کارخانه‌ای که فقط دو سال پس از تولید سواری، سنگین ساخت

رنو از «تراک» تا «تانک»

ماشین‌های سنگین رنو از کامیون‌های باری تا اتوبوس‌های مسافری همواره در ایران خوشنام بوده‌اند و هرگاه خودرویی مزین به آرم لوزی‌شکل رنو شده، در ایران باکیفیت تلقی شده است و این موضوع از نسل اول سواری‌های کوچک رنو5 (تا قبل از تبدیل به سپند و پی‌کی) تا سری نخست اتوبوس‌های بی‌آرتی (که تا پیش از تحریم توسط رنو تامین می‌شد) مصداق دارد. اما نقطه آغاز رنو کجاست؟ رنو یک کارخانه فرانسوی است که لوئیس رنو، آن را در سال 1989 با هدف تولید خودرو و وسایل نقلیه تاسیس کرد. دفتر مرکزی این کارخانه در سنت‌پریست در لیون واقع شده است.

کد : 834
تاریخ انتشار : يکشنبه 1 آذر 1394
print
نظرات : 0
رنو از «تراک» تا «تانک»

فرانک آقاصفی-ماشین‌های سنگین رنو از کامیون‌های باری تا اتوبوس‌های مسافری همواره در ایران خوشنام بوده‌اند و هرگاه خودرویی مزین به آرم لوزی‌شکل رنو شده، در ایران باکیفیت تلقی شده است و این موضوع از نسل اول سواری‌های کوچک رنو5 (تا قبل از تبدیل به سپند و پی‌کی) تا سری نخست اتوبوس‌های بی‌آرتی (که تا پیش از تحریم توسط رنو تامین می‌شد) مصداق دارد. اما نقطه آغاز رنو کجاست؟ رنو یک کارخانه فرانسوی است که لوئیس رنو، آن را در سال 1989 با هدف تولید خودرو و وسایل نقلیه تاسیس کرد. دفتر مرکزی این کارخانه در سنت‌پریست در لیون واقع شده است.

اولین خودروی سنگین
لوئیس اولین خودروی خود را اواخر سال 1989 تولید کرد و بعد از آن، تنها دو سال زمان برد تا بتواند اولین خودروی سنگین خود را تولید کند و ساخت خودروهای سنگین را نیز جزئی از وظایف کارخانه‌اش قرار دهد. این خودروها با شاسی خودروهای مسافری ساخته می‌شدند و 3.5 اسب‌بخار، قدرت داشتند و از موتوری تک‌سیلندر برخوردار بودند و توانایی جابه‌جایی 250 کیلوگرم بار را داشتند. به دلیل استقبال گسترده از این نوع خودروها، رنو ظرفیت جابه‌جایی بار را در خودروهای سنگین تا آن‌جایی افزایش داد که امروزه می‌توان با آن‌ها از یک تا صدها تن بار جابه‌جا کرد.
رنو طی سال‌های فعالیت خود با شرکت‌های فراوانی همکاری کرده است؛ برلیت، لاتیل، سوموئا، اسنیپر، روکت، اشنیدر، کری‌یر، دوج اسپانیا، دوج انگلیس، سوفیم (کارخانه تولید موتورهای دیزلی، مشترک با فیات و آلفا رومئو) و ماک. در این روند تمرکز قدرت، رنو توانست جایگاه پنجم بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خودروهای سنگین را به خود اختصاص دهد. خودروهای تجاری از سال 1900 تا اوایل دهه 30 روی شاسی خودروهای مسافری ساخته شدند.

1929-1901
اولین خودروی سنگین تجاری با ظرفیت حمل بار 1000 کیلوگرم در سال 1906 طراحی و تولید شد. از سال 1909 به بعد، خودروهایی با 3 و گاهی 5 تن، ظرفیت حمل بار نیز تولید شدند که در هر دو ظرفیت از موتورهای 4 سیلندر برخوردار بودند. مشخصه خودروهای رنو در آن زمان، جای رادیاتور بود. رادیاتور در این خودروها به جای آن که در قسمت جلوی موتور باشد، پشت موتور تعبیه شده بود.
در زمان جنگ جهانی اول، فعالیت‌های رنو، نقش مهمی در تامین اقلام جنگی بازی کرد. طی جنگ ماهانه 300 دستگاه کامیون و دستگاه کشش توپخانه (artillery pullers) تولید می‌شد. بعد از جنگ تولیدات این کارخانه به چند نوع و مدل گسترش یافت و ظرفیت حمل بار از یک تا 7.5 تن ممکن شد که سنگین‌ترین آنها از موتوری چهارسیلندر با 7.9 لیتر برخوردار بود.

1939-1930
در این سال‌‌ها رنو با نگاهی جدید، اقدام به ساخت وسایل نقلیه سنگین کرد و برای اولین بار، موتور دیزل را در کامیون‌های خود به کار برد. در همین دهه بود که رنو، کامیون‌های خود را با کامیون‌هایی که رادیاتور آنها در قسمت‌جلو قرار داشت، جایگزین کرد و این خودروها، ظاهری عادی به خود گرفتند. در پی این تغییرات، رنو موفق شد در سال 1937، کامیونی با کابین مجهز به جای خواب طراحی کند.

خرید از سوی ولوو
این کارخانه از سال 2001 از سوی گروه ولوو خریداری شد. آمارها نشان می‌دهد که شمار کامیون‌های رنو که بین ژانویه 2014 تا آگوست 2015 در انگلستان ثبت‌نام شده‌اند، رو به افزایش است. بیش از 300 خودروی سنگین رنو برای اولین بار در انگلستان در ماه‌های ژانویه و اکتبر 2014 (که موفقیت‌آمیزترین ماه‌های سال‌ برای رنو بوده‌اند) ثبت‌نام شده است.

کانسپت سنگین
کامیون HYBRYS رنو یک وسیله خوب با طرحی قوی، سازگار با طبیعت و هماهنگ با فناوری روز است که در هشت سال گذشته مدام روی آن کار شده است. این کامیون یک راه‌حل برای کاهش آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های دیزلی و حفاظت واقعی از محیط زیست است.

رنوتراک دفاعی
به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه ولوو -که وظیفه تامین و تولید وسایل نقلیه غیرنظامی و حمل‌و‌نقل عمومی را به عهده دارد- رنوتراک دفاعی نیز یک شرکت عظیم فرانسوی است که وظیفه ساخت وسایل نقلیه نظامی زمینی را برعهده دارد. رنوتراک دفاعی با دانش تخصصی خود، بیش از 30 هزار دستگاه خودروی نظامی در سراسر دنیا عرضه کرده است که در حال حاضر مشغول به کار هستند. رنو موفق به فروش 5هزار دستگاه از خودرویی برای جابه‌جایی نیروهای نظامی با ظرفیت 13 تن، در 25 کشور شده و این در حالی است که تنها حدود 30 سال از اولین تولید آن می‌گذرد؛ تولید خودرویی زره‌پوش که این کارخانه فرانسوی آن را تولید کرد. رنوتراک نظامی، در حال حاضر با ساخت دو مدل VAB Mark3 (خودروی نظامی با ظرفیت حمل 20 تن) و شرپا (خودروی نظامی با ظرفیت 10 تن) تلاش می‌کند مدل‌های قدیمی را از خاطره‌ها پاک کند. رنوتراک نظامی در بیش از 110 کشور در 5 قاره به ارائه خدمات مشغول است. این شرکت، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های رنو بیش از 100 سال در زمینه تجهیزات نظامی و حمایت از ارتش فرانسه تجربه دارد. FT17؛ اولین تانک تولید انبوه ، در جنگ جهانی اول عرضه شد و تاثیر بسزایی در پیروزی نهایی داشت.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید رنو از «تراک» تا «تانک»
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو