وام 25 میلیون تومانی هم دردی از صنعت خودرو دوا نکرد

دولت برای‌این که کمکی به خودروسازان کرده باشد و این صنعت را از رکود نجات دهد، وام 25 میلیون تومانی در نظر گرفت که با استقبال مردم مواجه شد و تنها ظرف مدت 6 روز تعداد 129 هزار دستگاه به فروش رفت. این در حالی است که بانک مرکزی ظرفیت 110 هزار دستگاه را اعلام کرده است. این 20هزار دستگاه تکلیف مشخصی ندارند و احتمال این‌که کل پول این 20 هزار نفر برگشت داده شود هم وجود دارد. اما رکود بازار حاصل کیفیت پایین خودرو‌های تولید داخل است. اما این مساله همچنان محل نزاع فکری کارشناسان اقتصادی وفعالان بازار خود است و اینکه آیا این وام دردی از دردهای صنعت خودرو را دوا می‌کند؟

کد : 846
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 آذر 1394
print
نظرات : 0
وام 25 میلیون تومانی هم دردی از صنعت خودرو دوا نکرد

فرشید قاجار قیونلو-دولت برای‌این که کمکی به خودروسازان کرده باشد و این صنعت را از رکود نجات دهد، وام 25 میلیون تومانی در نظر گرفت که با استقبال مردم مواجه شد و تنها ظرف مدت 6 روز تعداد 129 هزار دستگاه به فروش رفت. این در حالی است که بانک مرکزی ظرفیت 110 هزار دستگاه را اعلام کرده است. این 20هزار دستگاه تکلیف مشخصی ندارند و احتمال این‌که کل پول این 20 هزار نفر برگشت داده شود هم وجود دارد. اما رکود بازار حاصل کیفیت پایین خودرو‌های تولید داخل است. اما این مساله همچنان محل نزاع فکری کارشناسان اقتصادی وفعالان بازار خود است و اینکه آیا این وام دردی از دردهای صنعت خودرو را دوا می‌کند؟ کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص به پرسش‌های روزنامه «دنیای خودرو» پاسخ داد. 

آیا این وام تاثیری بر رفع مشکلات خودروسازان و رکود در بازار دارد؟
وام خودرو می‌تواند کمک کند که خودروسازان مشکلاتشان را حل کنند اما معلوم نیست در کل اقتصاد کلان چه تاثیری می‌گذارد. معمولا این‌گونه سیاست‌ها نیازمند زمان است که باعث تایید نهایی بر کل تقاضا شود. اولین تاثیر این وام بر تقاضای خرید خودرو بوده است. این مسئله به مرور زمان باعث تحریک تقاضای سایر صنایع می‌شود. اما این کار زمان می‌برد تا تاثیر خود را بگذارد. ضمن این‌که نرخ بهره تنها برای خرید خودرو کاهش پیدا کرده است. این موضوع نمی‌تواند اثر گسترده‌ای در کل اقتصاد داشته باشد. در کشور‌های دیگر، هنگامی‌که با رکود مواجه می‌شوند نرخ بهره کل اقتصاد را پایین می‌‌آورند نه این‌که نرخ بهره را برای خرید یک نوع کالای خاص کاهش بدهند. اگر تمام این عوامل را با دیگر جمع کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که قطعا وام خودرو تاثیری بر رکود و تورم نخواهد داشت.

طبق بررسی‌های انجام شده توافقی که بین خودروسازان و بانک مرکزی منعقد شده بود، فروش 110هزار دستگاه بوده است. اما خودروسازان 129 هزار دستگاه فروخته‌اند. چرا خودروسازان باید این توافق را دور بزنند و اضافه بر سازمان خودرو بفروشند؟
این کار نباید صورت می‌گرفت. در واقع خودروسازن از کمک دولت سوءاستفاده کرده‌اند. البته بانک مرکزی اعلام کرد که ما بیشتر از 110 هزار دستگاه را قبول نداریم. اما این امکان وجود دارد که خودورسازان بتوانند این عدد را افزایش بدهند. نکته جالب این است که بر سر این تعداد دستگاه مازاد چ اتفاقی خواهد آمد؟ اما این وام کمک زیادی به صنعت خودرو نمی‌کند. این مسیری که خودروسازان پیش گرفتند، مسیر مشخصی نیست و انتهای آن نا مشخص است. حتی اگر این 110 هزار دستگاه را به 150 یا حتی به 200 هزار دستگاه هم برسانند، باز هم نتیجه‌ای ندارد و مشکلات خودروسازان حل و فصل نمی‌شود. با این کار این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که آیا سال دیگر هم باید همین روش را پیش گرفت و جلو رفت تا بازار به مشکل رکود برنخورد؟

بانک مرکزی توانایی تامین  این 110 هزار دستگاه و 20 هزار دستگاه مازاد را دارد؟
بانک مرکزی اعلام کرده است از پذیرفتن بیشتر از 110 هزار دستگاه معذور است اما امکان قبول این 20 هزار دستگاه هم وجود دارد. اگر از سوی بانک مرکزی جوابی برای مازاد خودروها صورت نگیرد، قطعه این 20 هزار دستگاه را خودروسازان به صورت اقساطی فروخته‌اند. به این معنی که دیگر 80 درصد پول خودرو را دولت پرداخت نمی‌کند و کاملا به صورت اقساطی و لیزینگی به فروش می‌رسد یعنی مبلغ را به‌صورت نقد از بانک مرکزی دریافت نمی‌کنند بلکه به صورت اقساطی از خریداران خودرو، با نرخ سود 16 درصد می‌گیرند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید وام 25 میلیون تومانی هم دردی از صنعت خودرو دوا نکرد
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو