مدیر عامل شرکت سرو صنعت سپاهان در گفتگو با روزنامه «دنیای خودرو» از مشگلات قطغه سازان گفت

سود بانکی مناسب برای تولید زیر 10 درصد است.

شرایط تحریم، کاهش تولید، افزایش بدهی خودروسازان، طلب‌های بانکی، نوسانات قیمت ارز و... همه از مواردی هستند که در روزگار راکد بازار خودرو، این صنعت را با مشکل مواجه کرد و باعث ورشکستگی تعداد زیادی از قطعه‌سازان و بیکار شدن نیروی انسانی فعال در این بخش شد. در این میان اما قطعه‌سازانی هستند که با برنامه‌ریزی مناسب توانستند به حیات خود ادامه دهند. اگرچه در این مدت رشد و توسعه چشمگیری را تجربه نکردند، اما به‌ هرحال جایی برای ایستادن یافتند تا پس از گذر از شرایط سخت رکود، باز در مسیر تولید قدم بگذارند و شاید در مسیر شکوفایی این صنعت گام بردارند. 

کد : 800
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 آبان 1394
print
نظرات : 0
سود بانکی مناسب برای تولید زیر 10 درصد است.

علی طجوزی-شرایط تحریم، کاهش تولید، افزایش بدهی خودروسازان، طلب‌های بانکی، نوسانات قیمت ارز و... همه از مواردی هستند که در روزگار راکد بازار خودرو، این صنعت را با مشکل مواجه کرد و باعث ورشکستگی تعداد زیادی از قطعه‌سازان و بیکار شدن نیروی انسانی فعال در این بخش شد. 
در این میان اما قطعه‌سازانی هستند که با برنامه‌ریزی مناسب توانستند به حیات خود ادامه دهند. اگرچه در این مدت رشد و توسعه چشمگیری را تجربه نکردند، اما به‌ هرحال جایی برای ایستادن یافتند تا پس از گذر از شرایط سخت رکود، باز در مسیر تولید قدم بگذارند و شاید در مسیر شکوفایی این صنعت گام بردارند. 
شرکت «سرو صنعت اصفهان» از جمله همین قطعه‌سازان به شمار می‌رود. محسن شاهی، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با روزنامه«دنیای خودرو» با تاکید بر اینکه اهمیت دادن به کیفیت تولید و کنترل قیمت‌ها، مهمترین راز ماندگاری این به شمار می‌رود، از لزوم حمایت و نه دخالت دولت در این صنعت گفت. وی همچنین با اشاره به اینکه سود مناسب برای ارائه تسهیلات بانکی به صنعت باید زیر 10 درصد باشد، در مورد مشکلات فراوانی که قطعه‌سازان با آنها مواجه هستند، توضیح داد.

قیمت تمام شده شرکت شما نسبت به بازار چندان بالا نیست، دلیل آن چیست؟ آیا کیفیت متفاوتی ارائه می‌دهید یا قیمت پایین است؟
هرکاری در دنیا روش خود را دارد و برای تولید هم باید نگرش تولیدی وجود داشته باشد. اگر تولید بخواهد موفق باشد باید با نگرش تولید هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت به آن نگاه کرد و زیرساخت‌ها جهت تولید باید آماده شده باشد. برخی متذکر می‌شوند کالایی که تحویل می‌دهید نسبت به قیمتی که در سطح بازار است پایین‌تر است و برخی هم ازکیفیت محصولات ناراضی هستند، در صورتی که این‌گونه نیست. اگر این چنین بود شرکت ما نمی‌توانست از سال 1382 با تولید جلو پنجره خودرو شروع کند و امروز با 140 قطعه یک سبد کامل محصول در شاخه‌های مختلف از جمله پلیمری، فلزی، کامپوزیت و قطعات رنگی تولید کند. در واقع هیچ کالای بی‌کیفیتی در هیچ جای دنیا دوام ندارد. اگر یک‌بار کالای بی‌کیفیت خریداری کنید شاید کلاه سرتان برود، اما برای بار دوم برند را به خاطر می‌سپارید و تکرار نمی‌شود. بنابراین اگر خرید تکرار نشود، برند نمی‌تواند رشد کند. روش ما براساس نگرش تولیدی شکل گرفت که توانستیم از لحاظ کیفی کالای قابل قبول ارائه دهیم و قیمتی را ارائه دهیم که غیرقابل رقابت باشد. در بحث تولید زیرساخت‌ها را تقویت کردیم، هزینه‌ها را کاهش دادیم، با افزایش تولید هزینه‌ها را سر‌شکن کردیم و توانستیم قیمت تمام شده را نسبت به بقیه شرکت‌ها کاهش دهیم. در مبارزه، مردانه مبارزه کردن خیلی بهتر است تا اینکه کسی بخواهد در مورد رغیب حرف‌های غیر منطقی بزند. حرف‌های غیرمنطقی شاید جایی پذیرفته شود اما به مرور زمان ثابت می‌شود حقیقت ندارد. اگر راجع به کالایی صحبت شود و کیفیت آن زیر سوال برود، اگر در آینده این موضوع ثابت نشود، خود کسی که آن حرف را زده زیر سوال می‌رود نه تولید کننده.

آیا در بازار قیمت را پایه قرار دادید؟
بله. هم کیفیت و هم قیمت. سعی کردیم  بالاترین کیفیت را داشته باشیم. سعی کردیم سبد محصول را کامل کنیم. سرمایه‌گذاری کردیم و خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مختلف در سطح کشور ایجاد کردیم. به این ترتیب یک شبکه توزیع گسترده داریم که توانسته است‌ به کل مجموعه کمک کند. این زیرساخت‌ها اگر موجود نباشد، نمی‌توان توقع موفقیت داشت. به هر حال هر کاری ابزار خود را لازم دارد.

آیا مواد اولیه‌ای که استفاده می‌کنید وارداتی است؟
تمام آن‌ها وارداتی نیست، اما بخشی از مواد وارداتی است.

بالا رفتن قیمت ارز چه تاثیری در قیمت‌های شما داشته است؟
سعی بر این بوده است که تغییری نداشته باشد. چراکه ما از ارز مرجع استفاده می‌کنیم. برای تامین بیشتر کالا‌های وارداتی از ارز مرجع استفاده کرده‌ایم. یکی، دو مورد وجود دارد که تولید داخل است و نمی‌توانیم از ارز مرجع استفاده کنیم در صورتی که تولید داخل نداریم. مانند پرچ و مهره‌ها که مجبور شدیم برای آنها از ارز آزاد استفاده کنیم. ولی به طور کلی سعی کردیم قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته باشد.

در شرایط فعلی صنعت خودرو با رکود شدید مواجه است، این رکود چه تاثیری بر کار شما دارد؟
رکود در کار ما بی‌تاثیر نیست. بخش قابل توجهی از کالایی را که تولید می‌شود به بازار ارائه می‌دهیم و بخشی از کالاها هم طرف قرارداد ایران‌خودرو هستیم. فروش آن بخشی که مربوط به ایران‌خودرو بوده است کمی با کاهش مواجه شد، اما بخش مربوط به بازار بنا به برند و شناخت بازار چندان تغییری نداشته است، اما رکود در کل کشور است. این گونه نیست که شرکت ما استثنا باشد.

مطالبات شرکت شما هم مانند قطعه‌سازان دیگر از خودروسازان وصول نشده است؟
شرکت طلب دارد اما مبلغ خیلی بالایی نیست. خودروسازان را درک می‌کنیم. آنها در حال حاضر در شرایطی هستند که شرکت ما به عنوان تامین‌کننده، باید آن‌ها را درک کند. اگر این کار را نکنیم در حق خودمان خیانت کرده‌ایم. بنابراین ما اگر عضو یک خانواده هستیم و منافع مشترکی داریم، باید یکدیگر را درک کنیم. امروز خودروسازان به علت شایعات و سوءاستفاده‌هایی که شده است بحران‌هایی دارند. اما امروز شرکت ما به عنوان تامین کننده و ایران‌خودرو به عنوان مشتری شرکت ما که تامین‌کننده است، به حساب می‌آید، پس باید حمایت شود و ما نباید اجازه دهیم در کار مشکل ایجاد شود.

گذشته از فعالیت کمپین و کار‌های سیاسی که صورت می‌گیرد، آیا ایرادی که به کیفیت و قیمت می‌گیرند وارد است؟
از نظر من خودروی تولید داخل از لحاظ کیفیت مورد تایید است. در این زمینه بهتر است خودروهایی را که دو تا سه برابر خودروهای داخلی بابت آن‌ها پول می‌دهیم با تولیدات داخل مقایسه کنیم. مثلا کیفیت خودروهای چینی را در نظر بگیریم و مقایسه کنیم، آن وقت امتیاز بدهیم و ببینیم کدام یک امتیاز بیشتری می‌آورد. در این شکی نیست که خودروسازان داخلی باید ارتقا پیدا کنند، اما آیا با این اعداد و ارقام، خودرویی در کشور وجود دارد که با این کیفیت ارائه شود؟ اما به‌هرحال خودروسازان ما باید روی کیفیت کار کنند و آن را ارتقا دهند. این حق مردم است و باید رعایت شود. برای مثال یکی از کشور‌هایی که امروز در اخلاق، کار و تولید از کشورهای دیگر دنیا پیشی گرفته، ژاپن است. آنها عرق ملی دارند. یک فرد ژاپنی هیچ وقت حاضر به استفاده از اجناس خارجی نیست. اگر امروز توشیبای ژاپن توانسته است لپ‌تاپ روی میز رئیس جمهور آمریکا باشد، به این دلیل است که آن شرکت حمایت شده و توانسته در زمینه کیفیت محصول قدرتمند عمل کند.

در ژاپن اعتمادی بین مصرف‌کننده و تولید‌کننده وجود دارد. این اعتماد را چه کسی باید به وجود بیاورد؟
این فرهنگ است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. رسانه‌ها و مردم باید به این درک برسند که اگر امروز یک لیوان ایرانی می‌خریم، خانواده، دوست و آشنای ما که در این کارخانه کار می‌کنند و درآمدی از آنجا کسب می‌کنند نفع می‌برند. بنابراین با این کار غیر مستقیم به خود کمک می‌کنیم. اگر این فرهنگ ایجاد شود، به‌تبع تولیدکننده ایرانی هم رشد خواهد کرد.

عمده مشکلات ما این است که اقتصادمان دولتی است و در بخش‌هایی نیز سیاسی است. این مشکل چگونه باید در اقتصاد کشور حل شود؟
اقتصاد دولتی جایی خوب است و جایی هم بد. اما دولت بیشتر باید به عنوان یک پشتیبان عمل کند، نه اینکه به طور مستقیم وارد عمل شود. به این علت که وقتی دولت وارد کار می‌شود در قسمت‌هایی مجموعه آن‌قدر بزرگ می‌شود که کنترل آن برای دولت میسر نیست و محصولی که عرضه شده  غیر قابل رقابت خواهد بود. اما اگر دولت صرفا به عنوان حمایت‌کننده از بخش‌های خصوصی عمل کند و به گونه‌ای عمل کند که آنها بتوانند با هم رقابت داشته باشند، اقداماتش تاثیر بهتری بر بازار می‌گذارد.

آیا محصولات شما مشتری خارجی هم دارد؟ محصولات خود را به چه کشورهایی صادر می‌کنید؟
بله. عراق، سوریه و همه کشورهایی که اتومبیل‌های ایران‌خودرو به آنها صادر شده است، مشتری محصولات ما هستند. به اینها باید بخشی از آفریقا و کشور‌های آسیای میانه را نیز اضافه کنم.

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل شما به عنوان قطعه‌ساز و فعال اقتصادی چیست؟
قطعا مشکلات زیادی وجود دارد. برخوردهای اداره دارایی، قوانین مالیاتی، مساله تامین نقدینگی که البته تا حدی توسط بانک تامین می‌شود، اما سودی که امروز‌ بانک‌ها دریافت می‌کنند آن‌قدر بالاست که به درد تولید نمی‌خورد. اگر بخواهیم تنها سود بانک را بپردازیم، درآمد شرکت کفایت نمی‌کند و زیان هم می‌دهیم. امروز به اندازه رفع مشکلات از اعتبارات بانکی استفاده می‌کنیم. اگر کل سرمایه‌گذاری قرار بود از طرف بانک باشد، یک پنجم سود بانک را هم نمی‌توانستیم به دست بیاوریم.

پیشنهاد شما برای سود بانکی چه میزان است؟
من نباید پیشنهاد بدهم. امروز بسیاری از دولت‌ها برای تولید یارانه می‌پردازند. به این علت که ارزش افزوده ایجاد می‌شود و ایجاد اشتغال را در پی دارد. ایجاد هر شغل در هر کشور ارزش و عددی دارد. هر کسی که مشغول کار شود، باری از دوش دولت برداشته می‌شود. اگر دولت 1/0 (یک، دهم) آن ارزش و عدد را به تولیدکننده اختصاص دهد و حمایت کند، شرایط تولید تغییر خواهد کرد. اما آن سودی که مناسب تولید باشد حداقل زیر 10 درصد است.

به نظر شما آیا وام 25 میلیون تومانی مشکلات صنعت خودرو را حل می‌کند؟
خیر. فقط به عنوان مُسکن عمل خواهد کرد.

اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، شرکت شما تا چقدر دوام می‌آورد؟
چون شرکت ما با بازار کار می‌کند، شاید نسبت به شرکت‌هایی که 100درصد وابسته به خودروسازان هستند دوام بیشتری داشته باشد. اما برنامه‌ای در سال 94 چیده شده، به این‌صورت که هیچگونه توسعه‌ای در این سال نداشته باشیم و اسم این سال را سال مقاومت گذاشته‌ایم. به این امید بودیم که تحریم‌ها تمام شود تا به دنبال آن ارتباطات بیشتر شود و صنعت پیشرفت کند و مشکلات خودروسازان حل و تولید متنوع شود. اما این‌گونه که پیش می‌رود با مقاومت هم کاری درست نمی‌شود و نابودی به همراه دارد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید سود بانکی مناسب برای تولید زیر 10 درصد است.
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو