واقع بینی شرط اول توسعه صنعت هوایی است

توانایی ایران در تعمیر هواپیما؛ رونمایی یا بزرگ‌نمایی؟

همزمان با زمزمه‌های ورود شرکت‌های ترکیش‌ایرلاینز و لوفت‌هانزا به ایران برای در دست گرفتن تعمیر هواپیماهای ایران، ناگاه رئیس مرکز ملی فضایی خبر از توانایی‌هایی نهفته صنعت هوایی ایران داد که تاکنون اعلان عمومی نشده بود! رئیس مرکز ملی فضایی گفت: ایران با نیم قرن تجربه در تعمیر هواپیما، بالاترین قابلیت و مزیت را در حوزه تعمیرات اساسی هواپیما و بالگرد دارد. 

کد : 796
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آبان 1394
print
نظرات : 1
توانایی ایران در تعمیر هواپیما؛ رونمایی یا بزرگ‌نمایی؟

همزمان با زمزمه‌های ورود شرکت‌های ترکیش‌ایرلاینز و لوفت‌هانزا به ایران برای در دست گرفتن تعمیر هواپیماهای ایران، ناگاه رئیس مرکز ملی فضایی خبر از توانایی‌هایی نهفته صنعت هوایی ایران داد که تاکنون اعلان عمومی نشده بود! رئیس مرکز ملی فضایی گفت: ایران با نیم قرن تجربه در تعمیر هواپیما، بالاترین قابلیت و مزیت را در حوزه تعمیرات اساسی هواپیما و بالگرد دارد. منوچهر منطقی در نشست خبری به مناسبت ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: تا پایان سال چندین قرارداد بین‌المللی را با خارجی‌ها برای انجام تعمیرات اساسی هواپیما در ایران امضا خواهیم کرد.  علاوه بر توانمندی‌های خوبی که در طراحی و ساخت هواپیماهای 2 تا 10 نفره در کشور وجود دارد، در بخش هواپیماهای 50 تا 70 نفره نیز توان طراحی و قابلیت ساخت قابل قبولی داریم. منطقی تصریح کرد: سازندگان بزرگ هواپیما در دنیا تنها 30 درصد از قطعات و مجموعه‌ها را خودشان می‌سازند و حدود 70 درصد دیگر در حدود 40 کشور دیگر از جمله مراکش، مکزیک، مالزی و اندونزی تولید می‌شود.
وی به توانمندی کشور در ساخت قطعات و زیرمجموعه‌های هواپیما‌های 100 نفره به بالا اشاره کرد و افزود: سالانه 5 میلیارد دلار در خاورمیانه صرف اورهال و تعمیر اساسی هواپیماها می‌شود و با توجه به اینکه حدود 42 درصد از درآمدهای هوایی مربوط به اورهال است و ما توانمندی خوبی در این بخش داریم، می‌توانیم از این مزیت استفاده کنیم.وی همچنین به طراحی و ساخت هواپیماهای پهن‌پیکر اشاره کرد و گفت: یک مرکز غیردولتی توانمند با قابلیت طراحی هواپیماهای مختلف در کشور وجود دارد و علت اینکه تاکنون نتوانستیم کاری انجام دهیم، محدودیت‌های زیادی بود که با آن مواجه بودیم و با برداشته شدن محدودیت‌ها سرعت بین‌المللی شدن ما بالاتر خواهد رفت. منطقی افزود: در حال حاضر 375 شرکت در صنایع هوایی فعالیت می‌کنند که 51 شرکت از این تعداد رسما دانش‌بنیان شده‌اند و از مزیت‌های نوآوری و معافیت‌های گمرکی استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به درآمد 8 میلیارد دلاری مکزیک از محل صادرات قطعات و مجموعه‌های هواپیما گفت: شرکت‌های ایرانی این قابلیت را دارند که در زمره 10 کشور اول تولیدکننده قطعات هواپیما درآیند و در 10 سال آینده حداقل به درآمد سالانه 10 میلیارد دلار برسند. 
در این زمینه علی رازقی کارشناس صنعت هوایی و خلبان بازنشسته به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: نکاتی که آقای منطقی به آنها به عنوان مزیت‌های صنعت هوایی ایران اشاره کرده‌اند، هرچند مهم است اما توان داخلی کشور را در این حوزه نمی‌توان با کشورهایی مثل ترکیه یا آلمان مقایسه کرد. خیلی خوب است از این شرکت‌ها برای ارتقای سطح فنی تعمیر یا حتی ساخت هواپیما کمک بگیریم، اما اینکه ناگهان توانایی خود را در رده 10 کشور تولیدکننده هواپیما در دنیا به شمار آوریم غیرمنطقی است. رزاقی با اشاره به نبود اطلاع‌رسانی درست در زمینه جایگاه صنعت هوانوردی ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا تصریح کرد: گاهی اوقات مسئولان و مدیران رده بالا یا میانی کشور در صنعت هوایی آنچنان ظرفیت‌های داخلی ایران را بزرگ‌نمایی می‌کنند که گویی تاکنون چه جفایی بر ما رفته که در دنیا در رده اول قرار نگرفته‌ایم. باید واقع‌بین بود و واقع‌بینی به خصوص در شرایط پساتحریم بسیار به کار ما می‌آید تا بتوانیم از فناوری روز دنیا در زمینه هواپیماسازی استفاده درست کنیم. در صورت وجود این توانایی‌ها و قابلیت‌ها در صنعت هوایی ایران، چرا از ورود شرکت‌های خارجی برای در دست گرفتن خدمات فنی هواپیمایی در ایران استقبال شده است؟ از طرفی ماحصل کار این 375 شرکت دانش‌بنیان هوایی در دوران تحریم چه بود که نتوانست جلوی بروز بحران در این صنعت را بگیرد؟
هرچند رزاقی این سخن منطقی را تایید می‌کند که ایران دارای متخصصان زبده‌ای در حوزه تعمیر هواپیماست، اما تاکید می‌کند همین تعمیرکاران و تکنیسین‌های هواپیما در ایران از نظر مالی در شرایط سختی زندگی می‌کنند و به همین علت چندان در پی به روز کردن اطلاعات و دانش خود در این زمینه نیستند. علاوه بر این ما زیرساخت‌های لازم را برای تعمیر هواپیما نداریم، کمااینکه در  حال حاضر برای تعمیر هواپیمای  بوئینگی که در فرودگاه امام دچار نقص فنی شده، مجبور هستیم آن را به آشیانه‌هایی که از قدیم در فرودگاه مهرآباد بوده منتقل کنیم. تاسیس این زیرساخت‌ها زمان زیادی می‌طلبد و معلوم نیست با این شرایط ایران به گفته آقای منطقی بتواند به این زودی‌ها حرف در زمینه مباحث فنی هواپیما داشته باشد. رزاقی به موضوع شایعه ساخت سوخو در ایران اشاره کرد و گفت: هیچ ایرادی در ورود این فناری به ایران نمی‌بینم. مگر ما چگونه خوردوساز شدیم؟ هرچند هنوز هم به معنای واقعی خودروساز نیستیم، اما شاید با ورود این خط تولید به ایران که البته مشروط به وجود زیرساخت‌های آن است، بتوانیم بهتر از خودروسازشدنمان، هواپیماساز شویم. در شرایطی که همگان در تکنولوژی و دانش فنی خود را روی ما بسته‌اند، اگر کشوری تمایل به باز کردن این در دارد، باید موضوع را از جنبه سیاسی آن خارج کرد و دید این باز شدن چه دستاوردهایی  برایمان دارد. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
نیک بین
ارسال شده در در 11/18/2015 08:17:15

با توجه به این که از اول انقلاب ما تحریم بودیم در حوزه هوایی پس این می نونه تا حدود زیادی واقعیت داشته باشه خصوصا وقتی نگاه می کنیم که هواپیماهای که از رده خارج شدن همه در ایران تغمیر و مجدد به خط برگشتن پس تعمیر هواپیما تو این مدت باید خوب رشد کرده باشه

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو