کشتی که به سادگی آب خوردن یک سکوی نفتی را حمل می‌کند

با هیولای دریایی هلندی آشنا شوید

پس از بمب‌گذاری تروریستی کشتی نظامی U.S.S Cole در اکتبر سال 2000 میلادی توسط القاعده عربستان در یمن، نیروی دریایی آمریکا نیاز به وسیله‌ای داشت تا این کشتی غول‌پیکر آسیب‌دیده را جهت تعمیرات به می‌سی‌سی‌پی برساند. اما شما نمی‌توانید یک کشتی 150 متری با یک سوراخ بزرگ وسط آن را تنها با یک یدک‌کش در امتداد اقیانوس هند و اطلس حمل کنید و انتظار داشته باشید روی آب شناور بماند. آمریکایی‌ها برای جابه‌جا کردن این کشتی عظیم با شرکتی هلندی به نام Dockwise که تخصصش حمل محموله‌های بزرگ بود، وارد همکاری شدند.

کد : 782
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آبان 1394
print
نظرات : 0
با هیولای دریایی هلندی آشنا شوید

محمد امین ناطقیان-پس از بمب‌گذاری تروریستی کشتی نظامی U.S.S Cole در اکتبر سال 2000 میلادی توسط القاعده عربستان در یمن، نیروی دریایی آمریکا نیاز به وسیله‌ای داشت تا این کشتی غول‌پیکر آسیب‌دیده را جهت تعمیرات به می‌سی‌سی‌پی برساند. اما شما نمی‌توانید یک کشتی 150 متری با یک سوراخ بزرگ وسط آن را تنها با یک یدک‌کش در امتداد اقیانوس هند و اطلس حمل کنید و انتظار داشته باشید روی آب شناور بماند. آمریکایی‌ها برای جابه‌جا کردن این کشتی عظیم با شرکتی هلندی به نام Dockwise که تخصصش حمل محموله‌های بزرگ بود، وارد همکاری شدند.

غیرممکن، ممکن شد
این شرکت هلندی برای جابه‌جا کردن U.S.S Cole، از یک کشتی به نام MV Blue Marlin بهره گرفت. این کشتی پس از اینکه خود را به Cole رساند، به‌وسیله تعداد زیادی مخازن ماسه به‌زیر آب فرو رفت. این کشتی هلندی پس از این که به‌طور کامل زیر کشتی آسیب‌دیده آمریکایی جای‌گذاری شد، آن را بلند کرد و همانند محموله‌های دیگر به حمل آن پرداخت. این کشتی 150متری به‌سادگی روی عرشه این کشتی جای گرفت. U.S.S Coleبا موفقیت از یمن به می‌سی‌سی‌پی رسید و پس از سال‌هایی کوتاه دوباره به خدمت نیروی دریایی آمریکا در آمد.

تاریخچه‌ای شگفت‌انگیز
Dockwise در سال 1993 و پس از ادغام دو شرکت Wijsmuller Transport و Dock Express Shipping پای به عرصه کشتی‌سازی گذاشت. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده کشتی‌های حمل محموله‌های سنگین در دنیا محسوب می‌شود. از تولیدات این شرکت به طور گسترده نیروهای دریایی جهان و همچنین شرکت‌های اکتشاف انرژی که به دنبال نصب و استقرار مجدد سیستم عامل‌های حفاری دریایی برای توسعه نفت و گاز هستند، استفاده شده است. اگرچه تعداد دیگری از رقبای این شرکت به ساخت نیمه زیردریایی‌های مختلف مشغولند، اما Dockwise ادعا می‌کند تمرکزش روی این فناوری و همچنین ناوگان تشکیل شده از 20 کشتی آن، این شرکت را در صنعت حمل‌و‌نقل منحصر به‌فرد کرده است.

تولد برادری پیشرفته‌تر
نکته قابل توجه در Blue Marlin این است که این کشتی در مقایسه با Vanguard، برادر جوان‌‌تر و بزرگ‌‌تر خود کمی سرخورده به نظر می‌رسد. Vanguard که در سال 2012 ساخته شده و بزرگ‌ترین کشتی شناور دنیا محسوب می‌شود از دماغه و انتهای معمول دیگر کشتی‌ها برخوردار نیست. برای جلوگیری از واژگون شدن از پوشش‌های محافظتی که قابل جابه‌جایی نیز هستند در کناره‌های کشتی استفاده شده است. بدین ترتیب، تمام فشار طول 245 متری این کشتی روی عرض 70 متری آن سوار است. این قابلیت به این کشتی اجازه می‌دهد تا این شناور، کشتی‌هایی که از طول، دماغه و انتهای بزرگ‌تری نیز برخوردار هستند را حمل کند. این کشتی می‌تواند به راحتی برج کرایسلر نیویورک را جابه‌جا کند.

Vanguard، یک نیمه زیر دریایی
به لطف مخزن‌های آبی که با پر شدن تدریجی خود، این کشتی را تا بیش از 50 متر در آب فرو می‌برند، این وسیله یک نیمه‌زیردریایی به شمار می‌رود. این کشتی می‌تواند با خزیدن زیر اقیانوس‌پیماهای عظیم و سکوهای نفتی دریایی آن‌ها را بلند کرده و با استفاده از دو موتور محرکه 27 مگاواتی خود، با سرعتی نزدیک به 26 کیلومتر در ساعت، در سراسر اقیانوس حمل کند. پس از رسیدن به مقصد، این نیمه زیردریایی مجددا به پایین می‌رود و از زیر کشتی بیرون می‌خزد. این شرکت ادعا می‌کند که قابلیت Vanguard برای حمل کشتی‌های 110 هزار تنی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و همچنین هزینه‌های بسیاری از شرکت‌ها شود.

مزیت‌های Vanguard نسبت به Blue Marlin
دومین کشتی بزرگ این شرکت که همان Blue Marlin است، تنها قادر به حمل سازه‌هایی به وزن 76 هزار تن است. همچنین این کشتی از همان دماغه و انتهای کشتی‌های معمول بهره می‌برد. همچنین به عنوان یک امتیاز فوق‌العاده، Vanguard می‌تواند نقش یک حوضچه تعمیر کشتی را در وسط اقیانوس بازی کند تا از هزینه و زمان زیادی که نیاز است تا کشتی به ساحل برسد صرفه‌جویی کند.

مشخصات کلی کشتی Vanguard
این کشتی که اغلب با نام Dockwise Vanguard شناخته می‌شود، متعلق به بندر Willemstad کشور هلند است. سفارش این کشتی در تاریخ 2 اکتبر سال 2011 به شرکت Hyundai Heavy Industries داده شد. ساخت این کشتی هزینه‌ای بالغ بر 240 میلیون دلار داشت. ونگارد 275 متر طول دارد و قابلیت حمل 40 خدمه را داراست. این کشتی در حالت عادی 26 کیلومتر سرعت دارد. این در حالی‌است که در هنگام حمل بار می‌تواند با سرعتی بالغ بر 20 تا 24 کیلومتر حرکت کند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید با هیولای دریایی هلندی آشنا شوید
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو