سیستم توقف وانت پراید چگونه عمل می‌کند؟

ترمز؛ نقطه قوت سایپا151

در میان خودروهای کاروتجاری، سایپا151 یا همان وانت پراید با وجود ظاهر جمع و جور و نحیفش، از یک امتیاز مهم برخوردار است و آن سیستم ترمزی مجهز به ABS و EBD است که متناسب با مشخصات فنی این خودرو و استانداردهای روز دنیا در شرکت مگاموتور سایپا طراحی شده است. نظرخواهی ما از رانندگان این خودرو نیز حاکی از رضایت آنان از عملکرد این ترمز بود. 

کد : 835
تاریخ انتشار : يکشنبه 1 آذر 1394
print
نظرات : 1
ترمز؛ نقطه قوت سایپا151

در میان خودروهای کاروتجاری، سایپا151 یا همان وانت پراید با وجود ظاهر جمع و جور و نحیفش، از یک امتیاز مهم برخوردار است و آن سیستم ترمزی مجهز به ABS و EBD است که متناسب با مشخصات فنی این خودرو و استانداردهای روز دنیا در شرکت مگاموتور سایپا طراحی شده است. نظرخواهی ما از رانندگان این خودرو نیز حاکی از رضایت آنان از عملکرد این ترمز بود. مهندسان مگاموتور در این خصوص می‌گویند با توجه به این که خودروی وانت 151 براساس تغییر کاربری یک خودروی سواری تبدیل به خودروی کار شده است تا وزن بیشتری را حمل کند، لازم بود سیستم ترمز جدیدی  با ضریب اطمینان بالاتر روی اکسل جلو و عقب آن طراحی شود. به همین منظور با توجه به وجود شرایط تحریم و مشارکت نداشتن شرکت‌های خارجی کل پروژه طراحی، ساخت و تست نهایی این محصول در دستور کار واحد تحقیق و توسعه مگاموتور قرار گرفت و سیستم ترمز با عملکرد بالاتر و متناسب با این خودرو با بهره گرفتن از نیروهای متخصص و کارآمد شرکت مگاموتور طراحی و ساخته شد.
پس از آن به منظور اطمینان از صحت عملکرد، استحکام و دوام ترمزهای طرح مگاموتور خودرو 151، علاوه بر تست‌های استاندارد مجموعه ترمز، تست‌های سخت‌گیرانه که شامل تست‌های آزمایشگاهی دوام و استحکام در شرایطی سخت‌تر از شرایط استاندارد انجام شد، بدین صورت که به‌جای استفاده از نمونه جدید در شروع هر یک از مراحل تست دوام، صرفا از یک نمونه ترمز در تمامی مراحل تست استفاده کند که همگی با موفقیت انجام شد. همچنین تست‌های دینامومتر اینرسی ترمز که در این تست از طریق شبیه‌سازی یک‌چهارم خودرو در شرایط حداکثر وزن انجام شده، یکی از مهم‌ترین تست‌های دوام مجموعه ترمز سرچرخ است. از سوی دیگر تست‌های خودرویی کالیپر با ترمز طرح مگاموتور، روی سه دستگاه خودرو 151 تحت بارگذاری بیش‌تر از ظرفیت قرار گرفته و ترمزگیری‌های مکرر و شدیدی انجام شد. در ادامه نیز سیستم ترمز به‌طور هفتگی مورد بررسی قرار گرفت و عملکرد و صحت آن ارزیابی شد.
تمامی تست‌ها در شرایط آزمایشگاهی نیز روی مجموعه ترمزهای جلو و عقب با موفقیت به پایان رسید و هیچ‌گونه نشتی، ترک، شکست و عملکرد نامناسب در نمونه‌ها مشاهده نشد. همچنین مجموعه‌های کالیپرهای تست‌شده پس از اتمام تست دوام، دمونتاژ شد و قطعات متصله مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفت که ترک، خرابی و شکست در هیچ یک از قطعات مشاهده نشد. پس از تاییدیه و صحه‌گذاری تست‌ها در مراکز هم‌سطح بین‌المللی در داخل کشور، برای اطمینان بیش‌تر یک دستگاه وانت 151 مجهز به همین سیستم ترمز به شرکت TUV در اتحادیه اروپا (یکی ازبزرگ‌ترین مراکز تست و ارزیابی دراروپا) ارسال و موفق به اخذ تاییدیه بین‌المللی برای سیستم ترمز وانت 151 سایپا شد.
از مزایای دیگر این ترمز، وزن کمتر، کاهش قابل توجه قیمت، کاهش ریسک تامین قطعات، خدمات پس از فروش مشترک با سایر محصولات گروه سایپا، یکسان بودن پارامترهای اصلی ترمزی نسبت به ترمزهای مشابه اروپایی، یکنواختی قیمت تمام‌شده به دلیل عدم نیاز به خرید خارجی و ارزبری، قابلیت جایگزینی اکسل‌های جلو و عقب بدون نیاز به تغییرات خودرویی، قابلیت استفاده از قطعات مصرفی مشابه موجود در گروه سایپا برای این سیستم است.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
این را دوست ندارم.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
mgh61
ارسال شده در در 11/23/2015 05:54:36

سلام دوستان
من ی ۹۳ تک ایربگ دارم ترمزش قابله مقایسه با سواری نیست خیلی بهتره فقط تو ترمز گیریهای خیلی شدید شما همین توقع رو از پدال دارید که براورده نمیکنه.

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو