ایران نیازمند استاندارد خاص خود است

اکنون ایران هیچ رابطه تجاری با آمریکا ندارد اما خودروهایی که از کشوری چون ژاپن وارد ایران می‌شوند، استانداردهای آمریکا را رعایت می‌کنند. بنابراین تلاش ما بر این است که اگر همین خودروهای ژاپنی بخواهند در ایران تولید شوند، ملزم به اجرای استانداردهایی باشند که از سوی خودروسازان ژاپنی و آمریکایی در تولید محصولاتشان رعایت می‌شود.

کد : 901
تاریخ انتشار : شنبه 7 آذر 1394
print
نظرات : 1
ایران نیازمند استاندارد خاص خود است

فرشید قاجار قیونلو-مشکل آلودگی هوا در تهران و کلان شهرها، سال‌هاست با سلامتی مردم دست‌و‌پنجه نرم می کند. علت این آلودگی بیشتر خودروها هستند. خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی. خودروهایی که استاندارد مناسب ایران را ندارند یا آنقدر قدیمی هستند که جایی برای بحث بر سر آنها به جز اسقاط کردن باقی نمی‌ماند. ولی باید در رابطه با مسئله استاندارد بازنگری صورت بگیرد. نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در همین زمینه به پرشین‌خودرو گفت: « اکنون ایران هیچ رابطه تجاری با آمریکا ندارد اما خودروهایی که از کشوری چون ژاپن وارد ایران می‌شوند، استانداردهای آمریکا را رعایت می‌کنند. بنابراین تلاش ما بر این است که اگر همین خودروهای ژاپنی بخواهند در ایران تولید شوند، ملزم به اجرای استانداردهایی باشند که از سوی خودروسازان ژاپنی و آمریکایی در تولید محصولاتشان رعایت می‌شود.» درباره این موضوع روزنامه «دنیای خودرو» با سیدعلی جزایری، مدیرگروه خودرو دانشگاه خواجه‌نصیر گفت‌وگویی داشت.


با توجه به این موضوع که ایران با آمریکا رابطه تجاری ندارد، چگونه می‌تواند استاندارد آمریکا را رعایت کند؟
در کشورهای مختلف استانداردهای مختلفی ارائه می‌شود. یکی از استانداردهایی که ارائه می شود یورو است که یورو3 و 4 در اروپا ارائه می‌شوند اما در ایران استاندارد یورو 2 را رعایت می‌کنیم که استاندارد اروپاست. برای مثال آلمان هم استاندارد خاص خود را دارد و تمام کشورهای مختلف هم همین‌طور عمل می‌کنند. هر کشوری دو نوع استاندارد خاص و یک استاندارد همگانی دارد. اول استاندارد ملی و دوم استاندارد محلی و یک استاندارد بین‌المللی خودرو که SAE است. اما ایران وارد این استانداردها نباید شود. با این وضعیت آلودگی، استاندارد یورو 2، 3و 4 مناسب پایتخت و کلان شهر‌ها نیست.

چرا استانداردهای یورو مناسب ایران نیست؟ 
شرایط جوی کشور، ارتفاعات البرز و زاگرس مانع گردش هوا در تهران می‌شوند. ایران شرایط آب و هوایی مانند لس‌آنجلس دارد. به این علت که هوا در تهران سیرکوله نمی‌شود. برای تهران و برخی کلان‌شهرها مثل اصفهان نیازمند استاندارد خاص آن محل هستیم. استانداردی نیاز داریم که متناسب با مبنای هوای پاکیزه، بتوان پیش‌بینی کرد حجم آلودگی که در این شهر وجود دارد چه میزان است. در نتجه نیازمند یک استاندارد محلی هستیم. حتی استاندارد یورو هم مناسب تهران نیست. در واقع کشور نیازمند یک استاندارد ملی است که استاندارد ایران باشد. البته ممکن است از استانداردهای اروپایی الگوبرداری کنیم که بعدها این استاندارد هم مناسب نخواهد بود. چرا که کشور ما به صورت فلات قاره‌ای است. به این معنی که ارتفاع ایران به غیر از بعضی نقاط جزئی، از سطح دریا بالاتر است.

چرا خودروهایی که وارد ایران می¬شوند مناسب ایران نیستند؟
خودروهایی که وارد می‌شوند هیچ‌کدام برای ایران تولید نمی شوند. چون ایران استاندارد خاص خود را ندارد و هر خودرویی که به ما می‌دهند باید قبول کنیم.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
صباهیان
ارسال شده در در 11/28/2015 12:12:37

استاندارد معنی نداره فقط و فقط یک واژه است در این کشور و لوگوش رو به قیمت مناسب میشه خرید و روی هر چیزی (هرچیزی) زد و فروخت هیچ هم نیست بپرسه این اگر هست پس چرا این طوریه

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو