فقدان توسعه حمل و نقل عمومی زیر سایه حمایت از خرید خودرو

دولت با 12 هزار میلیارد بدهی، وام 25 میلیون تومانی می دهد

کمک دولت به صنعت خودرو، نه تنها صدای باقی صنایع را درآورده است و حالا آنها هم سهم خود را از دولت برای نجات خود می‌خواهند، بلکه شورای شهر هم مدعی شده و وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی را مستمسکی قرار داده است تا سهم این بخش را از دولت بگیرد. هر چند دولت‌ قبل نیز رسم بدی بنا نهاد و از پرداخت سهم خود برای بخش حمل‌و‌نقل عمومی شانه خالی کرد و حالا میراث برای دولت کنونی مانده و او هم پا جای پای قبلی گذاشته است.

کد : 798
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آبان 1394
print
نظرات : 1
دولت با 12 هزار میلیارد بدهی، وام 25 میلیون تومانی می دهد

پگاه طوسی-کمک دولت به صنعت خودرو، نه تنها صدای باقی صنایع را درآورده است و حالا آنها هم سهم خود را از دولت برای نجات خود می‌خواهند، بلکه شورای شهر هم مدعی شده و وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی را مستمسکی قرار داده است تا سهم این بخش را از دولت بگیرد. هر چند دولت‌ قبل نیز رسم بدی بنا نهاد و از پرداخت سهم خود برای بخش حمل‌و‌نقل عمومی شانه خالی کرد و حالا میراث برای دولت کنونی مانده و او هم پا جای پای قبلی گذاشته است. مرتضی طلایی اعتراض شورا را این گونه بیان کرده است:«دولت می‌توانست تسهیلات وام خودرو را در توسعه حمل‌و‌نقل عمومی سرمایه‌گذاری کند.» این جمله اعتراض شورای شهر را به سیاست‌های اقتصادی دولت در اعطای وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو بیان می‌کند. سیاستی که برای خروج از رکود از صنعت خودرو اجرایی شد تا مانع ورشکستگی آن شود. به عقیده نایب‌رئیس شورای شهر تهران حمل و نقل عمومی در شرایط بحرانی قرار دارد و بهتر بود دولت روی این بخش از حمل‌و‌نقل شهری تمرکز و تسهیلاتی ارایه می‌کرد. این اعتراض بیشتر از آن جنبه اهمیت پیدا می‌کند که علاوه بر فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، برنامه‌های نوسازی آن نیز به درستی اجرا نمی‌شود و در عین حال تاکید بر استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی است، اما در عمل توجه اصلی بر توسعه وسایل نقلیه شخصی است بدون آن که به کیفیت آن نیز دقت شود.
طلایی در اعتراض خود گفته است:« این وام کمک به مردم نیست، بلکه سیاستی از سوی دولت بود که صنعت خودروسازی را از وضعیت رکود خارج کند. برای حفظ بازار و اشتغال نیروی کار، سیاستی اعمال می‌شود که نه تنها سودی ندارد، بلکه با ضرر و زیان‌هایی از جمله افزایش ترافیک و افزایش حوادث به دلیل غیراستاندارد بودن خودروها به همراه است؛ چراکه کیفیت خودروها مانند گذشته است و بهبود نیافته است.»

تاخیر 5 ساله در پرداخت تسهیلات نوسازی  
تهران از کمبود اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی رنج می‌برد و پنج سال است که شورای شهر فقدان بودجه و تسهیلات برای رفع این معضل را اعلام می‌کند. مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران در توضیح کمبود ناوگان حمل و نقل شهری در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «هم اکنون حدود 80 هزار خودروی فرسوده در تهران وجود دارد که می‌توان آنها را با همکاری مشترک دولت و شهرداری نوسازی کرد. اگر دولت به این قسمت توجه بیشتری کند، بخشی از ظرفیت‌های متوقف مانده در صنعت خودروسازی حمل و نقل عمومی به حرکت درمی‌آید و تولیدات داخلی جایگزین تولیدات خارجی می‌شود به‌علاوه می‌توان از خروج ارز جلوگیری کرد. همچنین سرمایه‌گذاری بر خودروهای جایگزین خودروهای فرسوده می‌تواند کمک بسیاری به شهرداری کند و شرایط ترافیکی را بهبود بخشد.»

آلودگی هوای تهران سال‌هاست که از مرز هشدار می‌گذرد و گاهی نیز به همان مرز هشدار یا کمی سالم بازمی‌گردد. با این وضعیت هوا، توجه به وسایل حمل و نقل عمومی اهمیت بیشتری دارد. دولت در این تصمیم خود، هوای مردم را نداشت و برعکس تنها از خودروسازان بدون توجه به کیفیت تولیدات آنها حمایت کرد. در حالی که دولت می‌توانست شرکت‌های اتوبوس‌ساز داخلی را تشویق کند و این منابع را در اختیار آنها یا شهرداری قرار دهد. شاکری در ادامه می‌گوید: «تصمیماتی که دولت اخذ می‌کند بر اساس سیاست‌های پولی و مالی مطرح شده یا اطلاعاتی است که از بانک مرکزی دریافت می‌کند. دولت با این تصمیم قصد داشت چرخه اقتصاد را از شرایط رکود به حرکت دربیاورد. لزوما در این موارد، مشورت و نظرهای شورای شهر ملاک نیست. در این مورد مسئله اصلی‌تر برای آنها به حرکت در آمدن چرخه اقتصاد در تولیدات داخلی بود. در صورتی که وضعیت ترافیک شهری هم در حد بسیار نگران‌کننده و آلودگی هوا نیز در موقعیت بسیار خطرناکی است.»

رونق بازار معاملات کاذب 
سوی دیگر اعطای وام‌ها بازپرداخت آن است. احتمال می‌رود بسیاری در بازپرداخت اقساط با مشکل مواجه شوند. شاکری می‌گوید: «دولت از مردمی که برای دریافت وام مراجعه می‌کنند انتظار دارد مقید به بازپرداخت به موقع اقساط خود باشند، اما این موضوع با مشکل مواجه می‌شود و برآورد این رقم قابل‌توجه است. ممکن است افرادی که وام را دریافت می‌کنند با قولنامه و شیوه‌های فرار از قانون خودرو را دست به دست و ارزان‌‌تر بفروشند و از بازپرداخت وام سرباز بزنند. در این شرایط حتما دادوستدهای کاذب خواهیم داشت. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، خودروها به فروش رفته است و چرخه صنعت خودورسازی می‌چرخد، اما مردم در نقطه مقابل عمل می‌کنند و خودروهای خود را در دادوستدهای کاذب می‌فروشند و نیاز بازار از کارخانه تامین نمی‌شود، بلکه از دست به دست شدن میان مردم تامین می‌شود این رکود به نوعی با پیش‌بینی‌های ما رفع می‌شود.»

12 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری 
اگر 100 هزار خودرو به حجم خودروهای شخصی افزوده شود، در واقع با کمبود حمل و نقل عمومی در واقع این پیام را به شهروندان منتقل می‌کنیم که از خودروهای شخصی خود استفاده کنند. در واقع هزار میلیارد تومان برای وام خرید خودروی شخصی اختصاص داده شده است ، اما ای کاش این هزینه در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نه تنها در تهران بلکه در همه کلانشهرها مورد استفاده قرار می‌گرفت. به عقیده کارشناسان وام خرید خودروهای داخلی به نوعی ادامه سیاست‌های یارانه‌ای برای عده‌ای خاص است. در کشور کمبود منابع وجود ندارد و به همین دلیل وام 25 میلیون تومانی برای خرید در نظر می‌گیریم، در حالی‌که می‌دانیم این خودروها باعث افزایش آلودگی هوا و ترافیک می‌شوند. شاکری در خصوص بدهی دولت به شهرداری می‌گوید: دولت تعهداتی دارد که باید انجام می‌داد و آن را انجام نداده است. طلب شهرداری از دولت بسیار زیاد است و حدود 12 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. البته این رقم مختص دولت آقای روحانی نیست بلکه مربوط به دولت‌های پیشین است که انباشت بدهی داشته‌اند و این دولت هم در واقع نمی‌تواند این رقم را پرداخت کند. درآمد شهرداری هم به آن اندازه نیست که بخواهد مبلغی را برای خرید و واردات خودرو بپردازد. لذا این نیاز برای شهرواندان باقی مانده است و شهرداری نمی‌تواند کمبود درآمدهای خود تامین کند. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
مریم وکیلی
ارسال شده در در 11/18/2015 08:11:35

دولت با این وام قصدش فقط جبران این کسری بود هزینه ماشین ها رو که اول گرفتن بقیه اش هم به اسم وام سود بود و جمع کردن پول از دست مردم و جبران کسری هزینه های دولت

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو