چرا دولت برای تحریک بازار از جایگزین‌های سیستم بانکی استفاده نکرد

پایان وام دولتی و آغاز تحرک لیزینگ‌ها

با صرف سرمایه 9500 میلیارد تومانی دولت برای تحریک بازار خودرو و کالاهای ایرانی سوال‌های زیادی پیش آمده است که چرا این هزینه را دولت از روش‌های دیگری تزریق نکرده است! آخرین سوالی که تاکنون کارشناسان به آن پرداخته‌اند این است که دولت چرا این سرمایه را از طریق لیزینگ وارد بازار نکرد. کارشناسان بر این عقیده‌اند که لیزینگ از ریسک کمتری نسبت به وام بانکی بهره می‌برد. چرا که در فروش لیزینگی، تجهیزات به فروش رفته تا زمانی که تمام مبلغ پرداخت نشود این دستگاه به نام شرکت خواهد ماند، ولی در وام بانکی به محض فروش این تجهیزات به نام خریدار ثبت خواهد شد. ولی این نقاط قوت از لحاظ تئوریک معنی پیدا می‌کنند.

کد : 833
تاریخ انتشار : يکشنبه 1 آذر 1394
print
نظرات : 1
پایان وام دولتی و آغاز تحرک لیزینگ‌ها

گروه خبر-با صرف سرمایه 9500 میلیارد تومانی دولت برای تحریک بازار خودرو و کالاهای ایرانی سوال‌های زیادی پیش آمده است که چرا این هزینه را دولت از روش‌های دیگری تزریق نکرده است! آخرین سوالی که تاکنون کارشناسان به آن پرداخته‌اند این است که دولت چرا این سرمایه را از طریق لیزینگ وارد بازار نکرد. کارشناسان بر این عقیده‌اند که لیزینگ از ریسک کمتری نسبت به وام بانکی بهره می‌برد. چرا که در فروش لیزینگی، تجهیزات به فروش رفته تا زمانی که تمام مبلغ پرداخت نشود این دستگاه به نام شرکت خواهد ماند، ولی در وام بانکی به محض فروش این تجهیزات به نام خریدار ثبت خواهد شد. ولی این نقاط قوت از لحاظ تئوریک معنی پیدا می‌کنند. لیزینگ چندسالی است در ایران به وجود آمده است و شرکت‌های زیادی هم در این زمینه فعال هستند. منتها مشکلات اساسی برای عرضه سرمایه دولتی از طریق لیزینگ وجود دارد. یکی اینکه این کالاهای فروخته شده از این شرکت‌ها دو بار مشمول مالیات می‌شوند و دوم اینکه از بین 300 شرکت لیزینگ، تنها 30 شرکت آن مجوزهای رسمی فعالیت در این زمینه را دارند. 
به گزارش «دنیای خودرو» محمد‌ کاظم، رئیس هیات‌مدیره انجمن‌لیزینگ‌ایران در این‌باره می‌گوید: «لیزینگ‌های کشور هم اکنون با دو مشکل اساسی مواجه هستند. نخست اینکه هنوز نتوانسته‌اند با سازمان امور مالیاتی بر سر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به تفاهم برسند. طراحی سیستم مالیاتی به گونه‌ای است که آنها مجبورند دوبار مالیات بر ارزش افزوده بپردازند که این موضوع باعث شده است خرید لیزینگی نه برای مشتری و نه برای صاحبان لیزینگ صرفه اقتصادی نداشته باشد.»
او می‌افزاید: «موضوع دیگر به رسمیت شناخته نشدن آنها از سوی بانک مرکزی به عنوان موسسات اعتباری است که این موضوع سبب شده تا فعالیت آنها با اما و اگرهایی مواجه شده و نتوانند اعتماد لازم را نزد مشتریان به وجود آورند و فعالیت‌های خود را گسترش دهند.»
کاظم تصریح می‌کند: بر اساس آمار منتشر شده تاکنون حدود 30 شرکت لیزینگی مجوزهای لازم را کسب کرده‌اند، 300 لیزینگ غیر رسمی مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی شده است بین 600 تا هزار شرکت لیزینگی، به صورت غیر رسمی و ناشناخته فعالیت‌هایی را در بخش‌های مختلف اقتصاد انجام دهند.
البته باید اشاره کرد زمینه کاری لیزینگ‌ها در مورد همه کالاهای اساسی و بادوام است و تنها به خودرو محدود نمی‌شود. شاید این نکته را بتوان به عنوان نقطه قوتی برای حضور لیزینگ در طرح دولت که شامل خودروها و کالاهای اساسی می‌شد در نظر گرفت. »
داود میرخانی‌رشتی، مدیرعامل پیشین ایران خودرو معتقد است: «شاید دولت می‌توانست بازار خودرو را که عمده لیزینگ‌ها در آن به فعالیت می‌پردازند از طریق لیزینگ‌ها سر و سامان می‌داد و از رکود خارج می‌کرد و به جای اینکه منابع بانکی را در اختیار خودروسازان قرار دهد، مثلث خودروساز، لیزینگ و مشتری را تشکیل می‌داد و با برطرف کردن موانع فعالیت آنها فضا را برای نقش‌آفرینی بیشتر لیزینگ‌ها آماده می‌کرد.
او می‌گوید: «به نظر می‌رسد با فعال شدن لیزینگ‌ها اقتصاد ایران بتواند در بخش تقاضا تحرک خاصی به خود بگیرد و در این میان مردم بتوانند انواع نیازهای خود به مسکن، خودرو، لوازم خانگی و... را از طریق لیزینگ‌ها تامین کنند.»

آینده بازار پس از وام‌های دولتی
خیلی از کسانی که قصد خرید خودرو را داشتند، با اتمام غیرقابل پیش‌بینی طرح خرید خودرو با تسهیلات دولتی، حسرت این وام‌ها به دلشان ماند. به محض اتمام این طرح صحبت‌هایی دال بر شروع مجدد یا فاز دوم طرح مطرح شد که پس از گذشت زمانی مشخص شد نتیجه‌ای نخواهد داشت. حالا موقع آن است که خریداران واقعی خودرو سراغ تامین نیازهای خود بروند. با توجه به نزدیک شدن به بازار روزهای آخر سال احتمال می‌رود لیزینگ‌ها بتوانند جایگزین خوبی برای برآورده‌کردن این نیاز و تحریک تقاضا باشند. 
در این زمینه داود میرخانی رشتی گفت: «باید دولت این طرح را تکمیل نکند. نه متوقف کند و نه دوباره ادامه دهد بلکه رضایت خاطر ثبت‌نام کنندگان را به دست آورد.»
مدیر عامل سابق ایران خودرو افزود:« در حال حاضر دولت در زمینه اعطای این تسهیلات معذوریت دارد، این‌گونه نیست که نخواهد خودرو بدهد.» 
وی با اشاره به اطلاع‌رسانی نادرست طرح اظهار کرد: «اگر دولت بتواند برای جلوگیری از نارضایتی مردم، بانک مرکزی را قانع کند، طبیعی است که برای بخش خودرو شرایط بهتری رقم می‌خورد و به موفقیت این طرح افزوده می‌شود. این‌گونه نیست که همین امروز طرح راه‌اندازی شود و فرداهم اجرایی شود. چرا که می‌توان فاصله تولید و عرضه را کاهش داد و به میزان تولید، فروش نیز صورت گیرد.»
محمد کاظم رئیس هیات مدیره انجمن لیزینگ هم درباره این موضوع اظهار کرد: مدیرعامل لیزینگ اقتصادنوین معتقد است، اگر تولیدکنندگان اعم از لوازم خانگی باشد یا خودرو یا فولاد به خود نیایند و کالای خود را به عرصه جهانی ارائه ندهند، مشکلاتی از این قبیل پیش می‌آید که امروز خودرو در خط مقدم آن قرار گرفته است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
amir
ارسال شده در در 11/23/2015 18:22:38

اره فاز دومشم را بندازین ملت بخرن من حال میکنم بعد چند ماه یه پراید 2 ماه کار کرده رو میخرم 10تومن

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو