یک استاد مکانیک دانشگاه علم و صنعت در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» بیان کرد

جایی که مشکل داریم زنجیره تامین قطعات است

بحث‌های وام و رکود و عدم کیفیت خودروهای داخلی این روزها دیگر به‌قدری شنیده شد که از تکرار مکررات هم گذشته است. اما در این میان هنوز مشکلات این صنعت حل نشده است و هر روز گزینه تازه‌ای به آن افزوده می‌شود. عده‌ای از کارشناسان معتقدند اهدای وام 25میلیون تومانی فقط مسکن موقت بود و باید مشکلات صنعت خودرو ریشه‌ای حل شود. از دیگر سو، در حالی‌که تا پیش از این گزارش، ارزیابی کیفی خودروهای داخلی به‌طور ماهانه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می‌شد اما این شرکت از انتشار گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در مهر‌ماه امسال، خودداری کرده است.

کد : 889
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 آذر 1394
print
نظرات : 0
جایی که مشکل داریم زنجیره تامین قطعات است

سارا غضنفری-بحث‌های وام و رکود و عدم کیفیت خودروهای داخلی این روزها دیگر به‌قدری شنیده شد که از تکرار مکررات هم گذشته است. اما در این میان هنوز مشکلات این صنعت حل نشده است و هر روز گزینه تازه‌ای به آن افزوده می‌شود. عده‌ای از کارشناسان معتقدند اهدای وام 25میلیون تومانی فقط مسکن موقت بود و باید مشکلات صنعت خودرو ریشه‌ای حل شود. از دیگر سو، در حالی‌که تا پیش از این گزارش، ارزیابی کیفی خودروهای داخلی به‌طور ماهانه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می‌شد اما این شرکت از انتشار گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در مهر‌ماه امسال، خودداری کرده است.  تمام این موضوعات باعث شد این سوال مطرح شود که ارتقای کیفیت خودروهای داخلی در کدام گزینه دولت قرار دارد و آیا اهدای تسهیلات برای حل ریشه‌ای مشکلات صنعت خودرو کافی است. در‌این‌باره روزنامه « دنیای خودرو» با دکتر ابوالفضل خلخالی، استاديار دکترای مهندسی مکانيک؛ گرايش طراحی کاربردی دانشگاه علم وصنعت ایران به گفت‌و‌گو نشسته ‌است :

آیا کیفیت خودروهای ما پایین آمده است یا خیر ؟ اصلا شاهد افزایش ارتقای کیفیت خودروهای داخلی بوده‌ایم؟
پایین آمدن کیفیت خودرو تا حدودی طبیعی است. صنعت خودروی ما که  ابتدا در ایران شکل گرفت در واقع به صورت همکاری با شرکای خارجی به‌وجود آمد و از ابتدا به عنوان صنعت مونتاژ شروع به کار کرد. این وضعیت وقتی هم که وارد توسعه محصول جدید شد در واقع باز با کمک شرکای خارجی کار کرد. وقتی این شرکای خارجی به دلایلی مانند تحریم‌ها حاضر نشدند با صنعت خودروی ما کار کنند در این شرایط نمی‌توانیم بگوییم تحریم بر صنعت خودروی ما اثر نگذاشته است. این ادعا اصلا درست نیست، بحث این نیست که تحریم تاثیر نداشته بلکه منظور این است که باید اثرات تحریم‌ها را کم کنیم.

این تحریم‌ها دقیقا چه تاثیری بر این صنعت گذاشته است؟
صنعت خودروی ما به دلیل این که سال‌ه به‌صورت همکاری با شرکای خارجی خودش پیش آمد نمی‌دانست در شرایط تحریم چه کاری باید انجام دهد. یعنی قطعا به خاطر این شرایط لطمه‌هایی خورد که حالا باید جبرانش کند. در حال حاضر باید بازگردیم و ببینیم در شرایط تحریم چه کارهایی باید انجام می‌دادیم. صنعت قطعه‌سازی ما در داخل کشور با سطح تکنولوژی‌هایی که دارد اقتصادی نیست، باید صنعت قطعه‌سازی را اقتصادی کنیم تا حداقل 60درصد قطعات را بتوانیم در داخل کشور با کیفیتی که می‌خواهیم تولید کنیم.  تا وقتی که به کشورهای خارجی مراجعه می‌کنیم، سرخورده نشویم.
 این گفته به این معنی نیست که مثلا قطعه‌سازی کشور چین اشکالات فراوانی دارد. به هرحال در چین هم امکان تولید قطعات باکیفیت وجود دارد. یعنی اگر دنبال افزایش کیفیت هستیم باید راه خود را پیش بگیریم. در واقع قسمت زنجیره تامین را سودآور و اقتصادی کنیم که سرمایه‌گذار بیاید در آنجا سرمایه‌گذاری کند، این راهکار افزایش کیفیت صنعت خودروی ماست. وقتی در داخل کشور فرمانی تولید می‌شود که در تمام دنیا تکنولوژی‌اش منسوخ است، دیگر نمی‌شود انتظار داشت که خودرویی که تولید می‌شود کیفیت خوبی داشته باشد. یا مثلا اگر با یک کشور خارجی مانند چین کار می‌کنید باید ببینید سطحی از استاندارهایی که ما برای تحویل‌گیری قطعات لحاظ می‌کنیم، این سطح استاندارد را دارند یا خیر؟  به هرحال چیزی که مشهود است این است که کیفیت خودروهای ما کاهش پیدا کرده و این احتیاج به آمار و ارقام ندارد؛ اصلا یک سوال در سطح عموم انجام دهید مشخص می‌شود کیفیت کاهش پیدا کرده است. 

دلایل کاهش کیفیت خودروهای ما چیست؟
دلایلش مشخص است. خودروسازان و قطعه‌سازان با تامین‌کننده‌ها و شرکای خارجی که سال‌های سال کار می‌کردند ارتباط‌‌‌شان یک‌باره قطع شده و تصمیم گرفتند تامین‌کنندگان قطعات از جای دیگری تامین شود که کیفیت لازم را هم ندارد و در نتیجه کیفیت خودروی ما هم افت کرده است. صنعت خودروی ما در حال حاضر یکی از بالنده‌ترین صنایع کشور است. باید صنعت خودرو را در مختصات خود ایران مقایسه کنیم، نمی‌توانیم صنایع دیگر را در نظر نگیریم و فقط صنعت خودرو را در حیطه نقد قرار دهیم. مثلا ورق فولادی که در کشور تولید می‌شود اقتصادی نیست پس  نمی‌شود انتظار داشت خودرو اقتصادی تولید بشود.


مسئولان، وام را برای خروج صنعت خودرو از رکود اختصاص دادند، آیا برای افزایش کیفیت هم قرار است بسته‌ای در نظر بگیرند یا فقط قرار بود پارکینگ‌ها از حجم ماشین‌های جمع شده خالی شود؟
این موضوع جای بحث دارد. معتقدم صنعت خودروی ما یک صنعت دولتی است . وقتی از صنعت خودرو صحبت می‌کنیم اولین چیزی که به ذهن هرکس می‌رسد، این است که باید این صنعت خصوصی‌سازی شود . وقتی می‌گوییم می‌خواهیم مشکلات صنعت خودرو را رفع کنیم، این که بگوییم باید این صنعت خصوصی‌سازی شود، راهکار نیست بلکه یک جور فرافکنی است. در حال حاضر این صنعت دولتی است ، حالا وقتی این صنعت دولتی است باید سراغ وظایف دولت برویم. یعنی دولت در قبال این صنعت چه وظایفی دارد . در حال حاضر یکی از مهم‌ترین وظایف دولت در قبال این صنعت استراتژی‌های کلان است. الان دولت استراتژی‌های کلانش در برابر صنعت خودرو چیست؟ این استراتژی‌‌ها در کجا بیان شده است؟ قرار است صنعت خودروی ما مونتاژ کند یا محصول جدید تولید کند؟ اگر قرار است خودروسازی ما محصول جدید تولید کند، چقدر هزینه سرمایه‌گذاری نیاز دارد و چه میزان دولت تامین می‌کند؟ اگر قرار است محصول جدید تولید کند باید مشخص شود چند عدد محصول در چند سال قرار است تحویل داده شود؟ اینها در واقع سیاست‌های کلی است که نسبت به آن ابهام وجود دارد و خط‌مشی را دولت تعیین نکرده است. اگر دولت صنعت خودرو را به صورت صحیح بشناسد، سرمایه‌‌گذاری‌اش را در جایی متمرکز می‌کند که مشکلات واقعی وجود دارد. وقتی نقدینگی را به بخش فروش تزریق می‌کنید یعنی یک کمک کورکورانه به صنعت خودرو انجام داده‌اید. یعنی واقعا نمی‌دانید مشکل صنعت خودرو کجاست تا پول را به آنجا تزریق کنید و به نقطه‌ای تزریق می‌کنید که فکر می‌کنید به کل صنعت خودرو کمک می‌کند. اگر این نقدینگی بخواهد به تمام نقاط صنعت خودرو برسد شاید نرسد، با کسری برسد و در واقع دولت به جای این که در بخش فروش سرمایه‌گذاری کند ، درست‌تر بود به عنوان متولی این صنعت، مشکلات را شناسایی  و این نقدینگی را به مشکل واقعی تزریق می‌کرد .

به نظر شما مشکل واقعی صنعت خودرو در کدام بخش است؟
به اعتقاد من در زنجیره تامین و زنجیره توسعه محصول جدید، مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. در خودروسازی مشکلی وجود ندارد. در ایران خودرو و سایپا سطح تکنولوژی در سطح بین‌المللی است.اگر به خطوط مونتاژ و رنگ‌ سری بزنید می‌بینید در سطح تکنولوژی روز دنیاست، اما جایی که مشکل داریم زنجیره تامین است. به طور مثال یعنی فرمان برقی ، ترمز ای‌بی‌دی ، تعلیق بهینه نداریم و اینها چیزهایی است که از طریق زنجیره تامین تهیه می‌شود. دولت باید در آنجا سرمایه‌گذاری می‌کرد ، سرمایه‌گذاری در بخش فروش به نظرم یک حمایت کورکورانه است و مشکلات صنعت خودرو را نمی‌شناسد. البته دولت خیلی هم منظورش کمک به صنعت خودرو نبوده است بلکه نظرش فقط وارد کردن نقدینگی به بازار بوده تا بتواند رکود را خارج کند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید جایی که مشکل داریم زنجیره تامین قطعات است
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو