چرا تسلا موتورز برای دست یافتن به سهم بازار بیشتر در تلاش است؟

تسلا و چالش‌هایش

در سال 2015 نیز تسلا موتورز تولید 55 هزار واحد از محصولاتش را هدف قرار داده بود اما تا به اینجا به نظر می‌رسد این کمپانی تا پایان سال جای تنها 44 هزار دستگاه خودرو تولید کند. تسلا مجبور است هزینه بالایی را صرف شبکه‌ گسترده شارژ سریع خودروهای خود کند. فرایند تولید تسلا نیز دوره زمانی مورد نیاز برای تولید خودرو و همچنین حجم تولید را تغییر نمی‌دهد.

کد : 824
تاریخ انتشار : شنبه 30 آبان 1394
print
نظرات : 0
تسلا و چالش‌هایش

علی منصوری-از آنجا که تسلا موتورز تنها خودروسازی است که به تولید خودروهای تمام الکتریکی در مقیاس بالا می‌پردازد، از جایگاه منحصر به فردی برخوردار است. اما مشکل اینجاست که تسلا عملا هیچ اقدامی برای گسترش نفوذ خود بر بازار کلی خودرو انجام نمی‌دهد. در پایان سه ماهه سوم سال جاری این خودروساز مستقر در دره سیلیکون، مدل X خود را که خودرویی شاسی‌بلند تمام الکتریکی است به بازار عرضه کرد. قیمت این خودرو در بازار از 132 هزار دلار شروع می‌شود.  شکی نیست که تسلا برای گران بودن قیمت خودروهایش دلیلی دارد، اما این موضوع بازار محصولات تسلا را به بازار خودروهای فوق‌لوکس محدود می‌کند. همین مساله نشان می‌دهد چرا تسلا به هیچ وجه تهدیدی برای سهم بازار کمپانی‌های بزرگی مانند تویوتا محسوب نمی‌شود.  

جایگاه تسلا در بازار
تسلا هرگز قادر نخواهد بود با چنین قیمت‌هایی در بازارهای عمده و انبوه خودرو به موفقیت دست پیدا کند. قیمت شروع خودروهای لوکس کمپانی‌هایی مانند ب‌ام‌و دایلمر تقریبا یک‌چهارم قیمت شروع محصولات تسلاست. اگر بازار خودروهای لوکس را که برندهایی مانند آئودی، لکسوس، ب‌ام‌و  و مرسدس‌بنز در آن قدرت‌نمایی می‌کنند در نظر بگیرید، می‌بینید این قسمت از بازار سالانه حدود 5 میلیون خودرو را با مجموع فروش تقریبی 220 میلیارد دلار به فروش می‌رساند. این موضوع به این معناست که قیمت متوسط یک خودرو در این بازار چیزی حدود 44 هزار دلار است. به علاوه خودروهای فروخته شده در این بخش از بازار حدود 6 درصد از کل فروش بازار خودروهای سواری را در برمی‌گیرد، اما بیشتر از 10 درصد از کل درآمد صنعت خودرو را تشکیل می‌دهد. حتی با در نظر گرفتن کل بازار خودروهای گران‌قیمت، می‌بینیم این بخش تنها حدود 10 درصد از حجم فروش صنعت خودرو را تشکیل می‌دهد در حالی‌که 20 درصد از درآمدهای این صنعت را نیز به خود اختصاص می‌دهد که حدود نیمی از آن سود کلی این صنعت را شامل می‌شود. چنین سود بالایی سهمی کوچک از بازار را نشان می‌دهد که دستیابی به سهم بیشتر بازار در این بخش می‌تواند به تسلا در بهبود جایگاه خود در بازار خودرو کمک کند. اگرچه این مساله به سه دلیل بعید به نظر می‌رسد. 

1) وعده‌های بیش از حد توان
تا اینجا تسلا نشان داده نمی‌تواند سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص دهد. اگرچه در گذشته این کمپانی اعلام کرده بود قصد دارد نسل سوم خودروهایش یعنی مدل سه را در سال 2017 به بازار عرضه کند که با قیمت 35 هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد، اما این امکان می‌رود که تسلا نتواند در تاریخ مورد انتظار به خواسته‌اش برسد. در گذشته نیز تسلا اعلام کرده بود تا سال 2013 مدل X را به بازار عرضه خواهد کرد، اما عملا تا اواخر سال 2015 نتوانست به این وعده‌اش تحقق بخشد. علاوه بر این تسلا گفته است20 هزار سفارش برای مدل X خود دریافت کرده اما بعید است بتواند پیش از پایان 2016 این میزان خودرو را تولید کند. تسلا در گذشته نتوانسته است به اکثر اهداف خود دست یابد: در سال 2014 این کمپانی قصد داشت 35 هزار دستگاه خودرو تولید کند، اما تنها از پس تولید 31 هزار  و پانصد دستگاه از این میزان برآمد. در سال 2015 نیز این کمپانی تولید 55 هزار واحد از محصولاتش را هدف قرار داده بود، اما تا به اینجا به نظر می‌رسد تسلا تا پایان سال جای تنها 44 هزار دستگاه خودرو تولید کند. این کمپانی همچنین اعلام کرده بود قصد دارد تا پایان سال 2015 به تولید 2 هزار واحد در هفته دست پیدا کند، اما در حال حاضر سقف تولید تسلا در هفته 1100 واحد است. این کندی به سرعت به یکی از مشکلات این شرکت بدل می‌شود. 

2) فروش مستقیم و ایستگاه‌های شارژ
مدل تجاری تسلا اساسا یک مدل مرسوم در صنعت خودرو نیست. شکی نیست تسلا کارهایی می‌کند که مشخصا در صنعت خودروسازی متعارف نیستند و همین اقدامات موازنه را به نفع خودروهای تمام الکتریکی بر هم می‌زند. اما تسلا اقدامات ریشه‌ای اقتصاد بازار خودرو را متحول نمی‌کند. به عنوان مثال تسلا برای فروش خودروهایش به نمایندگی‌های فروش وابسته نیست و محصولاتش را از طریق یک شبکه فروش مستقیم عرضه می‌کند. البته این توجیه وجود دارد که محصولات تسلا به خدمات پس از فروش خودروهای مرسوم احتیاجی ندارند. این امر صرفه‌جویی بسیاری را برای تسلا به همراه دارد، زیرا افتتاح نمایندگی در نقاط مختلف نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است. اما در مقابل انبار کردن ماشین‌ها بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر است. اما تسلا هرقدر هم که صرفه‌جویی کند، باز مجبور است هزینه بالایی را صرف شبکه‌ گسترده شارژ سریع خودروها و کارخانه گیگا کند که به تولید باتری‌های مورد نیاز خودروهای الکتریکی تسلا مشغول است. ترکیب این دو فاکتور نشان می‌دهد چرا تسلا اخیرا در استفاده از نقدینگی خود محتاط‌تر عمل می‌کند. 

3) فرایند تولید به شیوه مرسوم و عدم ایجاد بازارهای نو
اگر به تاریخچه بازار خودرو نگاه کنید، متوجه خواهید شد تقریبا تمام جنبه‌های خودرو دستخوش پیشرفت و تغییر قرار گرفته است. اما هیچگاه تغییر در سهم بازار با تغییرات فناوری مربوط نبوده است. در واقع مهم‌ترین عاملی که به تغییر سهم بازار منجر شده، به پیشرفت‌ و اصلاح در فرایند تولید خودروهایی مربوط بوده که به بازارهای جدیدی راه یافته‌اند که تا پیش از آن وجود نداشته‌اند. به لحاظ تاریخی، هر نوآوری در فناوری خودرو به سرعت با واکنش‌های مستقیم رقبا مواجه بوده است. تسلا برای تولید محصولاتش از همان فرایند مرسوم در صنعت خودرو بهره می‌گیرد. فرایند تولید تسلا دوره زمانی مورد نیاز برای تولید خودرو و همچنین حجم تولید را تغییر نمی‌دهد. از سوی دیگر مدل‌های S و X تسلا بازارهای جدیدی ایجاد نمی‌کنند. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا احتمال این را که تسلا در آینده نزدیک بتواند پیشتاز بازار خودرو باشد کمتر و کمتر کند. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تسلا و چالش‌هایش
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو