ده هزار دستگاه خودرو مازاد بر تسهیلات مشخص شده ثبت نام شد

وزارت صنایع یا بانک مرکزی،کدام یک پاسخگوست؟

وام ارائه شده زودتر از زمانی که مقرر شده بود یعنی اردیبهشت 95 به پایان رسید. یعنی حتی ارائه تسهیلات به ماه هم نکشید و در هفته پایان یافت.اما نکته‌ای که وجود دارد حرف قائم مقام وزیر صنعت است. خسروتاج، درباره علت توقف فروش خودرو و این که بانک مرکزی حداکثر تسهیلات مالی 110 هزار خودرو را پرداخت می‌کند، بیان کرد: «از ابتدای طرح، سقفی برای تعداد فروش اقساطی خودرو در نظر گرفته شده بود؛ اما برای جلوگیری از حرف و حدیث بین نمایندگی‌ها اعلام نشد.

کد : 771
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آبان 1394
print
نظرات : 2
وزارت صنایع یا بانک مرکزی،کدام یک پاسخگوست؟

گروه خبر-وام ارائه شده زودتر از زمانی که مقرر شده بود یعنی اردیبهشت 95 به پایان رسید. یعنی حتی ارائه تسهیلات به ماه هم نکشید و در هفته پایان یافت.اما نکته‌ای که وجود دارد حرف قائم مقام وزیر صنعت است. خسروتاج، درباره علت توقف فروش خودرو و این که بانک مرکزی حداکثر تسهیلات مالی 110 هزار خودرو را پرداخت می‌کند، بیان کرد: «از ابتدای طرح، سقفی برای تعداد فروش اقساطی خودرو در نظر گرفته شده بود؛ اما برای جلوگیری از حرف و حدیث بین نمایندگی‌ها اعلام نشد.»حرف این مقام مسئول صریح بیان می‌کند درباره وام با صداقت رفتار نشده است و همین امر موجب شده مردم با امیدواری کاذب علاوه بر ظرفیت مازاد اقدام به ثبت‌نام کنند و حالا  قائم مقام وزیر صنعت درباره خودروهایی که بیشتر از سقف موجود به فروش رسیده‌اند، گفت: «با توجه به اینکه ما این سقف را مشخص کرده‌ایم تا این تعداد مورد نظر ما است و در صورتی که خودروسازان تعداد بیشتری فروخته باشند خود باید پاسخسگوی مصرف کنندگان باشند.» خسروتاج تصریح کرد: «سقف 110 هزار خودرو در این طرح از قبل مشخص شده بود، بنابراین بانک مرکزی اعلام کرد دیگر بیشتر از این امکان اعطای وام وجود ندارد.» قائم‌مقام وزیر صنعت یادآور شد طی آخرین آمار 120 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و این طرح قابل تمدید در بخش خودروسازی نیست.

دلایل توقف طرح تحریک تقاضای خرید خودرو 
از دیگر سو،بانک مرکزی به عنوان بانک اجراکننده این طرح درباره علت توقف اجرای وام نیز بیانیه‌ای صادر کرده است. مدیرکل اعتبارات بانک‌مرکزی در توضیح توقف طرح ‌فروش مد‌ت دار خودروهای ساخت داخل گفت: «این طرح از ابتدا با هدف تحریک تقاضا به منظور فروش موجودی محصولات ساخته شده شرکت‌های تولیدی آغاز شد.»
به‌گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی‌اصغر میرمحمدصادقی بیان کرد: «وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 22/7/94 موجودی خودروهای انبار شده را به میزان 51 هزار دستگاه اعلام کردند و در جریان مذاکرات بعدی در مجموع قرار شد این تعداد به 100 هزار دستگاه افزایش یابد.»
به گفته وی، با توجه به استقبال قابل توجه هم‌وطنان عزیز در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته قبل، در پایان روز سه‌شنبه در جلسه شورای پول و اعتبار مراتب خدمت وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت اعلام شد با توجه به سرعت نام‌نویسی، باید دستورات لازم را به نحوی صادر فرمایید که از سقف تعیین شده، فراتر نرود.
مدیرکل اعتبارات بانک‌مرکزی یادآوری کرد: «آنچه مسلم است شرکت‌های خودروساز علاوه بر فروش موجودی‌ها، شروع به پیش‌فروش محصولات آتی کرده‌اند که به هیچ‌وجه از ابتدا مد نظر نبوده است.»
میرمحمدصادقی افزود: «با توجه به ادامه فروش در نمایندگی‌های فروش در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مراتب به صورت کتبی به مدیران ذی‌ربط در وزارت صنعت‌، معدن و تجارت اعلام شد، ولی با کمال تعجب حتی روز جمعه را نیز به عنوان فروش فوق‌العاده در نظر گرفتند به هیچ‌وجه به قرارهای قبلی تطبیق نمی‌کرد؛ البته در مراحل بعدی تعداد 10 هزار دستگاه دیگر اضافه شد و در نهایت سقف کلی طرح به میزان 110 هزار دستگاه از محل منابع تخصیص داده شده می‌تواند تأمین مالی شود.»
وی تصریح کرد: «شرکت‌های خودروساز می‌توانند از محل منابع داخلی خود نسبت به فروش با همین روش یا شیوه‌های دیگری که مصلحت می‌دانند، اقدام کنند ولی نظام‌بانکی حداکثر همان 110 هزار دستگاه اعلام شده قبلی را می‌تواند تامین کند.»

اختلاف‌نظر بین سازندگان و بانک مرکزی
مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت  در حاشیه نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مطلبی درباره اختلاف نظر بین سازندگان و بانک مرکزی اعلان کرد و تاکید کرد :« برای کمک به فروش خودرو بین سازندگان و بانک مرکزی اختلاف نظری از همان ابتدا وجود داشت که چه تعداد باید خودرو در این طرح به فروش برسد.»
وی افزود: «سقف و تعداد فروش خودرو از ابتدا مشخص بود اما قرار شد که اعلام نشود. زیرا اعلام تعداد در این طرح حرف و حدیث‌های زیادی بین نمایندگی‌ها ایجاد می‌کرد.» قائم‌مقام وزیر صنعت ادامه داد: «این طرح برای تحول خودرویی به ثمر نشست، بنابراین کار را برای پیش بردن طرح‌های مشابه و سایر کالاها فراهم کرد که امیدواریم به‌زودی کالاهای دیگری نیز به این شکل به فروش برسد.»
خسروتاج تاکید کرد وامی که برای فروش خودرو ارائه شد برای مصرف کنندگان بود تا شرایطی فراهم شود که بتوانند با افزایش نقدینگی اقدام به خرید کنند، هر چند خودروسازان در این طرح منتفع شدند.وی با اشاره به اینکه سایر صنایعی که با انباشت تولید مواجه هستند می‌توانند در تسهیلاتی که دولت برای خرید کالا ارائه می‌دهد مشارکت دهند، گفت:« معتقدم آنچه در صنعت خودرو کشور مشاهده کردیم در سایر صنایع نیز امکانپذیر است با این طرح قدرت خرید مردم افزایش یافت.» خسروتاج یادآور شد:« 10 هزار خودرویی که مازاد بر سقف مجاز فروخته شده‌اند خودروسازان پاسخگو هستند و باید به تعهدات خود عمل کنند.»

وی درباره نارضایتی برخی خریداران از سود 16 درصدی خرید خودرو نیز گفت: «کارمزد بانکی باید با نرخ تورم جامعه هماهنگی داشته باشد. البته معتقدیم هرچقدر نرخ سود بانکی کمتر شود به نفع مردم است.»
از دیگر سو، خسروتاج در ادامه درباره دلیل 4 ساله شدن وام خودرو از 7 سال گفت: «با توجه به استقبالی که مردم از این طرح کردند خودروسازان دلیلی بر بالا بردن تعداد سال اقساط وام خرید خودرو ندیده‌اند و مصرف‌کنندگان در مدت کوتاهی موجودی خودروسازان را خریداری کردند.»
وی درباره مالیات و ارزش افزوده و 40 هزار تومانی که برخی نمایندگی‌ها از مشتری دریافت کرده‌اند، گفت: «اعمال مالیات متعلق به تمامی کالاهایی است که در خرید اقساطی خودرو قرار گرفته‌ است؛ در صورتی که یک خودروساز تخلفی انجام داده باشد بنده نباید پاسخگو باشم و شرکت‌های خودروسازی به این امر رسیدگی می‌کنند.»
توضیحات معاون سازمان امور مالیاتی درباره مالیات وام خودرو
معاون سازمان امور مالیاتی درخصوص مالیات بر ارزش افزوده متقاضیان وام 25 میلیون تومانی توضیحانی ارائه کرد. مالیات بر ارزش افزوده خودرو وقتی خدمات تسهیلاتی به آن تعلق می‌گیرد برای کسانی که سراغ لیزینگ‌ها رفته‌اند مسئله تازه‌ای نیست، چراکه این افراد علاوه بر آنکه باید یک بار مالیات بر ارزش افزوده را بابت خرید خودرو پرداخت کنند، لازم است برای دریافت «خدمات» تسهیلات نیز، یک بار دیگر مالیات بر ارزش افزوده بپردازند. 

این پرداخت دوباره مالیات بر ارزش افزوده یک بار برای «کالا» و بار دیگر برای «خدمات» بارها مورد انتقاد کانون شرکت‌های لیزینگ قرار گرفته و شیروانی، رییس این کانون امیدوار است که در بازبینی قانون مالیات بر ارزش افزوده لیزینگ‌ها نیز مانند بانک‌های مجاز در لیست معافان از مالیات بر ارزش افزوده تسهیلات قرار گیرند. اما این‌بار، جریان متفاوت است چراکه طبق قانون فعلی، مالیات بر ارزش افزوده بانک‌ها و موسسات مالی دارای مجوز از سوی بانک مرکزی و مشتریان آنها از پرداخت مالیات معاف شده‌اند و این موضوع یکی از مزایای استفاده از خدمات‌های ‌مجاز برای مشتریان به حساب می‌آید. این درحالی‌است که روز شنبه بحث دریافت مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی، آن هم بابت دریافت تسهیلات خودرو از بانک‌های مجاز مطرح شد. مشتریانی که به خودروسازان برای ثبت‌نام خودرو و دریافت وام مراجعه کردند در پیش‌پرداخت و اقساط خود با مالیات برارزش‌افزوده نیز مواجه شده‌اند. معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در توضیح مساله پیش‌آمده با تاکید بر اینکه دریافت هر گونه مالیاتی از تسهیلاتی که بانک‌های مجاز پرداخت می‌کنند غیرقانونی است، به بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده استناد کرده و تصریح کرد: «ماده 101 قانون مالیات بر ارزش افزوده به سود و تسهیلاتی که موسسات مالی و بانک‌های مجاز به مشتریانشان می‌دهند، تعلق نمی‌گیرد، اما طاری‌بخش در توضیح علت دریافت مالیات 9 درصدی از گیرندگان تسهیلات خودرو تصریح کرد: «این مالیات همان مالیات خرید خودرو است و نه مالیات دریافت وام؛ درواقع خریدارانی که از تسهیلات استفاده می‌کنند، درست مانند خریداران عادی باید مالیات بر ارزش خرید کالا را پرداخت کنند و اگر تحت عنوان مالیات برای دریافت تسهیلات از این افراد مالیات بر ارزش افزوده گرفته می‌شود، غیرقانونی است.»
وام خودرو زمانش به پایان رسید.به صورت تقریبی 275 میلیارد تومان به خودروسازان کمک شده است.اما مشخص نیست تکلیف مردمی که مازاد بر تعداد تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند چه می‌شود و چه کسی پاسخگوست.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 2 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
ali
ارسال شده در در 11/16/2015 13:52:34

دروغه همش شما جدي نگيريد.

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 11/16/2015 13:38:06

همین شرایط اگر دراختیار بازار مسکن وساخت وساز قرار میگرفت 90%رکود بازار رفع میشد

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو