وضعیت دوران پساوام

چک‌های برگشتی، بلاتکلیفی 10‌هزار ثبت‌نام مازاد سرنوشت وام تسهیلاتی

اهدای وام خودرو متوقف شد.حالا در دورانی به سر می‌بریم که از آن به عنوان دوران پساوام یاد می‌کنند. وامی که اگرچه رکود را از صنعت خودرو تا حدودی خارج کرد، اما حرف و حدیث‌های بسیاری را برجای گذاشته است.

کد : 788
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آبان 1394
print
نظرات : 0
چک‌های برگشتی، بلاتکلیفی 10‌هزار ثبت‌نام مازاد سرنوشت وام تسهیلاتی

اهدای وام خودرو متوقف شد.حالا در دورانی به سر می‌بریم که از آن به عنوان دوران پساوام یاد می‌کنند. وامی که اگرچه رکود را از صنعت خودرو تا حدودی خارج کرد، اما حرف و حدیث‌های بسیاری را برجای گذاشته است. وقتی تکلیف ۱۰ هزار خریدار خودروی اضافه بر سازمان، هنوز مشخص نیست و در خبرها گفته می‌شود بازار سیاه در کمین خودروهای تسهیلاتی است. اجرای طرح خرید اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی اگرچه ایده‌ای از سوی دولت برای تحریک تقاضای داخلی و نوعی بازاریابی برای فروش خودروهای در انبار مانده خودروسازان بود، اما توقف یک‌باره آن منجر به ابراز نارضایتی‌هایی میان مردم شده است؛ از بی‌خودرو ماندن به دلیل اعلام ۶ ماهه بودن زمان طرح تا 10هزار نفری که ممکن است خودروسازان هر برخوردی با آنها داشته باشند. این حال و روز مردم بعد از اجرای طرحی است که دولت تدبیر و امید، طراحی و پیاده‌سازی آن را به عهده داشته است. نقطه اوج این ماجرا بلایی است که قرار است سر متقاضیانی که مازاد ثبت‌نام کرده‌اند بیاید. حتی رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به فروش شش روزه خودرو که توسط دولت در قالب بسته خروج از رکود صورت گرفت واکنش نشان داد و نسبت به عواقب و خطرات این فروش ضربتی هشدار داد و گفت: «زنگ خطر به صدا درآمده است! » محمدرضا سبزعلیپور، رئیس شورای سیاست‌گذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی افزود: « ده‌ها هزار چک برگشتی و پرونده قضایی در راه است.»

دوران پساوام چه رنگی است؟
اهدای وام برای سفید کردن پرونده خودروسازان بود تا شاید مردم باز به صنعت خودرو اعتماد کنند، اما عده‌ای از کارشناسان معتقدند که دوران پساوام  روزهای رنگی نخواهد بود. بسیاری از کسانی که نیاز به وام‌های دولتی خودرو داشتند و نتوانستند در روزهای اخیر اسناد مورد نیاز را تهیه کنند، حالا به دنبال این وام‌ها در شبکه‌های اجتماعی خواهند بود. پس از آن‌که تسهیلات در نظر گرفته شده برای خودروها در مدت6 روز به پایان رسید، درخواست خرید آن در فضای مجازی شروع شد.
با وجود اینکه خودروسازان اصلی فروش خود را متوقف کرده‌اند مردم بیکار ننشسته‌اند و پیش از آنکه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور رسمی پایان این فروش را اعلام کنند، شروع به خرید و فروش این وام‌ها در شبکه‌های اجتماعی کردند. این در حالی است که هنوز خریداران به یقین نمی‌دانند این خودروها را در چه زمانی تحویل می‌گیرند و معلوم نیست چه هزینه‌هایی باید اضافه بر این مبالغ بپردازند. با وجود اینکه خودروسازان جلوی فروش خودروها را با وام دولتی گرفته‌اند، کسانی هستند که هنوز خواستار این وام هستند اما نتوانسته‌اند در 6 روز ابتدایی این تسهیلات را دریافت کنند، و حالا به دنبال این وام‌ها در شبکه‌های اجتماعی هستند. انتظار می‌رود این درخواست‌ها در شبکه‌های اجتماعی دیگر رشد کنند چرا که این خودروها با نرخ فروش 20 هزار دستگاه در روز تمام شدند و احتمالا کسانی که نتوانسته‌اند این وام را تهیه کنند، از طریق فضای مجازی به دنبال رفع نیازشان خواهند بود. البته با توجه به 4 ساله بودن این وام‌ها خرید و فروش آن کار سختی خواهد بود، ولی برای کسانی که خواهان این وام‌ها هستند، انجام این کار غیرممکن هم نیست.

بلاتکلیفی 10هزار ثبت‌نامی خودرو با وام 25میلیون تومانی
طرح پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو در حالی پایان یافته است که مشخص نیست دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا خودروهای فروخته شده را چه زمانی تحویل خریداران خواهند داد و از طرفی تکلیف خودروهای مازاد فروخته شده چه خواهد بود. طبق شرایط تعیین شده در طرح تسهیلات 25 میلیون‌تومانی خرید خودرو، مدت زمان تحویل خودروهای فروخته شده حداکثر یک ماه تعیین شده است. این در حالی است که شنیده می‌شود دو خودروساز بزرگ داخلی در خودروهایی مانند تندر 90 بیش از موجودی خود از متقاضیان ثبت‌نام کرده‌اند و تاریخ تحویل این خودروها دو تا سه ماه آینده تعیین شده است. این در حالی است که طبق آنچه از ابتدا اعلام شده بود، خودروهای فروخته شده در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی حداکثر یک ماهه باید تحویل داده شود. علاوه‌بر این موضوع، برخی اظهارات صورت گرفته از سوی نمایندگی‌های فروش خودروسازان نیز ابهاماتی درباره تحویل خودروهای فروخته شده ایجاد کرده است. گذشته از این موضوع یکی دیگر از ابهامات این طرح، سرنوشت تحویل خودرو به کسانی است که مازاد بر سقف 110 هزار دستگاهی اعلامی از سوی بانک مرکزی از آنها ثبت‌نام شده است. درحالی‌که بانک‌مرکزی سقف اعتبار طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی را حداکثر 110 هزار دستگاه اعلام کرده بود، دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا طی شش‌روز بیش از 130 هزار متقاضی را ثبت‌نام کردند. این وضعیت در حالی است که مجتبی خسروتاج - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این زمینه اظهار داشت مسئولیت تمام خودروهای فروخته‌شده در این طرح با خودروسازان است و اگر ثبت‌نامی مازادبر سقف بانک مرکزی صورت گرفته باشد، مسئولیت آن نیز با خودروسازان است. گذشته از این ابهامات موضوع دریافت مبلغی معادل 9 درصد به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده نیز ابهامات زیادی ایجاد کرده است. در این زمینه مشتریانی که برای ثبت‌نام خودرو و دریافت تسهیلات 25 میلیون تومانی به نمایندگی‌های فروش خودروسازان مراجعه کرده بودند، با 9درصد مالیات بر ارزش افزوده در پیش پرداخت و اقساط وام خود با مالیات بر ارزش افزوده نیز مواجه شدند. تمام این ابهامات در حالی است که دو خودروساز بزرگ داخلی تاکنون شفاف‌سازی درباره این ابهامات انجام نداده‌اند.

بازار خودرو به خواب می‌رود
پس از شكست كمپین نخریدن خودرو در مقابل ارائه تسهیلات بانكی برای خودروهای داخلی و استقبال كم نظیر مردم در روز اول فروش خودروهای اقساطی مشخص شد كه كمپین نخریدن خودرو به این دلیل شکل گرفت که مردم بودجه کافی برای خرید خودرو نداشته‌اند. اما کارشناسان معتقدند بعد از این شور و هیجان ،  این بازار به خواب خواهد رفت. خوابی كه این بار نه دلیلش ایجاد كمپین است و نه انتظار ارزانی و نداشتن كیفیت، بلكه نبود بودجه كافی برای خودروهایی كه برای بسیاری از افراد جامعه گران هستند، دلیل اصلی آن است. حال باید دید دولت و وزارت صنعت اینبار چه طرحی را در نظر می‌گیرد.اینطور كه از شواهد بر می‌آید بازار خودرو به خوابی عمیق‌‌تر از قبل فرو خواهد رفت، چراكه این‌بار مردم انتظار شرایط سهل‌‌تر از گذشته را دارند و برآورده كردن این خواسته نیز كار ساده‌ای نبوده و بودجه‌ بالا طلب می‌كند. بودجه‌ای كه تامین آن هم دولت و هم بانك مركزی را دچار مشكل می‌كند.
شاید به جرات بتوان گفت همیشه راهكارهای سریع و سطحی اگرچه در كوتاه مدت می‌تواند مرهمی باشد، اما در دراز مدت صدمات جبران‌ناپذیری را به بار خواهد آورد اما اگر بخواهیم كمی خوشبینانه به این راهكار نگاه كنیم، خواهیم دید حداقل مشخص شد دغدغه اصلی مردم كمبود بودجه و گرانی بیش از حد خودروهاست كه توان خرید را كاهش داده است، نه ایجاد كمپین نخریدن خودروهای داخلی.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چک‌های برگشتی، بلاتکلیفی 10‌هزار ثبت‌نام مازاد سرنوشت وام تسهیلاتی
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو