عواقب قطع کمک هزینه بیمه رانندگان تاکسی

بار بر دوش شهروندان می‌افتد؟

اگر قرار باشد جایگزین سهم دولت در پرداخت حق بیمه رانندگان تاکسی جیب مردم باشد، فشار مضاعفی بر شهروندان وارد می‌شود و نتیجه‌اش نارضایتی مردمی است که امروز هم خیلی از آن‌ها برای پرداخت کرایه تاکسی مشکل دارند و به خاطر صد تومان کمتر و بیشتر در حال سر و کله زدن با رانندگان هستند. از طرف دیگر ضعف حمل و نقل عمومی و آمار نجومی اتوبوس‌های فرسوده و کمبود واگن‌های مترو، همه و همه شرایط را برای تردد شهروندان سخت‌‌تر می‌کند.

کد : 812
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 آبان 1394
print
نظرات : 0
بار بر دوش شهروندان می‌افتد؟

محمد تاج الدین-هنوز درِ تاکسی را کامل نبستیم و در صندلی جاگیر نشدیم که راننده درددل‌هایش را شروع می‌کند. ازکیفیت بد ماشین‌ها و خرج‌های نجومی تعمیرات تا قطع سهمیه بنزین و کافی نبودن کرایه‌ها. شلوغی خیابان و زیاد شدن مسافربرهای شخصی و عدم برخورد با آنها. هزینه دانشگاه فرزندان و خرج زندگی که هر روز کمرشکن‌‌تر می‌شود و تورم و چیزهای دیگر. حالا مورد دیگری هم اضافه شده است. دولت سهم 50 درصدی خود را در پرداخت حق بیمه رانندگان تاکسی قطع کرده و گفته دولت قبل بدون تاییدیه مجلس و پیش‌بینی بودجه لازم این طرح را اجرایی کرده است. این طرح از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی می‌شد، اما دولت کنونی مقرر کرده است تنها تا پایان سال جاری سهم 50 درصدی بیمه را پرداخت کند. این سیاست در راستای اصلاح نواقص قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شود، زیرا دولت قبل طرح را مطابق با قانون اجرا نکرده بود و به صلاحدید خود بخش‌هایی را تغییر داده بود، بدون آن که مصوبه‌ای در دست داشته باشد یا منابع تعریف شده‌ای در قانون بودجه داشته باشد.
ابوالفضل قناعتی، عضور کمیسیون ترافیک و حمل‌و‌نقل شهرداری تهران با اشاره به قطع سهم دولت از بیمه رانندگان تاکسی و جایگزینی آن گفته است: «در صورت حدف سهم دولت، شورای شهر و شهرداری مجبور خواهند شد برای سال ۹۵ در حمایت از رانندگان تاکسی، نرخ واقعی را برای کرایه تاکسی در نظر بگیرند تا مشکلات معیشتی آنها از شرایط کنونی بدتر و بیشتر نشود. وقتی هزینه کامل بیمه به سبد هزینه‌های رانندگان تاکسی اضافه و نرخ بنزین نیز برای آنها آزاد شود، این قشر متحمل فشار بیشتری می‌شوند و بیشترین تاثیر این فشار بر روی نرخ کرایه‌ها اثر می‌گذارد.»

نمی‌توانیم تورم ایجاد کنیم
اگر قرار باشد جایگزین سهم دولت در پرداخت حق بیمه رانندگان تاکسی جیب مردم باشد، فشار مضاعفی بر شهروندان وارد می‌شود و نتیجه‌اش نارضایتی مردمی است که امروز هم خیلی از آن‌ها برای پرداخت کرایه تاکسی مشکل دارند و به خاطر صد تومان کمتر و بیشتر در حال سر و کله زدن با رانندگان هستند. از طرف دیگر ضعف حمل و نقل عمومی و آمار نجومی اتوبوس‌های فرسوده و کمبود واگن‌های مترو، همه و همه شرایط را برای تردد شهروندان سخت‌‌تر می‌کند. محسن سرخو، عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل ترافیک شورای شهر تهران با رد برنامه افزایش کرایه تاکسی‌ها توسط شورای شهر به دنیای خودرو می‌گوید: «حق بیمه مبلغ ثابتی است که باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود. اکنون بخشی از این حق بیمه به دلیل تصمیم دولت به حالت تعلیق در آمده است.»
به گفته او، در حال حاضر سازمان تاکسیرانی باید این مبلغ را پیش‌بینی کند تا توسط شهرداری در بودجه سالیانه در نظر گرفته شود. در عین حال افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها برای جبران این رقم و مبلغ، کار درستی نیست و در چرخه اقتصادی تورم‌زا خواهد بود. ما مخالف اعطای کمک به تاکسیرانان نیستیم؛ ولی راه حل آن افزایش نرخ کرایه تاکسی و فشار مضاعف بر شهروندان نیست.

رانندگان تاکسی تحت فشارند
جبارزادگان، مدیرکل روابط عمومی معاونت حمل و نقل ترافیک با اشاره به این که نباید در شرایط موجود فشار مضاعفی بر  رانندگان تاکسی وارد کرد، به دنیای خودرو می‌گوید: «با توجه به حذف سهمیه بنزین تاکسیرانان و مشکلاتی که بعد از این تصمیم برای آنها به وجود آمد، تحمیل پرداخت کامل حق بیمه، فشار را بر آنان بیشتر می‌کند. نظر مجموعه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری این است که به جا و منطقی است دولت سهم 50 درصدی خود از بیمه تاکسیرانان را بپذیرد. در صورتی که برای انجام این کار نیاز به طی ساز و کار قانونی است با توجه به اینکه دولت قبل این مراحل را طی نکرده، دولت لایحه‌ای را تهیه و تنظیم کند و آن را به مجلس ارائه دهد تا مراحل قانونی طی شود.»
جبارزادگان با تاکید بر این که اگر راه حل فوق مثمر‌ثمر نباشد و دولت نتواند به هر دلیلی این سهم را پرداخت کند، می‌گوید: «اگر دولت توان پرداخت این مبلغ را نداشته باشد، دو راهکار وجود دارد. راهکار اول این است که هزینه کرایه‌ها به قیمت واقعی نزدیک شود. یعنی هزینه قطع سهمیه بنزین، قطع حق بیمه و تورم و مشکلات دیگر بر  کرایه‌ها تاثیر بگذارد که نتیجه این تصمیم آزرده شدن شهروندان خواهد بود. البته با این تصمیم فرقی بین کرایه تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی به وجود می‌آید که شاید بتواند برخی مشکلات تاکسیرانان را حل کند. باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که اکثر رانندگان تاکسی تنها محل درآمدی‌شان همین شغل است، در صورتی که مسافربرهای شخصی ممکن است منبع درآمد دیگری هم داشته باشند.»
او با اشاره به راهکار دوم برای حل این مشکل، می‌گوید:« شهرداری می‌تواند لایحه به شورای شهر ارائه کند که در صورت تصویب در کمیسیون تخصصی و صحن شورای شهر قابلیت اجرا پیدا می‌کند. یعنی شهرداری از طریق بودجه سالانه این حق بیمه را پرداخت کند تا هم رانندگان تاکسی با مشکل جدیدی مواجه نشده و هم مردم با افزایش هزینه حمل و نقل مواجه نشوند.»
به گفته او در حال حاضر 80 هزار راننده تاکسی داریم که با احتساب رانندگان کمکی به عدد 100 هزار نفر هم می‌رسند و اگر بخواهیم خانواده‌های آنان را هم حساب کنیم، چیزی حدود 500 هزار نفر به صورت مستقیم با بحث تاکسی و حواشی آن درگیر هستند. باید طوری عمل کنیم که این جمعیت متضرر نشوند و از طرف دیگر شهروندان نیز با مشکل جدیدی مواجه نباشند.
جبارزادگان، در خصوص قطع سهمیه بنزین و تاثیر آن بر افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها با بیان این که در مورد سهمیه بنزین جلساتی برگزار شده، می‌گوید: « برای بازگرداندن سهمیه بنزین تاکسی‌ها جلساتی برگزار شده است که متاسفانه هیچ کدام نتیجه‌ای نداشته است. البته ما هیچ کدام از این جلسات را رسانه‌ای نکرده‌ایم. در بحث افزایش نرخ تاکسی‌ها هم موارد متعددی از جمله قیمت بنزین، نرخ تورم سالیانه و عوارض جانبی دخیل هستند که باید توسط شورای شهر و شهرداری محاسبه شود، این کار فرمول سختی نیست، اما نیاز به بحث و کارشناسی دارد. همان‌طور که گفتم اکنون افزایش نرخ کرایه‌ها در دستور کار نیست، زیرا امروز هم بسیاری از مسافران و رانندگان بر سر پرداخت کرایه جر و بحث دارند و هر دو طرف ناراضی هستند.»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بار بر دوش شهروندان می‌افتد؟
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو