ابوذر ندیمی عضو سابق شورای سیاست گذاری خودرو در گفتگو با روزنامه «دنیای خودرو»

خودروسازان پول مازاد مردم را بازگردانند

ثبت‌نام برای دریافت وام 25 میلیون تومانی خودرو تمام شد و مردم ظاهرا خودرودار شدند و انبار خودروسازان داخلی تقریبا خالی شد، اما همچنان بر حجم حواشی این طرح اضافه می‌شود. خودروسازان، خواستار فروش 300 هزار دستگاه بودند که 110 هزار دستگاه فروختند و حدودا 10 هزار دستگاه هم مازاد اعلام شده است. اما آیا با این وام مشکلات بزرگ صنعت خودروسازی حل‌و‌فصل می‌شود یا خیر؛ سوالی است که جواب‌های متعددی دارد.

کد : 826
تاریخ انتشار : شنبه 30 آبان 1394
print
نظرات : 0
خودروسازان پول مازاد مردم را بازگردانند

فرشید قاجارقیونلو-ثبت‌نام برای دریافت وام 25 میلیون تومانی خودرو تمام شد و مردم ظاهرا خودرودار شدند و انبار خودروسازان داخلی تقریبا خالی شد، اما همچنان بر حجم حواشی این طرح اضافه می‌شود. خودروسازان، خواستار فروش 300 هزار دستگاه بودند که 110 هزار دستگاه فروختند و حدودا 10 هزار دستگاه هم مازاد اعلام شده است. اما آیا با این وام مشکلات بزرگ صنعت خودروسازی حل‌و‌فصل می‌شود یا خیر؛ سوالی است که جواب‌های متعددی دارد. علی خاکساری، کارشناس اقتصادی گفت: «بانک‌مرکزی جایگاه مستقلی دارد و باید مستقلا تصمیم بگیرد. نباید بانک مرکزی را با دستور مجبور کنیم که منابع مالی  خود را که به مردم و کشور تعلق دارد، در جای خاصی خرج کند. این کار استقلال  بانک مرکزی  را زیر سوال می‌برد.» در همین رابطه روزنامه «دنیای‌خودرو» سوالاتی از ابوذر ندیمی، عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو پرسیده است که می‌خوانید:

آیا افزایش تسهیلات خودرو تا سقف 25 میلیون تومان و اجرای فوری آن به بانک مرکزی تحمیل شده است؟
واقعیت این است که بیش از ٦٠ درصد مشكلات اقتصاد کشور مربوط به کمبود نقدینگی است. به این معنی كه هر شخصی که یک واحد تولیدی یا صنعت دارد، برای حفظ آن نیاز به سرمایه‌در‌گردش است. برای راه‌اندازی هر کدام از این واحدها، پول لازم است، ضمن اینکه برای خرید مواد اولیه و مایحتاج هر واحد نیز پول لازم است. برای صنعت كه خودرو نیز بخشی از آن است منابع مالی مورد نیاز است. بنابراین بهتر است تعریفی از رونق و ارتباط آن با نقدینگی داشته باشیم. افرادی هم هستند که ایرادهایی از كیفیت، قیمت ‌و خدمات‌پس‌از‌فروش خودرو می‌گیرند که البته درست است، اما ربطی به رونق و میزان نقدینگی ندارد. این‌که منابع مالی بانک مرکزی مستقل از ارگان‌های دیگر است؛ اظهارنظری است  که ایده‌آل به‌نظر می‌رسد اما واقعیت چیز دیگری است. درواقع بانک مرکزی کاملا مستقل عمل نمی‌کند و با شورای پول و اعتبار همفکری دارد و با  همفکری دولتمردان، در مورد چگونگی صرف این منابع تصمیم‌گیری می‌شود در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد کشور نیازمند بانک مرکزی مستقل است اما ما بانک مرکزی مستقل نداریم. به این معنی که بیش از 80 درصد پول، مربوط به دولت است و نمی‌توان برای پول دولت تصمیم گرفت، دولت باید خودش برای آن تصمیم بگیرد. چراکه هنوز اقتصاد کشور، اقتصاد خصوصی-تعاونی نیست. سرمایه و مسائل مربوط به انواع سپرده مربوط به دولت است. بانک مرکزی پول دارد و مسائل مربوط به بخش خصوصی را کنترل می‌کند در این صورت نیازی به فشارهای دولتی ندارد. موضوع این است که بانک مرکزی باید بتواند فارغ از فشارهای دولت، به صورت مستقل عمل کند و برای به دست آوردن این استقلال نیاز به منابع مالی دارد که از طرف بخش خصوصی تامین شده باشد. اما توجه داشته باشید که در حال حاضر چند درصد از منابع بخش خصوصی در اختیار بانک مرکزی است؟ شرکت‌ها عموما گیرنده هستند و سپرده و درآمد‌هایشان را در جاهای دیگر خرج و صرف می‌کنند. به همین ترتیب ایراد بزرگی در نظام تولید وجود دارد و آن این است که بیش از 50 درصد وابستگی از اول انقلاب تا کنون به بانکداری وجود دارد. ضمن اینکه می‌توان گفت از هر 100 واحد شاید 50 واحد هستند که به هدفی که از ابتدا در نظر داشته‌اند، رسیده‌اند و بقیه به مسیرهای دیگری مانند دلالی پرداخته‌اند. بنابراین با چنین رویکردی، مطرح کردن حرف‌هایی از جنس آرمان و ایده‌آل، بدون نگاه به واقعیت، مشکلات کشور را حل نمی‌کند. باید قبول کرد که نه بانک مرکزی مستقل است و نه خواسته دولت از بانک غیرمنطقی است. باید بپذیریم که سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد بیشتر از 20درصد نیست. بنابراین با دانستن حداکثر 30 درصد از کل موضوع، نمی‌توان اظهارنظر 100 درصدی داشت. به این ترتیب باید بخش خصوصی تعاونی را بزرگ‌تر کنیم، چون الان این بخش‌ها بیشتر تجاری هستند تا تولیدی.

درحال حاضر 110 هزار دستگاه خودرو فروخته شده و این درحالی است که خودروسازان هدف فروش 300هزار دستگاه داشته‌اند. از طرفی پرداخت وام از طرف بانک مرکزی هم متوقف شده  و 10هزار دستگاه مازاد اعلام شده است. چه اتفاقی خواهد افتاد؟
خودروسازان باید به سرعت طی 20روز، تمام پول‌های مازاد از فروش خودرو را به  مردم برگردانند. اینکه به بهانه‌های مختلف پول مردم را بخوابانند تا سود عاید خودشان شود و دردسر عاید مردم، کار اشتباهی است. در هر صورت این 10هزار دستگاه را یا باید بانک مرکزی تامین کند یا خودروسازن یا این که پول باید طی همین هفته به مردم برگشت داده شود. اگر خودروسازان این پول را نگاه دارند و خواب سرمایه را به نفع خودشان استفاده کنند، در حق این 10 هزار نفر ظلم شده است. در واقع حق این 10هزار نفر است که پولی که داده‌اند به آنها بازگردانده شود.

حدود یک میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای خودرو صرف شده است و حدود دو  هزار میلیارد تومان هم مردم به صورت مستقیم پرداخت کرده‌اند که علاوه بر این هزینه‌ها، 10 هزار دستگاه مازاد هم وجود دارد. این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از ابتدا هم مشخص بود که اجرای چنین طرحی آسان نخواهد بود. شرایط اقتصادی کشور در وضعیتی نیست که امکان تامین این حجم از منابع وجود داشته باشد ضمن اینکه چنین اقدامی می‌تواند موجب طغیان صنایع دیگر شود. بنابراین حق نداریم فقط به نفع یک صنعت کار کنیم. طبیعی است که این وام در عددی متوقف شود. مازاد تعداد افرادی که برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند و تامین وام آنها از عهده بانک مرکزی خارج است، می‌تواند باعث ایجاد دعوا و مشکلات قضایی شود. با چنین رویکردی باید تصمیم گرفت که برای این 10 هزار خودروی اضافه،  25 میلیون تومان برای هر کدام در نظر بگیرند یا پول را به سرعت برگردانند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید خودروسازان پول مازاد مردم را بازگردانند
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو