واکنش هیئت مدیره انجمن قطعه سازان به اظهارات رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازی

بگم‌بگم در شأن صنعت قطعه‌سازی نیست

رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه قطعه‌سازان رانت‌خوار به وزارت صنعت معرفی شده‌اند، گفت: «صنعت قطعه‌سازی کشور باید از وجود رانت‌خواران پاکسازی شود.»  این گفته‌های علی علیلو، رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان است. حالا به مشکلات بدهکاری خودروسازان به بانک‌ها، طلب‌شان از خودروسازان، گزینه دیگری نیز اضافه شده است که از آن به رانت‌خواری تعبیر می‌شود. 

کد : 843
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 آذر 1394
print
نظرات : 0
بگم‌بگم در شأن صنعت قطعه‌سازی نیست

سارا غضنفری-رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه قطعه‌سازان رانت‌خوار به وزارت صنعت معرفی شده‌اند، گفت: «صنعت قطعه‌سازی کشور باید از وجود رانت‌خواران پاکسازی شود.»  این گفته‌های علی علیلو، رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان است. حالا به مشکلات بدهکاری خودروسازان به بانک‌ها، طلب‌شان از خودروسازان، گزینه دیگری نیز اضافه شده است که از آن به رانت‌خواری تعبیر می‌شود. روز گذشته علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد:« برای شکوفایی صنعت قطعه‌سازی و حل مشکلات آن  باید با دخالت دستگاه‌های نظارتی زمینه لازم برای برخورد با برخی قطعه‌سازان رانت خوار فراهم شود.» این نماینده مجلس یادآوری کرد: «امروز رانت‌خواران در صنعت قطعه‌سازی شناسایی شده‌اند، این گروه با وجود سهم پایین در این صنعت، زیان‌های جدی به این بخش وارد کرده‌اند.» او با بیان اینکه امروز تعدادی از شرکت‌ها با بهره‌گیری از رانت، ایجاد انحصار کرده‌اند، افزود: «کشف رانت قطعه‌سازان حاصل تحقیق و تفحص از خودروسازان است و این موضوع رسما به اطلاع  وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است و این انحصار باید شکسته شود. تخلفات برخی قطعه‌سازان و برخورداری آنها از رانت به شورای رقابت نیز ارسال شده است. او با تاکید بر لزوم شناسایی پشتوانه‌های رانت‌خواران صنعت قطعه‌سازی کشور در بخش‌های مختلف، گفت: « از مجموع 13 پرونده ارسالی به قوه قضاییه در این زمینه، دست‌کم سه مورد آن با موضوع رانت‌های موجود در این صنعت است.»
در همین زمینه روزنامه «دنیای خودرو» نظر محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن  قطعه‌سازان را درباره صحبت‌های علیلو و وجود رانت در صنعت قطعه‌سازی جویا شد. این کارشناس صنعت قطعه‌سازی می‌گوید:« حدود سه سال است جناب علیلو، چنین سخنانی می‌گویند، اما هیچ مدرک و سندی به دادگاهی معرفی نکرده‌اند. اینکه بیاییم کسانی را که در این صنعت زحمت می‌کشند به چنین الفاظی متهم بکنیم اصلا کار شایسته‌ای نیست. سه‌سال از این زمان می‌گذرد چرا تابه حال سندی رو نشده است. اما حرف کلی زدن در چنین شرایطی قابل قبول نیست. ما تا به حال نه پرونده‌ای دیده‌ایم و نه سوالی از ما پرسیده شده است.»

کمک 70درصدی به قطعه‌سازان
نجفی‌منش، در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی مقام‌مسئولی پیگیر حقوق قطعه‌سازان که از خودروسازان طلب دارند، شده‌است یا خیر؟ می‌گوید:« بارها این موضوع را دنبال و پیشنهاد کرده‌ایم 70درصد این مبلغی را که خودروسازان بعد از وام دریافت می‌کنند به صنعت قطعه‌سازی اختصاص بدهند که هم بدهی قبلی‌شان سبک‌تر شود و همچنین قطعه‌سازانی که در حال حاضر به دلیل این مشکلات مجبور شده‌اند تعدادی از نیروهایشان را تعدیل کنند، بتوانند ادامه حیات بدهند و حتی نیروهای تعدیل شده را به سرکار بازگردانند. این موضوع را هم به خودروسازان اعلام کرده‌ایم و هم به وزیر گفته‌ایم و پیگیر هم هستیم.»
نجفی‌منش، عضو ‌هیات‌مدیره ‌انجمن‌ قطعه‌سازان درباره این که آیا این تقاضا مشمول زمان می‌شود یا به‌زودی به وقوع می‌پیوندد، می‌گوید:« اگر کمک به قطعه‌ساز مشمول زمان شود خودروساز نمی‌تواند تعهداتش را عملیاتی کند. چون قطعه‌سازان توان این که از خودشان توان مالی ندارند تا بروند پولی تهیه کنند و حتی در تحویل خودرو به مردم دچار مشکل خواهند شد. لذا منطق حکم می‌کند این حرکت انجام گیرد و پیشنهاد 70درصد دریافتی‌ها به قطعه‌ساز تعلق بگیرد به وقوع بپیوندد. از دیگر سو، از بیمه، مالیات و بانک‌ها خواسته‌ایم یک‌سال به قطعه‌سازان فرصت دهند تا بتوانیم دو طرفه این قضیه را به سرانجام برسانیم و شرایط کار بهتر شود.»

قطعه‌سازان از دوسر ضرر کرده‌اند
محسن رزم‌خواه، عضو ‌هیات‌‌مدیره  انجمن  قطعه‌سازان ایران نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه « دنیای خودرو» درباره گفته‌های علیلو و وجود رانت در قطعه‌سازی می‌گوید:«قاضی  دادگاه باید این موضوع را مشخص کند ولی  طبیعی است در هر تجارتی کسانی وجود داشته باشند که بخواهند از موقعیت سوءاستفاده کنند تا منابع خودشان را تامین کنند، ما امیدواریم در صنعت قطعه‌سازی چنین کسانی وجود نداشته باشند ولی احتمالش وجود دارد. متاسفانه  شبهه قطعه‌سازانی وجود دارند که به اسم قطعه‌ساز به این صنعت ورود کرده‌اند، اما واردکننده بوده‌اند و با استفاده از ارتباطات دولتی‌شان تجارت سودآوری را برای خودشان راه انداخته‌اند.» 
او در پاسخ به این سوال که سرانجام  طلب قطعه‌سازان از خودروسازان چه شد،می‌گوید:«طلب‌های ما پرداخت نشده است،مبالغ زیادی طلبکاریم و هیچ راهکاری هم ارائه نشده است؛ از یک سو بهره زیادی بابت وام‌هایی که از بانک گرفته‌ایم پرداخت می‌کنیم از طرف دیگر هم نمی‌توانیم طلب‌مان را بگیریم و از دو سر ضرر می‌کنیم. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که در مورد همه چیز تحقیق و تفحص شد اما در مورد طلب‌های قطعه‌سازها هیچ اقدامی نشده است تا ما فکر کنیم این نظرها جنبه سیاسی دارد و چون نزدیک انتخابات مجلس هستیم گفته می‌شود.»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بگم‌بگم در شأن صنعت قطعه‌سازی نیست
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو