سود وام 25 میلیونی خودرو طی 4 سال 14 میلیون است.

وام‌های دولتی خودرو به روایت اعداد و ارقام

دولت در آستانه از دست دادن رشد اقتصادی، با صرف هزینه 9هزار میلیارد و 500میلیون تومانی سعی در تحریک بازار و اقتصاد کرد. حمیدرضا فولادگر روز گذشته با اعلام اینکه مجموع منابع بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات خرید خودرو، کالاهای مصرفی و تولید از طریق خرید دین 9 هزار و 500 میلیارد تومان است، گفت: در جلسه روز گذشته اعضای کمیسیون حمایت از تولید ملی با وزیر صنعت و مسئولان بانکی منابع تخصیص اعتبار این سه طرح مورد بررسی قرار گرفت.

کد : 820
تاریخ انتشار : شنبه 30 آبان 1394
print
نظرات : 0
وام‌های دولتی خودرو به روایت اعداد و ارقام

مسلم تقوی-دولت در آستانه از دست دادن رشد اقتصادی، با صرف هزینه 9هزار میلیارد و 500میلیون تومانی سعی در تحریک بازار و اقتصاد کرد. حمیدرضا فولادگر روز گذشته با اعلام اینکه مجموع منابع بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات خرید خودرو، کالاهای مصرفی و تولید از طریق خرید دین 9 هزار و 500 میلیارد تومان است، گفت: در جلسه روز گذشته اعضای کمیسیون حمایت از تولید ملی با وزیر صنعت و مسئولان بانکی منابع تخصیص اعتبار این سه طرح مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی با بیان اینکه بانک مرکزی اعلام کرده تمام منابع طرح وام خودرو را از محل منابع خود تأمین کرده است، افزود: اعتبارات طرح خرید دین و کالاهای مصرفی هم توسط بانک‌ها تامین شده است. 
وی اضافه کرد: به اعتقاد بانک مرکزی اجرای این سه طرح تورم‌زاست، اما جبران‌پذیر است. ولی اگر بخواهیم تخصیص اعتبارات را در این طرح‌ها افزایش دهیم، به طور قطع با آثار تورمی که غیر قابل برگشت است روبه رو خواهیم شد. 
بنابراین انتظار تخصیص وام بیشتر برای خودرو کمی سخت به نظر می‌رسد. ولی با این تفاسیر با کنار گذاشتن آمار و ارقام‌ها می‌توان به نتایج جالب توجهی رسید. به گفته بانک مرکزی، این بانک تسهیلات خرید دین برای 110 هزار خودرو را تا حداکثر 4 سال در نظر می‌گیرد. این به این معنی است که در حداکثر حالت ممکن، بانک مرکزی به مدت چهارسال اقساط مربوط به خرید خودرو را با بهره 14 درصد تامین می‌کند. البته آن‌طور که در خبرگزاری‌های مختلف بیان شده است بانک مرکزی 2750 میلیارد تومان برای خرید دین از طریق تسهیلات فروش خودرو در نظر گرفته است، درست به نظر نمی‌رسد. چرا که بانک مرکزی گفته است تامین منابع بانک‌های عامل را تا حداکثر 4 سال برای 25 میلیون تومان با بهره 14 درصد در نظر گرفته است. یعنی در بیشترین حالت این مبلغ بیش از 4هزار میلیارد تومان خواهد شد. چون بهره چهارساله 14 درصدی بیست و پنج میلیون در چهار سال به تنهایی 14 میلیون تومان می‌شود. مبلغی که در محاسبه اولیه خبرگزاری‌ها اشتباه بیان شده است. در متن بیانیه آمده است «در این طرح، بانک عامل اسناد تجاری ناشی از فروش خودرو و ماشین‌آلات کشاورزی را تا سقف 250 میلیون ریال و حداکثر تا 80 درصد بهای فروش هر دستگاه در قالب عقد خرید دین با نرخ 16 درصد خریداری می‌کند. منابع مورد نیاز این طرح توسط بانک ‌مرکزی با نرخ سالانه 14 درصد برای بانک‌های عامل تامین می‌شود.»

اعتبار 4400 میلیاردی برای خودرو
در این شرایط با توجه به اینکه تقریبا 40هزار خودرو از خانواده پراید فروخته شد، اگر 40 درصد وام‌ها را با بهره 14 درصد چهارساله برای مبلغ خودروهای ارزان‌تر شبیه پراید یعنی 22 میلیون تومان در نظر بگیریم، به بخشی از مبلغ خواهیم رسید که نشان می‌دهد محاسبات از این دست اشتباه بوده است. 80 درصد وام‌های ارزان یعنی 17 میلیون تومان را بانک باید به عنوان وام به خودروسازان بدهد، به علاوه سود این مبلغ در طول چهارسال که بانک مرکزی در اختیار بانک عامل قرار داده است. مبلغ نهایی پس از حساب سود چهارساله می‌شود حدود 26 میلیون و پانصد هزار تومان که بانک‌های عامل باید برای هر دستگاه خودروی هم قیمت پراید تامین کنند. حالا اگر 45 هزار خودرو با این وام فروخته شده باشد بانک مرکزی باید برای 40درصد خودروهای فروخته شده ارزان، حدودا 1160 میلیارد تومان می‌شود.
این مبلغ برای خودروهای گران‌تر که از سقف وام یعنی تمام 25 میلیون تومان بهره‌مند شده‌اند بیشتر است. اگر 60 درصد بقیه خودروها از این وام استفاده کرده باشند، بانک مرکزی در طول چهارسال باید 14 میلیون دیگر هم به مبلغ 25 میلیون تومان اضافه کند و به بانک‌ها بدهد تا در سررسید چک‌ها توانایی پرداخت این مبالغ به خودروسازان را داشته باشند. پس اگر فرض خود را بر این بگذاریم که 60 درصد وام‌گیرندگان از سقف وام استفاده کرده باشند، بانک‌های عامل باید در طول چهارسال در حدود 2570 میلیارد  تومان برای خودروسازان در نظر بگیرند. 
با جمع این مبالغ بانک‌های عامل حدود 3700 میلیارد تومان بابت خرید دین تسهیلات به بانک‌های عامل اختصاص داده‌اند. این مبلغ را بانک مرکزی اعلام نکرده است ولی با محاسبه سود 14درصد باید چیزی نزدیک به 4400میلیارد تومان را برای این‌کار به 5 بانک دولتی و یک بانک خصوصی در نظر گرفته باشد. به گفته بانک مرکزی برای هر 4 بانک عامل 25 هزار خودرو در نظر گرفته شد و بعدا مازاد خودروها یعنی 10هزار خودروی دیگر را به بانک خصوصی اختصاص دادند. حالا اگر بانک مرکزی 4400میلیارد از این اعتبار را برای خودرو در نظر گرفته باشد، احتمالا مبلغی از آن اضافه خواهد آمد که برای آن 10 تا 20 هزار خودرویی که مازاد فروخته شده است کافی خواهد بود. 

سهم بانک‌ها  
بنا به تعریف بانک، خرید دین قراردادی است كه به موجب آن شخص ثالثی(در شرایط مورد بحث، بانک)، دین مدت‌دار بدهكار را به كمتر از مبلغ اسمی آن به صورت نقدی از داین خریداری می‌كند. مبلغ اسمی رقمی است كه در متن اسناد و اوراق تجاری ذكر شده و حاكی از میزان دین است.
اسناد و اوراق تجاری به آن دسته از اسناد و اوراق بهادار اطلاق می‌شود كه مفاد آن حاكی از طلب حقیقی متقاضی است. با توجه به این تعریف، تسهیلات خرید دین، تسهیلاتی است كه در آن بانك ( شخص ثالث ) با اعطای تسهیلات، نسبت به خرید اسناد و اوراق تجاری صادره از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی ( بدهكار ) از ذی‌نفع این اوراق ( داین ) به قیمتی كمتر از مبلغ اسمی آنها اقدام و در سررسید اسناد وجه آنها را از بدهكار وصول می‌کند. با این تفاسیر بانک مرکزی در شرایط موجود منابع مورد نیاز بانک‌ها برای خرید دین را تا 14 درصد تامین می‌کند و بانک با بهره 16 درصد در اختیار مردم قرار می‌دهد. اگر 2 درصد مابه‌التفاوت 16 درصد سود وام و 14 درصد مورد تامین را به عنوان سود و زیان وام‌ها در نظر بگیریم، کل سود بانک‌ها از 4400میلیاردی که بانک مرکزی به بانک‌ها اختصاص داده است، نزدیک به 88 میلیارد تومان می‌شود که سهم هر بانک دولتی 20 میلیارد در 4 سال و سهم بانک خصوصی 8 میلیارد شده است. ولی سکه روی دیگری دارد و اگر آمار را که در سال‌های گذشته متوسط چک‌های برگشتی کمتر از 10 درصد بوده است حساب کنیم 5 تا 8 درصد این چک‌ها که حدود 4400میلیارد می‌شود وصول نشود، مبلغی بین 200 تا 400 میلیارد تومان از این مبالغ معوقه خواهد شد. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید وام‌های دولتی خودرو به روایت اعداد و ارقام
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو