شورولت کلرادوی ال‌تی 2015 و تویوتا تاکوما 2016 در آفرود به جان هم افتادند!

نماینده شرق و غرب در نبرد غول‌های کشنده

این دو چهار در چهار، طوری طراحی شده‌اند که هم در مسیرهای شهری و بزرگراه‌ها و هم در مسیرهای خارج جاده و آفرود، عملکرد مناسبی داشته باشند. یعنی چه بخواهد مسیر چند ساعته اتوبانی از تاکوما تا کلرادو را بپیمایید و چه بخواهید ساعت‌ها در تپه‌های ساحلی اطراف جاده، دنبال جای مناسبی برای ماهیگیری بگردید، با مشکلی مواجه نخواهید بود. اتفاقا پیکاپ‌ها و به‌خصوص نوع چهار سرنشین آنها، به‌خاطر کارایی‌های متنوعی که دارند،‌ می‌توانند از جهات مختلف بررسی و مقایسه شوند.

کد : 893
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 آذر 1394
print
نظرات : 1
نماینده شرق و غرب در نبرد غول‌های کشنده

سیدعلی‌اکبر رضوی-با اینکه خیلی‌ها معتقدند‌ پیکاپ‌ها،‌ چه برای معرفی موردی و تست انفرادی و چه برای انجام تست مقایسه‌ای‌ چیز زیادی برای گفتن ندارند! و نهایتا باید به یک معرفی کوتاه از کشنده‌های میان‌سایز بسنده کرد، اما بازار پررونق پیکاپ‌ها که حالا از شرق دور یعنی ژاپن،‌ کره و چین گرفته تا غرب و بخصوص ایالات متحده را فراگرفته است،‌ خلاف این را ثابت می‌کند. شاید از میان غول‌های خودروسازی دنیا،‌ تنها خودروسازان اروپایی باشند که تمایل چندانی برای حضور در این عرصه ندارند. برای همین هم انتخاب‌های ما برای این مسابقه، از دو قطب بزرگ پیکاپی، یعنی تویوتای ژاپن و شورولت آمریکاست؛ به‌خصوص در مسیر پرماجرایی مثل غرب ایالات متحده. پس با ما در سفری ماجراجویانه از بندر کوچک تاکوما تا کلرادو همراه باشید تا شاهد یک رقابت هیجان‌انگیز و جذاب بین تویوتا تاکومای تغییرشکل یافته در مقابل شورلت کلرادوی جدید باشید.

چهار در چهارها
این دو چهار در چهار، طوری طراحی شده‌اند که هم در مسیرهای شهری و بزرگراه‌ها و هم در مسیرهای خارج جاده و آفرود، عملکرد مناسبی داشته باشند. یعنی چه بخواهد مسیر چند ساعته اتوبانی از تاکوما تا کلرادو را بپیمایید و چه بخواهید ساعت‌ها در تپه‌های ساحلی اطراف جاده، دنبال جای مناسبی برای ماهیگیری بگردید، با مشکلی مواجه نخواهید بود. اتفاقا پیکاپ‌ها و به‌خصوص نوع چهار سرنشین آنها، به‌خاطر کارایی‌های متنوعی که دارند،‌ می‌توانند از جهات مختلف بررسی و مقایسه شوند.
بسیاری غرب ایالات متحده را با گاوچران‌های قهار و گله‌های بزرگ دامش می‌شناسند و برخی با مزارع پهناور گندم و علوفه و باغ‌های وسیع پسته و زیتون. به هر طریق، جنس مردم این منطقه، جوری است که به نظر پیکاپ‌ها را بیش از هر کلاس دیگر خودرویی بپسندند. به همین منظور ما یک محصول 37.665 دلاری از کمپانی تویوتا، یعنی تاکوما Tacoma TRD Off-Road Double Cab 4x4 و یک محصول 38.720 دلاری از هلدینگ جنرال موتورز و به‌طور خاص،‌ کمپانی شورولت به نام Colorado LT Crew Cab را برای رقابت در این منطقه انتخاب کرده‌ایم.
در تاکوما و ایالت واشنگتن، بیشتر مسیر در بزرگراه‌ها و به دلیل قوانین ویژه ایالتی، با حداکثر سرعت 130 کیلومتر بر ساعت پیموده شد. اما شرایط برای رقیبان، از جاده‌های جنگلی و تپه‌ای ایداهو تا کلرادو تغییر کرد. بعد از خودنمایی فورد با رنجر در سال 2011، دوج با رام و شورولت با کلرادو و جی‌ام‌سی با کانیون در سال 2012، تویوتا هم به جمع مدعیان در کلاس کشنده‌های میان‌سایز اضافه شد. به عقیده بسیاری،‌ در بین شرقیانی چون نیسان فرونتیر و هوندا ریجلاین، تویوتا گوی سبقت را بهتر از بقیه ربوده است. فروش رویایی 155.041 دستگاه تاکوما در سال گذشت، موید این مطلب است.
جنرال موتورز هم با شورلت کلرادوی جدیدی که اواخر سال گذشته به بازار فرستاد، در برخی ایالات امریکا فروش خوبی داشت. مجموع فروش شورولت و جی‌ام‌سی در سال 2015 به 115000 دستگاه رسیده است. با این وجود، در این رقابت، ضعف‌های کدام خودرو بیشتر نمایان می‌شود؟ خودروهایی که هردو بدنه‌ای فولادین دارند، از موتور وی-6 بهره می‌برند و از سامانه تعلیق مشابهی استفاده می‌کنند. 

رتبه دوم: تویوتا تاکوما TRD Off-Road Double Cab 4x4 2016
پیش از هر چیز باید اعتراف کرد که هرکسی نمی‌تواند به ضعف‌های تویوتا پی ببرد. با اولین نگاه،‌ شاید تویوتا به همان روشی که بیش از یک دهه است، پیکاپ می‌سازد تاکومای 2016 را ساخته و فقط قدری آن را بزک کرده است. اما باید گفت علاوه بر چهره، تویوتا برخی قطعات را به‌روزرسانی کرده و چیزهای جدیدی هم افزوده است، هرچند در تعلیق، شاسی و طراحی کابین، از شیوه گذشته پیروی شده است.
با ارائه 29 تیپ متنوع از تاکوما، تویوتا تقریبا برای هر ذائقه‌ای محصولی دارد. اما تیپ مورد نظر ما یعنی TRD Off-Road Double Cab 4x4 به طور زیرکانه‌ای،‌ مجموعه‌ای از همه ویژگی‌های 28 تیپ دیگر را در خود جای داده است. با توجه به تجهیز تاکوما به سیستم مولتی‌ترین برای رانندگی بهتر در شرایط آفرود و سیستم کراول کنترل که در سرعت‌های پایین میزان خطاهای راننده را در حین شتاب گرفتن و ترمز کردن کاهش و امنیت رانندگی را افزایش می‌دهد، باید این چهارچرخ محرک را یک پیکاپ مدرن بدانیم.
بینی تاکوما نسبت قبل کمی فشرده‌تر شده و به نظر دید راننده را بهبود بخشیده است. در زیر این کاپوت فشرده، موتور 3.5 لیتری شش سیلندر با آرایش خورجینی قرار گرفته است که با سامانه تزریق مستقیم و نقطه‌ای تغذیه می‌شود. با توجه به تولید 278 اسب بخار، این پیشرانه توانسته است علاوه‌بر مصرف سوخت کمتر، به اندازه 42 اسب بخار نسبت به پیشرانه وی-6 قبلی که 4 لیتر حجم داشت بهبود یابد. گشتاور تولیدی نیز به 377 نیوتون‌متر می‌رسد. هرچند در برخی تیپ‌ها، از گیربکس شش سرعته دستی نیز استفاده شده،‌ جعبه دنده در این مدل از نوع اتوماتیک است.
داخل تاکوما،‌ بیشتر طراحی‌ها به‌روز شده‌اند، به‌جز صندلی‌هایی که بیش از همه اجزا، نیاز به تعویض داشته است! کف صندلی‌ها بیش از حد بلند و نحوه قرار گرفتن پای راننده، برای رانندگی‌ طولانی خسته‌کننده است. در مورد سایر جزئیات، نهایت ظرافت برای طراحی زیبا به‌کار رفته است،‌ هرچند از نظر شیک و همگون بودن، باید کلرادو را در طراحی داخلی برتر بدانیم. تاکوما، برای سامانه صوتی خود از Entune و باندهای JBL استفاده کرده که به نظر می‌آید انتظار مخاطبانش را برآورده کند.
اگرچه موتور وی-6 جدید تاکوما نسبت به نسل‌های قبلش، کم سر‌و‌صداتر و کم‌لرزش‌تر است، اما هنوز هم به اندازه کافی نرم کار نمی‌کند. از آن بدتر اینکه، گیربکس جدید تاکوما گاهی کاملا سرگردان و بلاتکلیف می‌شود و به نظر می‌رسد دور موتور را به‌خصوص در دور موتورهای بالا گم می‌کند و جلوتر یا عقب‌تر از آنچه باید،‌ درگیر می‌شود. درعوض نکته مثبت این است که با وجود این نقصان، در سرعت و شتاب چیزی کم از شورولت ندارد و صفر تا 98 کیلومتر بر ساعت را تنها در 8.1 ثانیه طی می‌کند.
باید اقرار کرد کابین، نسبت به قبل کم‌صداتر و شاسی نرم و راحت‌تر شده است. رفتار تاکوما در گوشه‌ها و سطوح لغزنده، سنگین و مطمئن است و فنرهای تعلیق در کنار میله‌های یکپارچه ضدپیچش، ایمنی کافی را فراهم کرده‌اند. بنابراین،‌ حتی می‌شود نتیجه گرفت،‌ نقدی که پیش از این به لاستیک‌ها می‌گرفتند ناروا بوده و حالا که با سایر بخش‌ها هماهنگ شده، عملکرد صحیح خود را دارد. اما بعد از همه اینها، تاکوما، هنوز به خاطر استهلاک پایین و کم دردسر بودنش مشهور است و این از پیکاپ‌های 1990 بوده و بعید است که حتی در 2042 هم این شهرت را از دست بدهد.

رتبه اول: 2015 Chevrolet Colorado LT Crew Cab 4WD
بعد از سال‌ها کم‌فروغی جنرال موتورز در عرصه تراک‌های فشرده، کلرادو برای آنها حکم یک انقلاب داشت. خودرویی که هم سریع‌تر بود، هم راحت‌تر و هم با طراحی ظریفتر نسبت به رقبایی مثل تاکوما.
با پوزه کوسه‌ای و خطوط کناری، کلرادو به شورولت C10 1967 بی‌شباهت نیست. در کنار قدرت و گشتاور کافی، راحتی رانندگی آن به حدی است که شاید بسیاری از خریداران،‌ آن را به تراک‌های یک سایز بزرگ‌ترش ترجیح دهند.
کلرادو، از نظر ابعاد و فاصله محورها بسیار به تاکوما نزدیک است و مقایسه فضای اتاق در جلو و تخت استراحت عقب هم کار دشواری است. با این وجود از نظر قرار گرفتن پاها، شوی، فضای راحت‌تری دارد. استفاده از پلاستیک‌های خاکستری ترکیب داخل کلرادو را قدری لوکس و موقر نشان می‌دهد. سعی شده تا ظرافت،‌ در همه بخش‌ها، از صفحه کیلومتر گرفته تا شاسی‌ها و تکمه‌های اطراف راننده رعایت شود. جایگاه قرار گرفتن راننده،‌ از نظر قائم ماندن ستون فقرات و گردن و زاویه مناسب زانو و نیز دید مناسب او به بیرون،‌ کاملا مهندسی است.
از پوسته بگذریم و به قلب قدم بگذاریم. جایی که شش سیلندر در آرایش خورجینی در فضایی به حجم 3.6 لیتر در رفت‌و‌آمدند تا 305 اسب بخار نیرو تولید کنند و به جعبه‌دنده 6 سرعته 6L50 اتوماتیک برسانند و بزرگ‌ترین برتری کلرادو را بوجود بیاروند. این شایستگی را می‌توان با خودروهای شاخصی چون کامارو و کادیلاک CTS برابر دانست. 
انتخاب خودروی برتر، بین دو پیکاپی که شتاب 0 تا 98 آنها فقط نیم ثانیه اختلاف دارد،‌ کار دشواری است. با این وجود،‌ وقتی همه شرایط را کنار هم بگذاریم، کار قدری ساده‌تر می‌شود. مثل هماهنگی قابل توجه گیربکس اتوماتیک شورولت با دور موتور در قیاس با ضعفی که در تویوتا دیده می‌شود. هرچند که مصرف سوخت کمتر در محصول ژاپن، باز هم برای ما سردرگمی می‌آورد!
هرچند نقص لاستیک‌ها در تاکوما،‌ تا حد زیادی برطرف شده است،‌ اما به خاطر نرمی و صدای کمتر لاستیک‌ها و نیز چسبندگی بیشتر در سطوح لغزنده و پیچ‌های تند،‌ بین خوب و خوب‌تر،‌ انتخاب اول کلرادو خواهد بود. حتما طراحان ژاپنی،‌ در محصول جدیدشان این قابلیت را دیده‌اند که بیشینه سرعت 177 کیلومتر بر ساعت را در مقایسه با 159 کیلومتر بر ساعت رقیب آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند. با توجه به صدای کمتر، هندلینگ بهتر و راحتی بیشتر راننده در کابین، برای مسافت‌های طولانی، طبعا کلرادو انتخاب بهتری است. با این احوال، انتخاب‌کننده نهایی، خریدار است. کسی که قرار است 38720 دلار برای شورولت کلرادو 2015 هزینه کند. برای ما در این تست،‌ قدرت بالاتر، هماهنگی بیشتر اجزا انتقال توان،‌ راحتی بیشتر راننده و ایمنی بالاتر تعیین‌کننده بود. برای شما چطور؟ اگر شما به سرعت بیشتر، مصرف سوخت کمتر و یا ترمز مطمئن‌تر اهمیت بیشتری می‌دهید باید 1200 دلار بیشتر پول بدهید و یک تویوتا تاکومای 34630 دلاری بخرید.












 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
رضا مهاجر
ارسال شده در در 11/26/2015 16:54:16

عجب ابوهتی داره این ماشین

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو