استقبال مردم از وام خودرو چه چیزهایی را به ما ثابت می‌کند؟

مشتریانی با ماهی 50 هزار تومان پس انداز

وام خودرو با وجود بهره 16 درصد و اقساط سنگین، طرفداران زیادی را به همراه داشت. فروش بیش از 130 هزار خودرو در 6 روز سوالات زیادی را به‌وجود آورد که اقتصاددانان و خودروسازان را در شک فرو برد. تحلیلگران از جوانب مختلف این مساله را پیش‌بینی کردند. ولی هنوز سوالاتی باقی است. مردم با این درآمد کم چطور برای خرید این خودروها متعهد شده‌اند؟ این شتاب برای وامی که بهره 16 درصدی دارد نشان از بدبینی نسبت به آینده اقتصادی دارند؟ آیا مردم فکر می‌کنند نرخ تورم بیش از 16 درصد خواهد ماند؟ 

کد : 900
تاریخ انتشار : شنبه 7 آذر 1394
print
نظرات : 4
مشتریانی با ماهی 50 هزار تومان پس انداز

مسلم تقوی-وام خودرو با وجود بهره 16 درصد و اقساط سنگین، طرفداران زیادی را به همراه داشت. فروش بیش از 130 هزار خودرو در 6 روز سوالات زیادی را به‌وجود آورد که اقتصاددانان و خودروسازان را در شک فرو برد. تحلیلگران از جوانب مختلف این مساله را پیش‌بینی کردند. ولی هنوز سوالاتی باقی است. مردم با این درآمد کم چطور برای خرید این خودروها متعهد شده‌اند؟ این شتاب برای وامی که بهره 16 درصدی دارد نشان از بدبینی نسبت به آینده اقتصادی دارند؟ آیا مردم فکر می‌کنند نرخ تورم بیش از 16 درصد خواهد ماند؟ 

دلیل استقبال مردم از وام 16 درصدی
یک کارشناس مسائل اقتصادی دلیل استقبال مردم از وام 25 میلیون تومانی خودرو را فقدان سرمایه و پس‌انداز کافی دانست و گفت: مردم همچنان معتقد به جهش در نرخ تورم هستند و از این لحاظ خودرو با تسهیلات 16 درصدی را مناسب قلمداد می‌کنند.
به گزارش «دنیای خودرو» سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی در تحلیل فروش 130 هزار خودروی داخلی طی 6 روز گفت: در ابتدای تدوین بسته خروج از رکود انتظار نمی‌رفت با توجه به تشکیل کمپین نخریدن خودرو، این تعداد از تولیدات ایران خودرو و سایپا به فروش برسد.
وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل این مساله را باید در فقدان سرمایه و پس‌انداز کافی خانوارهای ایرانی قلمداد کنیم، یادآور شد: طبق آمارها در سال گذشته هر خانوار شهری در ماه تنها 53 هزار تومان پس انداز داشته است و خانواده‌های روستایی نیز در ماه کمتر از 50 هزار تومان پس‌انداز داشته‌اند.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه فقدان سرمایه و پس‌انداز در میان خانواده‌های ایرانی باعث شده خودرو با وام 16 درصد یک گزینه مطلوب قلمداد شود، ادامه داد: البته باید به این مساله مهم نیز توجه داشته باشیم که از منظر روانشناسی اقتصادی نیاز به خرید کالای بادوام به ویژه خودرو در میان خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه افزایش یافته است اما منابع کافی در این جهت وجود ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بی‌اعتمادی به سیاست‌های بانک مرکزی و عدم اطمینان به پیش‌بینی‌های مربوط به کاهش نرخ تورم نیز اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد افکار عمومی همچنان معتقد به جهش در نرخ تورم هستند و از این لحاظ خودرو با تسهیلات 16 درصدی را مناسب قلمداد می‌کنند.

اهمیت صنعت لیزینگ
دکتر علی سرزعیم در پاسخ به روزنامه «دنیای خودرو» مبنی بر اینکه آیا دلیل استقبال مردم از وام خودرو، بدبینی نسبت به آینده اقتصادی ایران است، جواب داد: خیر. پیام مشخص این وام را می‌توان مشکلات جامعه در دسترسی به اعتبارات مالی دانست. بانک‌ها وثیقه‌های سنگین و ضامن می‌خواهند و وام گرفتن کار آسانی نیست پس در این اتفاق مردم سریعا از این اعتبارهایی که به سادگی در اختیارشان قرار گرفته بود، استفاده کردند. مردم تمایل دارند خودرو و بسیاری چیزهای دیگر را بخرند ولی اعتبار مورد نیاز را ندارند. 
این اقتصاددان پیام دوم این پدیده را اهمیت صنعت لیزینگ دانست و گفت: کاری که در واقع وام خرید کالا می‌کند دقیقا کاری است که صنعت لیزینگ فعلا فقط در مورد خودرو انجام می‌دهد. تقویت و گسترش صنعت لیزینگ راه مناسبی برای تقویت تولید است. خریداران نیازمند آن هستند تا بتوانند برای خرید محصولات از آینده استقراض کنند. صنعت لیزینگ، صنعتی است که چنین امکانی را برای افراد فراهم می‌آورد. اگر بتوان کاری کرد که لیزینگ خدمات خود را با هزینه کمتری عرضه کند، تقویت بخش تقاضا بسیار جدی‌تر رخ خواهد داد.
پیام سوم این پدیده را دکتر سرزعیم این محدودیت اعتبار دانست و این که تا چه حد برای بخش‌هایی از جامعه شدید است. وی گفت: «در شرایطی که سختگیری بابت داشتن وثیقه به مانع بزرگی برای بخش‌های زیادی از جامعه تبدیل شده است، کاهش این سختگیری می‌تواند تبعات مثبتی داشته باشد. اگرچه کاهش سخت‌گیری در اخذ وثیقه خطر نکول وام را به دنبال دارد اما ترکیب مناسب وام‌های کم‌ریسک و وام‌های ریسکی می‌تواند موجب شود که اقتصاد در مجموع منتفع شود. محدودکردن بازار اعتبارات به سمت مشتریان بدون ریسک یا کم‌ریسک موجب می‌شود تا بخشی از پتانسیل اقتصاد بالفعل نشود و بالقوه باقی بماند و کل اقتصاد از ثمرات بالفعل شدن این پتانسیل‌ها محروم بماند.»

بیماری که باید درمان شود
محمدعلی عبدالله‌زاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همین زمینه گفت: تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو راهکار کوتاه‌مدت برای رفع بحران فروش خودروهای در انبارمانده ایران خودرو و سایپا بود.‌ راه‌حل رفع بحران فروش نرفتن کالاهای ایرانی به ویژه تولیدات خودروسازان به شیوه پرداخت تسهیلات مالی نیست چون بخش‌های اقتصادی آسیب می‌بیند. 
این نماینده مردم فردوس و طبس در مجلس ادامه داد: آیا فکری برای آثار اجتماعی با ورود حداقل 110 هزار خودروی بی‌کیفیت و غیرایمن به معابر و جاده‌ها شده است؟
وی کمک بخشی و جزیره‌ای به بخش‌های اقتصادی را به مفهوم حمایت از اقتصاد ایران ندانست و افزود: اقتصاد فعلی ایران، اقتصاد جزیره‌ای است که بخش‌های صنعت و معدن، راه و شهرسازی، مالیات و خودرو به صورت جدا از سایر بخش‌ها برای خود برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند در حالی که اقتصاد همچون حلقه‌های یک زنجیره به یکدیگر پیوند دارد و باید در قالب برنامه جامع اقتصادی مورد حمایت قرار گیرد.
نماینده مردم فردوس و طبس در مجلس با طرح این پرسش که تا چه زمانی مردم مجبورند هزینه تولید غیرایمن و غیراقتصادی خودرو را بپردازند، گفت:‌ سوال به این راحتی را چه کسی پاسخ می‌دهد. در حالی که دنیا با هزینه‌ها و اقتصاد آزاد خودروی به‌روز و قابل رقابت از نظر کیفیت و قیمت تولید می‌کند، مدل‌های از رده خارج همان خودروسازان در ایران چند برابر قیمت و با پایین‌ترین استاندارد کیفی تولید می‌شود و آخر کار هم صنعت خودرویی کشور ورشکسته است؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ‌در کجای دنیا و در کدام بنگاه اقتصادی که براساس معیارهای اقتصادی فعالیت می‌کند، فروش خودرو به شیوه ایران انجام می‌شود؟
عبدالله‌زاده افزایش دستوری کیفیت خودرو در ایران را غیرممکن دانست و افزود: وزارت صنعت به هیچ‌وجه نمی‌تواند کیفیت و ایمنی خودروهای ایرانی را از طریق اختصاص تسهیلات خرید خودرو افزایش دهد مگر اینکه انحصار را از صنعت خودرو حذف کند تا این صنعت در مصاف رقابت واقعی تصمیم به اصلاح کمی و کیفی تولیدات خود بگیرد.
وی تاکید کرد: در بازار پررقابت جهانی اصل بر فروش محصول تولیدشده است. در جهان امروز اقتصاد توسعه‌یافته، اقتصادی است که بر اساس استانداردهای بین‌المللی، محصولی تولید کند و بتواند با بازاریابی و رقابت خوب کالای خود را بفروشد.
نماینده مردم فردوس و طبس در مجلس متذکر شد: صنعت بیمار خودروسازی کشور بعد از سه دهه فعالیت دیگر توان دریافت مسکن‌های مالی جدید را ندارد و به زودی به دلیل تشخیص ندادن بیماری یا اقدام غیرمتناسب با وضعیت حقیقی از پا در می‌آید.
وی افزود: هر کس جای مدیرعامل ایران خودرو و سایپا باشد تا زمانی‌که بازار خودروی کشور بازار تکلیفی و انحصاری باشد چرا میلیاردها تومان صرف اصلاح ساختار و اسکلت صنعت خودروی کشور کند؟ پرداخت 3000 میلیارد تومانی خرید خودرو در حد یک مسکن آن هم برای افزایش تعداد خودرو اثربخش است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 4 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
حمید
ارسال شده در در 11/28/2015 12:21:43

با توجه به اینکه تا پایان سالاری قیمت دلار به بالای ۴ هزار تومن خواهد رسید، قطعا تورم بالای ۱۶ درصد در سالهای آتی خواهیم داشت و تا مدتی طولانی، فرصت استثنایی خرید خودرو با وام ۲۵ میلیونی به وقوع نخواهد پیوست.

profileimage
حسن زاده
ارسال شده در در 11/28/2015 12:35:03 در پاسخ به حمید

وافقم مگر قیمت دلار رو گذاشتن بیاد پایین رسما اعلام کردن نمیزاریم بیاد پایین این از اون بد تره از اولش هم پیداست بودجه عمومی رو دادن به این کار خصوصی (از بیت المال به جیب خودشون)

profileimage
حسین
ارسال شده در در 11/28/2015 12:06:44

دولت مردم رو خوب میشناسه میدونه چطور از فقر فرهنگی و بی سوادی اجتماعی و عدم آینده نگری استفاده کنه

profileimage
سلما سفری
ارسال شده در در 11/28/2015 12:03:54

به نظر من هم تورم بیشتر از 16 خواهد بود وقتی دولت این وام رو میده دولتی که حامی تمام و کمال خودرو سازه اگر تورم دنبا صفر بشه اگر همه چی بهترین بشه نمیزاره تورم زیر 16 بشه چون به نفعش نیست کشور ایران بعد از انقلاب در این سی سال همیشه به سمت بالای تورم رفته و تا 20 سال اول سالی یک بار گرانی داشتیم حالا لحظه ای و این فقط به خاطر دولت و دست های پشت پرده است نه به شرق کار داره نه بع غرب پس الان هم که به گفته خودشون تورم مهار شده فقط دست مردم رو خالی کردن و با ایجاد خلع بازار رو ثابت نگه داشتن

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو