تعیین تکلیف قیمت گذاری خودرو

بازار خودرو از انحصار خارج می شود؟

یکی از مسائل اساسی که همواره در این سال‌ها در صنعت خودروسازی ایران راجع به آن بحث‌های فراوانی صورت گرفته است، انحصار یا عدم انحصار بازار خودروی ایران است. بر همین اساس با توجه به نظر دولت از اوایل دهه هشتاد قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت واگذار شده است. بر اساس این گزارش، این روزها خودروسازان معتقد هستند خودرو کالای انحصای نیست و باید از قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت خارج شود. در این بین دو نظر متضاد در وجود دارد. در یک سو روسای قبلی و فعلی شورای رقابت معتقدند هنوز نیز خودرو کالای انحصاری است و باید قیمت آن توسط شورای رقابت تعیین شود. اما در سوی مقابل داود میرخانی‌رشتی و احمد نعمت‌بخش، مشاور و رئیس انجمن خودروسازان معتقد هستند قیمت خودرو باید در حاشیه بازار تعیین شود.

کد : 819
تاریخ انتشار : شنبه 30 آبان 1394
print
نظرات : 0
بازار خودرو از انحصار خارج می شود؟

رامین بیات-یکی از مسائل اساسی که همواره در این سال‌ها در صنعت خودروسازی ایران راجع به آن بحث‌های فراوانی صورت گرفته است، انحصار یا عدم انحصار بازار خودروی ایران است. بر همین اساس با توجه به نظر دولت از اوایل دهه هشتاد قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت واگذار شده است. بر اساس این گزارش، این روزها خودروسازان معتقد هستند خودرو کالای انحصای نیست و باید از قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت خارج شود. در این بین دو نظر متضاد در وجود دارد. در یک سو روسای قبلی و فعلی شورای رقابت معتقدند هنوز نیز خودرو کالای انحصاری است و باید قیمت آن توسط شورای رقابت تعیین شود. اما در سوی مقابل داود میرخانی‌رشتی و احمد نعمت‌بخش، مشاور و رئیس انجمن خودروسازان معتقد هستند قیمت خودرو باید در حاشیه بازار تعیین شود.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان دلایل خود در رابطه با انحصاری نبودن بازار خودرو می‌گوید:  انحصار از نظر ما بدین معنی است که یک خودروساز بزرگ آنقدر قیمت‌ها را پایین نگه دارد که سایر رقبا نتوانند محصولات خود را عرضه و به‌فروش برسانند،آیا در حال حاضر چنین روندی را در بازار خودرو مشاهده می‌کنید.
نعمت‌بخش افرود: بلکه در حال حاضر خودروسازان نیز در مظان اتهام هستند که گران فروشی می‌کنند و بر طبق گفته‌های دوستان اگر گران‌فروشی صورت می‌گیرد، پس بازار انحصاری نیست. 
وی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که یکی دیگر از تعاریف انحصار این است که تولیدکننده تولید خود را پایین بیاورد، این در حالی است که در سال گذشته تولید خودرو 53 درصد با رشد مواجه بوده است و امسال نیز تاکنون رشد 18 درصدی را تجربه کرده‌ایم.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه  اگر در سال 80 دو، سه تولیدکننده و 10 واردکننده داشتیم،در حال حاضر 15،16 تولیدکننده و 24،25 وارد کننده داریم، ادامه داد: مشاهده می‌کنید در این زمینه هیچ گونه انحصاری وجود ندارد، از طرف دیگر با برداشته شدن تحریم‌ها و حضور شرکت‌های مطرح خودروسازی بازار خودرو بیش از پیش رقابتی‌‌تر خواهد شد.
بر اساس این گزارش، داود میرخانی‌رشتی، مشاور انجمن خودروسازان نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» با دفاع از خروج قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت می‌گوید: در سال‌های گذشته به دلیل قیمت‌گذاری خودرو به وسیله شورای رقابت خودروسازان به شدت سرکوب مالی شده‌اند و حاشیه سود آن‌ها به شدت کاهش یافته است.
میرخانی‌رشتی با اشاره به اثرات سویی که قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت دارد، ادامه می‌دهد: عدم توان سرمایه‌گذاری برای 30 حلقه مفقوده صنعت خودروسازی، عدم تولید خودروهای جدید، عدم نوسازی ماشین‌آلات، سودآور نبودن و درنتیجه عدم امكان فروش شركت‌های تابعه و دارایی‌ها، آزاد بودن افسارگسیخته قیمت مواد اولیه به بهانه بورسی بودن در مقابل تکلیفی بودن قیمت خودرو وچند برابر شدن سود آنها در مقابل زیان خودروسازان از اثرات منفی قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت قلمداد می‌شود.
در مقابل نیز رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه در هیج جای دنیا وضعیت صنعت خودروسازی کشوری، مانند ایران نیست، اظهار کرد: در کشور ما در تولید خودروی زیر دو هزار سی‌سی انحصار وجود دارد،اگر ما یک تولیدکننده دیگر داشتیم که می‌توانست خودرویی مثل پراید، پژو 405 یا پارس تولید می‌کند، دیگر انحصار وجود نداشت و شورای رقابت در قیمت‌گذاری دخالت نمی‌کرد.
شیوا ادامه داد: در حال حاضر فقط شرکت سایپا یک خودرو در سایز کوچک را که همان پراید است تولید می‌کند و ایران‌خودرو نیز در سایز متوسط پژو 405،206 و پارس را تولید می‌کند، به همین خاطر در این زمینه انحصار وجود دارد. 
به گفته رئیس شورای رقابت، این در حالی است که در خودروهای بالای دو هزار سی‌سی و بزرگ مقیاس با توجه به اینکه واردات صورت می‌گیرد و بازار رقابتی است، شورای رقابت در قیمت‌گذاری وارد نمی‌شود.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بازار خودرو از انحصار خارج می شود؟
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو