مجلسی‌ها در پی جداسازی وزارت صنعت،معدن، تجارت

آیا خودرو متولی پیدا می کند؟

به دنبال انتشار گزارشی در خصوص تغییرات بزرگ در وزارت صنعت و گمانه زنی‌ه برای جایگزینان احتمالی نعمت زاده، روابط عمومی این وزارتخانه با ارسال جوابیه‌ای اعلام کرد که قرار نیست تغییراتی در وزارت صنعت صورت گیرد. به گزارش «دنیای خودرو» متن این نامه که به امضای علی‌محمد گودرزی، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت‌صنعت رسیده شامل این موارد است:

کد : 897
تاریخ انتشار : جمعه 6 آذر 1394
print
نظرات : 0
آیا خودرو متولی پیدا می کند؟

گروه خبر-به دنبال انتشار گزارشی در خصوص تغییرات بزرگ در وزارت صنعت و گمانه زنی‌ه برای جایگزینان احتمالی نعمت زاده، روابط عمومی این وزارتخانه با ارسال جوابیه‌ای اعلام کرد که قرار نیست تغییراتی در وزارت صنعت صورت گیرد. به گزارش «دنیای خودرو» متن این نامه که به امضای علی‌محمد گودرزی، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت‌صنعت رسیده شامل این موارد است: «ما از منابع آگاه که واقعا وجود حقیقی دارند نه خیالی، مطلع شدیم قرار نیست تغییری در کابینه ایجاد شود و حتما هم در صورت صلاح‌دید سخنگوی محترم دولت در جلسات هفتگی با رسانه‌های گروهی این موضوع را یادآور خواهند شد. سخنگوی ارجمند و فرهیخته دولت جناب آقای دکتر نوبخت در نشست خبری روز سه‌شنبه 3 آذر نیز فرمودند: عزل آقای نعمت‌زاده صحت ندارد و ایشان از وزرای باتجربه ما هستند که کار خود را انجام می‌دهند.» این سخن در حقیقت بیانگر اندیشه رئیس‌محترم جمهوری اسلامی ایران و تیم هماهنگ و همنوایی دولت یازدهم است که قبلا نیز نگارنده در خصوص وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره کرده بودم. برخلاف نظر برخی نقادان محترم در دولت، جنگ قدرت وجود ندارد، بلکه قدرت عقلانی برای پیشبرد اهداف در محیطی صمیمانه است. جناب آقای مهندس نعمت‌زاده امروز صبح نیز قبل از طلوع آفتاب بعد از دعا و نیایش برای موفقیت مردم کشورش با شوق، انگیزه و امید کارهای روزانه خود را آغاز کردند.

بحث‌هایی درباره وزارتخانه صمت
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شاهد تغییرات زیادی در ترکیب وزارتخانه‌ها بوده‌ایم، وزارتخانه‌هایی که تشکیل شده و برخی نیز در وزارتخانه‌های دیگر ادغام شده‌اند. یکی از این ادغام‌ها، ادغام دو وزارتخانه «صنایع و معادن و بازرگانی» بود. ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن در فروردین‌ماه 1390 توسط هیات دولت به ریاست محمود احمدی‌نژاد تصویب شد. مجلس شورای اسلامی نیز در بررسی جزئیات لایحه دو فوریتی، وظایف و اختیارات دو وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» ماده واحده این لایحه را با 141 رای موافق، 38 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در صحن تصویب کردند. بعد از تصویب مجلس، شورای نگهبان این ادغام را خلاف قانون اساسی ندانست و آن را تایید کرد. در متن نامه شورای نگهبان آمده است:« لایحه دوفوریتی تشكیل دو وزارتخانه «تعاون، كار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» مصوب جلسه مورخ هشتم تیرماه1390 مجلس شورای اسلامی، در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت كه مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. گفتنی است «وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی» از ادغام سه وزارتخانه «تعاون»، «كار و امور اجتماعی» و «رفاه و تامین اجتماعی» و وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت» نیز از ادغام دو وزارتخانه «صنایع و معادن» و «بازرگانی» تشكیل شده است.

چراغ سبز مجلس برای جداسازی وزارت صنعت از تجارت
اواسط شهریورماه بود که مقام معظم رهبری از ادغام وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت گلایه کردند و گفتند: «آن روز هم که این کار را انجام می‌دادند برای من روشن نبود که چرا دارند این کار را انجام می‌دهند. مسئولان مجلس و دولت تشخیص داده بودند و انجام دادند. واقعا کار سختی است، ما حق می‌دهیم که ایشان (وزیر صنعت) سخت‌اش باشد. لکن بالاخره باید این کار را انجام بدهد؛ یعنی یکی از کارهای بسیار مهم مساله مدیریت تجارت خارجی است. از این جهت که اینجا صرفا بازار مصنوعات خارجی نباشد که بازار خودرو، بازار فلان و غیره یکسره به آنها داده شود.»
در همین مورد محسن بیگلری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: «این طرح باید در کمیسیون تخصصی مجلس، ارائه و بعد از آن در مجلس رای‌گیری می‌شود و سپس به شورای نگهبان می‌رود.» او افزود: «به دلیل آنکه مجلس درگیر موضوع برنامه برجام بود این قضیه به صحن علنی مجلس نیامد، زمان این طرح در مجلس را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما باید این موضوع در اولویت قرار بگیرد. زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارتخانه بسیار مهمی است که به عقیده من باید این وزارتخانه به سه وزارتخانه تبدیل شود.» بیگلری یادآوری کرد: «ادغام این سه وزارتخانه مشکلات زیادی را به‌وجود آورد که مسئولان این بخش‌ها نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند. هیچ مدیری نداریم که به بخش صنعت، معدن و تجارت اشراف کامل داشته باشد و متاسفانه این وزارتخانه با چالش جدی روبه‌رو شده است.» او تاکید کرد: «بنده پیگیر این قضیه هستم که این موضوع زودتر در مجلس مطرح شود و در کمیسیون‌های مرتبط قطعیت پیدا کند و پس از بررسی در صحن علنی مجلس ارائه شود.»

ادغام وزارتخانه صمت به نفع یا ضرر 
برخی بر این باورند که ادغام وزارتخانه‌ها باعث کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به کارها شده است و برخی دیگر معتقدند ادغام‌هایی که تاکنون در کشور رخ داده، نه تنها منجر به کوچک‌سازی نشده بلکه باعث افزایش هزینه و نیروی انسانی را نیز درپی داشته است. در واقع ادغام وزارتخانه‌ها باید به‌صورت کارشناسی شده باشد و صرفا به گونه‌ای صورت گیرد که به زیرساخت‌ها و عملکرد وزارتخانه‌های ادغام شده نه تنها ضربه‌ای را وارد نکند، بلکه باعث تسریع امور ورفع بسیاری از معضلات شود؛ نه این‌که برای کوچک سازی دولت دست به ادغام وزارت خانه‌ها نزنیم که این کار نه تنها بدنه دولت را کوچک نمی‌کند، بلکه عواقب جبران‌ناپذیری را نیز به همراه خواهد داشت. در نتیجه ادغام چند وزارتخانه با یکدیگر فقط آن وزارتخانه را بزرگ‌‌تر و بروکراسی را پیچیده‌‌تر می‌کند. حال بعد از مرحله ادغام دوباره یکی از این وزراتخانه‌ها از یکدیگر جدا خواهد شد. با تمامی این توصیفات وزارتخانه عریض و طویل صنعت، معدن و تجارت بار دیگر مورد توجه دولت و مجلس و رسانه‌ها برای جداسازی قرارگرفته است. درنتیجه عملکرد آن نیز دوباره متفاوت می شود.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید آیا خودرو متولی پیدا می کند؟
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو