زمینه اسمعیل اکبرپور پایدار مدیرعامل آذهایتکس در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» با اعلام اینکه بعد از برچیده شدن تحریم‌ها، همکاری‌ها با مرسدس‌بنز در زمینه تولید موتورهای دیزلی افزایش پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: در حال حاضر محصولات تولیدی آذهایتکس 24 درصدی داخلی‌سازی می‌شود، اما مجوز داخلی‌سازی تا 40 درصد را از شرکت مرسدس‌بنز دریافت کرده‌ایم و این مهم تا پایان سال آینده محقق خواهد شد. به گفته این خودروسازها، همکاری‌ها با مرسدس‌بنز به صورت غیرمستقیم در جریان است، اما با برداشته شدن تحریم‌ها همکاری‌ها مستقیم و بدون واسطه خواهد بود.

 شرکت آذهایتکس از مدت‌ها قبل با شرکت آلمانی مرسدس‌بنز همکاری‌هایی را در زمینه خودروهای کار و تجاری داشته، با توجه به اینکه تحریم‌ها به زودی برچیده خواهد شد، برنامه شما بعد از این امر چیست و آیا قصد افزایش همکاری‌ها با این خودروساز آلمانی را دارید؟
برای افرایش سطح همکاری‌ها با مرسدس‌بنز باید پله‌پله حرکت کرد. همان‌طور که تحریم‌ها به این شکل شروع شد و برداشته شدن آنها نیز پله‌پله خواهد بود، همکاری‌ها نیز باید تدریجا سطح آن افزایش پیدا کند. این امر زمان‌بر است و در کوتاه مدت میسر نخواهد شد. در حال حاضر خدمات گسترده‌ای در قالب موتورهای بنز با همکاری خودشان البته به صورت غیرمستقیم در حال انجام است، اگر بتوانیم از شر تحریم‌ها خلاصی یابیم، می‌توان همکاری‌ها را به صورت مستقیم پیگیری کرد. به‌صورت کلی می‌توان گفت با برداشته شدن تحریم‌ها همکاری‌ها با مرسدس‌بنز به‌صورت مستقیم و بدون واسطه خواهد بود.

تولید شما در حال حاضر چه میزان است و آیا قصد افزایش تولید و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای را در دستور کار ندارید؟
از کامیون‌های 10 تن تا کمپرسی‌های 70 تن توسط ما تولید می‌شود همچنین تولید مینی‌بوس و اتوبوس نیز در شرکت آذهایتکس انجام می‌شود. در یکی از خط‌ها تنها دو هزار دستگاه در سال ظرفیت تولید است و با طرح توسعه‌ای که در سال آینده اجرایی می‌شود، تولید کشنده و کمپرسی به 4500 دستگاه در سال افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین برای سال آینده تولید 1500 دستگاه تولید اتوبوس را در برنامه داریم.

طی دو سال اخیر بازار خودروهای سواری در رکود به‌سر می‌برد، آیا این موضوع در خودرو‌های بخش کار و تجاری نیز وجود دارد؟
با توجه به اینکه خودرو‌های سواری به نوعی بحث رفاه و آسایش را دارند، این رکود با توجه به اوضاع اقتصادی طبیعی است،اما بحث خودرو‌های کار و تجاری فرق می‌کند. بازار خودروهای دیزلی با توجه به رکود در صنعت حمل و نقل دارای رکود است. ما بازار حمل و نقل عراق را به صورت کامل از دست داده‌ایم و در مورد بازار ترکیه نسبتا این اتفاق افتاده است و تا زمانی‌که بازار کار صنعت حمل‌و‌نقل رونق نگیرد، ما نمی‌توانیم انتظار رونق در بخش خودروهای کار و تجاری را داشته باشیم.
همچنین با توجه به وجود تحریم‌ها در چند سال اخیر کالا زیاد به کشور ما وارد نمی‌شود، زمانی در بندرعباس برای حمل کالا به دنبال راننده می‌گشتند، اما الان راننده باید 15 روز در بندر بماند تا یک بار به او بخورد. این مشکلاتی است که باید به آن‌ها توجه شود و برای حل آن‌ها چاره‌جویی شود. به نسبت اینکه بازار صنعت حمل‌و‌نقل در رکود است، به همان نسبت بازار خرید و فروش خودروهای کار و تجاری نیز در رکود است.

محصولات آذهایتکس که در کشورمان تولید می‌شود، روی آن‌ها چند درصد داخلی‌سازی صورت می‌گیرد و آیا شما قصد افزایش میزان ساخت داخل را دارید؟  
در حال حاضر تا 24 درصد محصولات ما داخلی‌سازی می‌شود،اما با توجه به مشکلاتی که در این راه وجود دارد، این کار در برخی مواقع به کندی پیش می‌رود. این در حالی است که مجوز شرکت مادر یعنی مرسدس‌بنز را مبنی‌بر داخلی‌سازی 40 درصد گرفته‌ایم و این کار تا سال آینده محقق خواهد شد. 

بزرگ‌ترین مشکل شما که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید در حوزه تولید خودروهای کار و تجاری چیست؟
مشکل تامین ارز خیلی به سختی و با همراه با مسائل و مشکلات زیادی است  و چون طرف تجاری ما اروپایی است، این کار باید به طرق خاصی انجام شود. از سوی دیگر قوانین حوزه کسب و کار در کشورمان به سرعت تغییر می‌کند و همچنین قوانین دست و پاگیر نیز باید از میان برداشته شود. قوانین باید دارای ثبات نسبی داشته باشد. امور مربوط به یک خودرو که تولید می‌شود باید به صورت متوسط سه ماه زمان ببرد،اما این زمان الان به یک سال‌و‌نیم می‌رسد، این موضوع هزینه‌های زیادی را به خودروسازان کشور تحمیل می‌کند.

مشکلات مالی صدای خیلی از خودروسازان را درآورده است،شما چطور از این ناحیه دچار مشکل نشدید؟
صدردصد چرا، قبلا ما برای خرید فاینانس باز می‌کردیم و حتی بلند‌مدت بود این فاینانس‌ها، اما با وضع تحریم‌ها این موضوع کنسل شد و الان تمام خرید‌های ما به صورت نقدی انجام می‌شود. همچنین تامین منایع مالی و تامین هزینه‌های تولید به سختی صورت می‌گیرد که در این زمینه باید دولت به یاری تولیدکنندگان بشتابد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 2 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 11/17/2015 19:38:19

ینی اینا به کل ماشینای دنیا نرینن ول کن نیستن؟
با این کار میخوان بگن کیفیت لکنته هاشون خوبه؟در حد بنزه؟؟؟؟
باید بهشون گفت بیلاخ👍

profileimage
محسن
ارسال شده در در 11/16/2015 13:45:24

خواهش میکنم دست از سره این یکی بردارید بابا تورو قران به داده کیفیته تولیداته داخلتون برسید به این برند خوش نام چی کار دارید جونه عزیزاتون این کارو نکنید التماستون میکنم

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو