وام خودروسازهای خصوصی چه شد؟

در پروژه دولت برای کمک به خودروسازان برای فروش خودروهای ایرانی، قرار و مدارهای زیادی بود که به آنها وفا نشد. برای هر کدامشان هم دلیلی وجود داشت و به نظر منطقی می‌آمدند. ولی به نظر می‌رسد که حتی طراحان طرح تسهیلاتی خودرو هم انتظار نداشتند که به این سرعت خودروهای در انبار مانده تمام شود. به هر جهت خودروها در 6 روز تمام شد.

کد : 770
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آبان 1394
print
نظرات : 0
وام خودروسازهای خصوصی چه شد؟

مسلم تقوی-در پروژه دولت برای کمک به خودروسازان برای فروش خودروهای ایرانی، قرار و مدارهای زیادی بود که به آنها وفا نشد. برای هر کدامشان هم دلیلی وجود داشت و به نظر منطقی می‌آمدند. ولی به نظر می‌رسد که حتی طراحان طرح تسهیلاتی خودرو هم انتظار نداشتند که به این سرعت خودروهای در انبار مانده تمام شود. به هر جهت خودروها در 6 روز تمام شد. با توجه به اینکه قرار بود فروش با تسهیلات دولتی تا پایان اردیبهشت صورت گیرد، بعضی از خودروسازان خصوصی به آرامی فروش تسهیلاتی خود را آغاز کردند، به همین دلیل نتوانستند به فروش بالایی دست پیدا کنند.  در این میان خودروسازانی بودند که به کلی نتوانستند هیچ خودرویی بفروشند. علاوه بر این در هجمه فروش 6 روزه بیش از 20 هزار خودرو مازاد بر توان بانک مرکزی فروخته شد. ولی مسئله اصلی این است که اگر این وام‌ها برای همه خودروسازان بود، نباید جلوی فروش دیگر خودروسازان گرفته شود. در این زمینه سوالاتی از امیدرضا طالشیان، سخنگوی گروه خودروسازی راین پرسیده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

آیا فروش شما با وام دولتی هنوز باز است؟
بله. ما به‌تازگی و در روز شنبه فروش خود را شروع کرده ایم. 

تصمیم بانک مرکزی بر توقف وام‌ها تاثیری روی فروش شما نمی‌گذارد؟ 
این مساله را باید بررسی کنیم و در روزهای آینده مشخص خواهد شد که تاثیر گذاشته است یا نه. ولی قرار بر این بود که 110 هزار سهمیه برای فروش خودرو در نظر گرفته شود. 

به شما خبری اعلام شده است که از فروش جلوگیری کنید؟
خیر. تا جایی که ما می‌دانیم به هر کدام از چهار بانک عامل، 25هزار سهمیه تعلق گرفت. ولی مشکل اینجا بود که سهمیه هر خودروساز درنظر گرفته نشد. این امر باعث شد بر اساس سرعت فرآیندهای درون‌سازمانی و سرعت تعامل با بانک‌ها این موضوع رقابتی شود و بعضی خودروسازان اصلا نتوانستند در این بازار محصولات خود را عرضه کنند. 

در این شرایط شما چه پیشنهادی دارید؟
اگر بانک‌های عامل و بانک مرکزی برای هر خودروساز سهمیه‌ای در نظر بگیرند این مشکلات حل می‌شود. حالا پیشنهاد ما این است که در وهله اول بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را تعیین و تکلیف کنند که همه بدانند چه اتفاقی افتاده است و در وهله دوم از این سقف اعتباری که در نظر گرفته‌اند، هر شرکت خودروسازی، بنا به سهم بازارش سهمیه‌ای از طریق بانک‌های عامل تعلق بگیرد. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید وام خودروسازهای خصوصی چه شد؟
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو