ناهمخوانی آمار تولید و خرید خودرو در مکزیک

صنعت خودروسازی مکزیک و تناقض‌ها

در حالی‌که مکزیک توانسته نام خود را به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ جهان ثبت کند، اما هنوز موفق نشده است به رشد چشمگیری در فروش داخلی دست پیدا کند. تباین میان آمار مربوط به صادرات خودروهای مکزیکی و آمار فروش داخلی در این کشور نشان‌دهنده یک عدم‌ تعادل است که ویژگی دوره جدید صنعتی‌سازی است.

کد : 774
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آبان 1394
print
نظرات : 0
صنعت خودروسازی مکزیک و تناقض‌ها

علی منصوری-مکزیک صنعت خوروسازی پویایی دارد که به بلوغ و رشد پایدار رسیده است. در سال 2014 خودروسازی مکزیک نشانه‌های شفافی از بهبود را نشان داد و تولید خودروهای سبک به رقم تاریخی سه میلیون دستگاه در این سال رسید. در سطح جهانی، مکزیک به عنوان هفتمین تولیدکننده بزرگ خودورهای سبک جهان محسوب می‌شود. در مدت دو سال مکزیک توانست با پشت سر گذاشتن فرانسه و اسپانیا؛ دو پله در رده‌بندی خودروسازان جهان ارتقا یابد. در حال حاضر بخش خودرو،  6 درصد از تولید ناخالص ملی و 18 درصد از کل تولید مکزیک را تشکیل می‌دهد. انتظار می‌رود خودروسازی مکزیک در آینده همچنان به رشد خود ادامه دهد. براساس پیش‌بینی‌ها تولید سالانه خودرو در مکزیک تا سال 2018 به 4 میلیون و تا سال 2020 به 5 میلیون دستگاه افزایش پیدا کند. کمپانی‌های مکزیکی که در تولید خودروهای سبک فعال هستند، در هجده‌مجموعه تولیدی بزرگ، در یازده ایالت این کشور پراکنده هستند و به فعالیت‌ها مشغول‌اند. در حال حاضر بیش از 48 مدل خودرو و کامیون سبک در مکزیک تولید می‌شود. 
از سوی دیگر خودروسازی مکزیک از جهات بسیاری یک تناقض برای اقتصاد مدرن این کشور به شمار می‌آید. در سال‌های اخیر مکزیک به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان بدل شده است و میزبان کارخانه‌هایی از معروف‌ترین کمپانی‌های بین‌المللی مثل فورد، فولکس‌واگن و جنرال‌موتورز بوده است. با آن‌‌که مکزیک توانست نام خود را به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ جهان ثبت کند، اما هنوز به رشد چشمگیری در فروش داخلی دست پیدا نکره است. وام بانکی در مکزیک در مقایسه با برزیل و شیلی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی نسبتا پایین است. به‌این معنی که بسیاری از شهروندان مکزیکی برای گرفتن اعتبار برای خرید خودروهای جدید دچار مشکل هستند و ترجیح می‌دهند برای خرید به سراغ خودروهای دسته‌دوم وارداتی از ایالات متحده بروند. در حالی‌که مکزیک در حال پرورش نسل جدیدی از مهندسان و تکنسین‌ها در صنعت خودروست، حدود نیمی از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از هر ده کارگر؛ شش نفر به‌طور غیررسمی استخدام شده‌اند. گراردو اسکوئیول، اقتصاددان مکزیکی در مصاحبه‌ اخیر خود چنین توضیح داده است: «امروز فقر در مکزیک همان‌قدر فراگیر است که بیست سال پیش بود، در حالی که نابرابری اقتصادی حتی از آن دوران هم بدتر شده است. این یعنی این‌که برخی بخش‌ها و حوزه‌های اقتصاد به دنبال پیمان‌ تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) به پیشرفت و بهبود قابل ملاحظه‌‌ای دست یافته‌اند، اما منفعت‌های به‌دست‌آمده به‌طور مساوی توزیع نشده‌اند و در نتیجه بخش‌ها، حوزه‌ها و بخشی از جمعیت این کشور هنوز منفعتی عایدشان نشده است.»
تفاوت بین آمار صادرات خودروهای مکزیکی و آمار فروش داخلی در این کشور یک عدم‌ تعادل را نشام می‌دهد که ویژگی دوره جدید صنعتی‌سازی است. در حالی‌که خرید خودرو توسط شهروندان آمریکایی در سال 2015 به 18 میلیون دستگاه می‌رسد، در مکزیک فروش خودروهای جدید تنها اندکی از یک میلیون دستگاه بیشتر خواهد بود. در یک موج خرید، خریداران مکزیکی؛ در نه ماهه اول سال ،2015 یک میلیون دستگاه خودروی جدید خریده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده جنبه مثبت اقتصاد مکزیک در زمانی است که دیگرکشورهای آمریکای لاتین با مشکلات فراوان روبه‌رو هستند. کمپانی نیسان در مکزیک عملکرد بسیار خوبی داشته است. در نه ماهه اول سال 2015 این کمپانی در مکزیک بیش از 246 هزار دستگاه خودرو به فروش رساند. در همین دوره جنرال‌موتورز نیز تقریبا 178 هزار دستگاه از محصولاتش را در مکزیک فروخت. فولکس‌واگن، تولیدکننده تاکسی‌های بیتل که در مکزیک طرفداران بسیاری دارند، هنوز جزو سه فروشنده اصلی بازار خودرو در مکزیک به شمار می‌آید. فولکس‌واگن در مدت نه ماه حدود 157 هزار خودرو در بازار مکزیک به فروش رسانده است. اما کمپانی‌هایی مانند فورد و مزدا حضور کمرنگ‌تری در بازار مکزیک داشته‌اند. با ادامه رشد صادرات صنعت خودروسازی مکزیک و بهبود دستیابی به وام‌های بانکی برای شهروندان مکزیکی انتظار می‌رود که این ارقام در سال‌های آتی افزایش پیدا کنند. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید صنعت خودروسازی مکزیک و تناقض‌ها
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو