حرف مشترک همه بخش‌های تایر ایران

نیاز بازار به لاستیک سنگین انکارنشدنی است

بازار تایر در چندماه گذشته مانند صنعت خودرو بازار خوبی نداشته است. درحالی که تولیدکنندگان صحبت از انباشت محصولات خود در انبار می‌کنند، بازاری‌ها و فروشندگان هم خبر از تعطیل شدن مغازه و باطل کردن پروانه کسب هم‌صنفی‌های خود می‌دهند. در این دولت هم برای نظارت بر واردات تایر اقداماتی انجام شده است و بخشنامه‌هایی صادر کرده‌اند که به مذاق برخی خوش نمی‌آید. 

کد : 844
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 آذر 1394
print
نظرات : 0
نیاز بازار به لاستیک سنگین انکارنشدنی است

مسلم تقوی-بازار تایر در چندماه گذشته مانند صنعت خودرو بازار خوبی نداشته است. درحالی که تولیدکنندگان صحبت از انباشت محصولات خود در انبار می‌کنند، بازاری‌ها و فروشندگان هم خبر از تعطیل شدن مغازه و باطل کردن پروانه کسب هم‌صنفی‌های خود می‌دهند. در این دولت هم برای نظارت بر واردات تایر اقداماتی انجام شده است و بخشنامه‌هایی صادر کرده‌اند که به مذاق برخی خوش نمی‌آید. 
به گزارش «دنیای خودرو» سازمان توسعه تجارت حدود یک ماه پیش واردات انواع لاستیک خودرو، دوچرخه و موتورسیکلت را صرفا توسط نمایندگی‌های رسمی ارائه‌کننده خدمات پس از فروش مجاز دانست و در هفته گذشته طی بخشنامه جدیدی واردات تایر را به چهار شرط مجاز اعلام کرد. به این بهانه صحبتی با سه نفر از کسانی که دستی در این بازار دارند، داشته‌ایم و نظرات آنها را کنار همدیگر آورده‌ایم. در پایین نظرات یکی از تولیدکنندگان شناخته شده، رئیس اتحادیه و یک فعال بازار را کنار هم آورده‌ایم. 

دکتر اسکندر ستوده، مدیرعامل شرکت یزدتایر
وضعیت بازار را چگونه می‌بینید؟
با وجودی این‌که قیمت کالاهای تولید داخل بسیار به‌صرفه است ولی به دلیل واردات بی‌رویه تایر ما با انباش این کالا مواجه شده‌ایم. در کشور ما هیچ نیازی به واردات تایر سواری نیست ولی الان تولیدکنندگان با واردات تایر خود به صنعت خودرو و تایر ما لطمه زده است. در تولید به مرحله‌ای رسیده‌ایم که توانایی تولید پیشرفته‌ترین تایرها را داریم. ما اگر خودرویی می‌سازیم باید تایرهایمان هم ایرانی باشد. مگر خودروهای کره‌ای از تایر چینی استفاده می‌کنند؟

 حجم تولید تایر و نیاز داخلی ما در داخل چقدر است؟
در داخل کشور قادر به تولید 70 درصد از نیاز داخلی خود هستیم و فقط 30 درصد از نیاز تایر در کشورمان را می‌توانیم از طریق واردات تامین کنیم. در مورد تایرهای سبک مطمئن هستیم که هیچ نیازی به واردات نیست و همه بازار کشورمان را با تکیه بر تولید داخلی می‌توانیم تامین کنیم. قبلا نزدیک به 235 هزار تن تولید داشتیم که این می‌توانست با حدود 20 درصد افزایش تولید همراه باشد. البته به شرطی که جلوی واردات بی‌رویه گرفته می‌شد. امسال به دلیل واردات بی‌رویه تایرهای کم‌کیفیت و منابع چینی، نه‌تنها افزایش نداشته‌ایم که این حجم تولید را هم از دست دادیم و حدود 25 درصد کاهش تولید داشتیم. 

نظر شما در مورد شروط و بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود، چیست؟
اعتقاد ما این است که اگر تایری در کشور وارد می‌شود، باید اجازه واردات را داشته باشد که در کشور تولید نشود. مساله دوم هم این است که اگر قرار است تایری وارد شود باید از برند‌های خوب و برتر دنیا باشد نه تایرهای ارزان و بی‌کیفیت چینی. چراکه این اجناس هم جان سرنشینان را به خطر می‌اندازند و هم به‌دلیل قیمت غیررقابتی و پایین‌شان باعث تعطیلی کارخانه‌های ما می‌شوند. اگر این کالاها از کیفیت بالایی برخوردار باشند هم از لحاظ ایمنی مشکلی به وجود نمی‌آورند و هم از لحاظ قیمتی امکان رقابت برای ما وجود دارد. پس اگر قرار است بخشنامه‌ای صادر شود باید استاندارد و کیفیت تایرها در آن لحاظ شود. 
در مورد تایر سنگین هم می‌توانند به اندازه نیاز از خارج کشور، کالا وارد کنند، ولی اگر بیش از نیاز وارد کنند کارخانه‌ها و تجهیزاتی که ما در ایران هزینه کرده‌ایم بیهوده می‌ماند. ما باید از سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته استفاده بهینه کنیم و نگذاریم سرمایه مملکت سهم کارگران چینی شود.

عباس سماواتی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، فیلتر و روغن
 وضعیت بازار را چگونه می‌بینید؟
در حال حاضر قیمت‌ها به نسبت سال گذشته بالا رفته است. شاید در بعضی مدل‌ها کمتر و بیشتر ولی به طور متوسط قیمت تایر امسال نسبت به سال،93 حدود 30 درصد افزایش داشته است. اگر بازار، رقابتی شود قیمت‌ها به اندازه واقعی خود می‌رسند. در عین حال اینکه شاید کسی بخواهد دانلوپ، بریجستون ژاپن بخرد. پس نمی‌توان به خریدار گفت الزاما شما باید کالای داخلی بخرید. دولت می‌تواند با رقابتی کردن و حمایت از تولید داخلی شرایطی به وجود بیاورد در حالی‌که بازار شرایط خوبی ندارد. الان 30 درصد واحدهای صنفی لاستیک‌فروشی تعطیل شده است. چراکه سودی که فروشنده می‌گیرد کم است. یا واردکننده یا تولیدکننده سود بالایی می‌فروشد. به عنوان مثال سود فروشنده 2 درصد است و علاوه بر 5 درصد مالیات باید 9 درصد هم مالیات بر ارزش افزوده بدهد. بازار هم اعتباری است و فروشنده مجبور می‌شود برای پاس کردن چک‌ها و انجام تعهداتش جنس را پایین‌تر از قیمت بدهد و در مغازه را ببندد و جوازش را باطل کند و سراغ کار دیگری برود. ما تاکنون 10 درصد از هم صنفی‌هایمان جوازهایشان را باطل کرده‌اند و به کار دیگری سراغ آورده‌اند یا پول خود را در بانک گذاشته‌اند. 

حجم تولید تایر و نیاز داخلی ما در داخل چقدر است؟
سهم تولید داخل حداکثر 40 تا 50 درصد از نیاز تایر کل کشور را در برمی‌گیرد. این در حالی است که نیاز سالانه ما حدود 360 هزار تن است. از لحاظ تناژ، نسبت بالایی از لاستیک‌های تولیدشده توسط کارخانه داخلی مربوط به لاستیک‌هایی است که دیگر تولید نمی‌شوند. تایر سواری و وانت پیکان هنوز نسبت زیادی از تولید داخلی را به خود تعلق داده است. همین ماجرا راجع به پراید هم صدق می‌کند. اگر امسال تولید پراید متوقف شود، سال آینده هم همین تناژ را تولید می‌کنند؟ اگر بتوانند به‌روز شوند می‌توانند همه رقبای خود را شکست دهند. 
اگر دولت  هزینه‌های گمرک و مالیات را از لاستیک‌های وارداتی حذف کند قیمت آن آنقدر پایین می‌آید که اصلا قابل رقابت با محصولات داخلی نیست. یعنی لاستیک پیکان که 220 هزارتومان است تا 120 هزارتومان پایین می‌آید. 
اگر تولیدکنندگان بتوانند همه حجم تایر را تامین کنند، ما جلوی واردات را می‌گیریم. ولی بخش زیادی از لاستیک‌های مورد نیاز که روزانه در جاده‌های ما به حمل و نقل مسافران و انتقال بار می‌پردازند به دوش لاستیک‌های وارداتی است. همینطور بسیاری از لاستیک‌های ماشین‌های مدرن و جدید که نیاز به واردات دارند. 

نظر شما در مورد شروط و بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود چیست؟
نظر اتحادیه ما این است که اگر قانونی می‌خواهد تصویب شود برای همه بخش‌ها اعم از تولید و فروش و واردات قابلیت عملی شدن داشته باشد و حق همه در آن رعایت شود، نه اینکه انحصاری شود و حق عده زیادی ضایع شود. ما انحصار را قبول نداریم. واردکننده که با پول خودش سعی در تامین نیازهای بازار داخل دارد، باید حمایت صورت گیرد نه اینکه جلوی کار کردنش گرفته شود. همینطور باید مساله قاچاق هم لحاظ شود. هرچه دولت ضوابط واردات را سخت کنند، واردات خارج از گمرک یا قاچاق، افزایش پیدا می‌کند. در آن شرایط ممکن است تاجر یکی دو کانتینر را قانونی وارد کند و 30 کانتینر را قاچاقی وارد کند. 

دکتر محمد قدمگاهی، فعال بازار تایر
وضعیت بازار را چگونه می‌بینید؟
لاستیک سنگین در حال گران شدن است و دلار هم بالا رفته که باعث شده است قیمت لاستیک‌های سنگین که اکثرا وارداتی هستند، بالا برود. بازار در رکود است و تایرهای سنگین که وارداتی است هم با کمبود مواجه و هم رو به گرانی است و اگر این روند ادامه پیدا کند در اردیبهشت ماه سال 95 به مشکلات جدی برخواهیم خورد. 

حجم تولید تایر و نیاز داخلی ما در داخل چقدر است؟
مصرف سالانه تایر در ایران را رئیس اتحادیه نمی‌تواند به درستی تشخیص دهد، چراکه نه آمار صحیحی از واردات داریم، نه از تولید. در همین سال اخیر دیده‌ایم کسی صحبت از 440 هزار تن می‌کند و شخصی دیگر می‌گوید چهارصد هزار تن. ولی به نظر می‌رسد نیاز سالیانه ایران به تایر بالای 400هزار تن باشد. هرچند چون آمار دقیق و مشخصی نه از سوی واردکنندگان و نه از سوی تولیدکنندگان در مورد این مساله ثبت نشده است. به‌طور متوسط واردات ما تحت تاثیر دو شاخصه است. یکی شاخصه قاچاق کالاست و یکی دیگر شاخصه است که از طریق گمرک به دست می‌آید. با توجه به اینکه قاچاق تایر در سال‌های گذشته و خصوصا امسال کمی بیشتر شده است احتمالا واردات گمرکی حدود 80 درصد از کل واردات را در بر بگیرد. قاچاق در سال‌های گذشته از سمت استان‌های مرزی غربی فقط وارد می‌شد که امسال واردات غیرقانونی از طرف سیستان و بلوچستان هم به آن اضافه شده است. ما در سال‌های گذشته می‌دیدیم که از همه استان‌ها سفارش تایر داشته‌ایم به‌جز شهرهایی مانند پاوه و بانه. ولی امسال این اقدامات در استان سیستان و بلوچستان هم دیده می‌شود. 

نظر شما در مورد شروط و بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود، چیست؟
در زمینه لاستیک سنگین تولید چندانی نداریم و در سایز خودروهای کوچک مانند پژو و سمند مشکلی در تولید داخل نداریم ولی در سایز سنگین به شدت به واردات نیاز داریم. فرض بر اینکه 220 هزار تن به تایر سبک نیاز داشته باشیم که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند آن‌را تامین کنند. ولی بیش از 200هزار تن دیگر سایز بزرگ است. از این حجم هم در بهترین حالت در نهایت بتوانیم20 هزار تن را در داخل کشور تولید کنیم و نمی‌توان تجارت استراتژیک کشور را بدون تامین نیاز تایرها رها کرد. پس در هر بخشنامه‌ای که قرار است برای این صنعت در نظر گرفته شود باید نیاز به لاستیک‌های سنگین و تامین همه جنبه‌های بازار لحاظ شود. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید نیاز بازار به لاستیک سنگین انکارنشدنی است
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو