چرا تب دیزل به ایران سرایت نکرد؟

دیزل یا بنزین؛ مساله این نیست !

علاوه بر کاستی‌های تکنولوژیکی، یکی از موانعی که در زمینه عرضه خودروهای دیزلی اعم از سواری و سنگین در ایران وجود دارد، مساله کیفیت پایین گازوئیل است که با وجود ارتقای کیفی همچنان گوگرد بالایی دارد. این گوگرد علاوه بر ایجاد آلایندگی به موتور نیز آسیب می‌زند. مانع بعدی کمبود جایگاه‌های عرضه گازوئیل است. 

کد : 907
تاریخ انتشار : شنبه 7 آذر 1394
print
نظرات : 1
دیزل یا بنزین؛ مساله این نیست !

محمدعلی دیانتی‌زاده-چرا واحد کامیون‌سازی دایملر قصد سرمایه‌گذاری جدید روی موتورهای دیزلی دارد؟ چرا خودروهای دیزلی کیا، هیوندای و رنو نمی‌توانند استانداردهای اروپایی یورو6 را پاس کنند؟ چرا تقلب فولکس‌واگن در تست آلایندگی موتورهای دیزلی این کمپانی در آمریکا بود؟ چرا تمام جنجال‌های مربوط به تست‌های آلایندگی مختص موتورهای دیزلی است؟ اصلا چرا دیزل؟ مزایای خودروهای دیزلی موجب شده است طرفداران آن‌ها در دهه‌های اخیر رفته‌رفته افزایش یابند. حتی خودروسازان بزرگ ایرانی نیز چند سالی است فعالیت‌های تحقیقاتی خود روی موتورهای دیزلی را آغاز کرده‌اند و ایران‌خودرو نمونه‌هایی از این موتور را که نسبت به موتور بنزینی ساختار پیچیده‌تری را دارد، طراحی کرده است. اما با این‌حال به نظر می‌رسد مسأله هدف‌گذاری کسب سهم 25 درصدی گازوئیل از سبد سوخت خودرو در چشم‌انداز 1400، چندان جدی نیست.

موتورهای دیزلی
موتور دیزلی پس از موتور بنزینی اختراع شد، با این حال در ابتدا به‌ویژه در فضای موتورهای سنگین و به‌تدریج در موتورهای متوسط و اکنون در موتورهای کوچک گرایش به دیزل بیشتر شده است. هرچند در ابتدا به نظر می‌رسید موتورهای دیزلی تنها در وسایل نقلیه خیلی سنگین کاربرد دارند (زیرا موتور بنزینی برای کاربردهای سنگین مناسب نیست) اما به‌تدریج و در چند دهه اخیر، تحولات بسیاری در حوزه دیزل اتفاق افتاده است، تا جایی که در حال حاضر بیش از 50 درصد بازار خودروهای سواری در اروپا دیزلی هستند و این آمار تقریبا بدون احتساب تاکسی‌ها و خودروهای پرمصرف است که از همان اوایل دیزلی بودند.

مزایای دیزل
مهم‌ترین مزیت موتور دیزلی این است که پیمایش خودرو مجهز به آن 50 درصد بیشتر از خودروی بنزینی است. البته راندمان موتور دیزلی نسبت به بنزینی حدود 30 درصد بیشتر است اما با توجه به سایر شاخص‌ها مانند گشتاور و دور موتور و در واقع کیفیت بهتر تولید انرژی در محدوده‌ای غیر از حداکثر قدرت، پیمایش خودروهای دیزلی نسبت به بنزینی 50 درصد افزایش می‌یابد. برای همین در اروپا به‌شدت به‌سمت موتورهای دیزلی گرایش به‌وجود آمد و باعث شد اروپایی‌ها روی مشکل اساسی موتورهای دیزل یعنی بحث‌های محیط‌زیستی آن کار و مطالعه کنند و کیفیت آن را طی سه دهه گذشته از لحاظ آلایندگی به نحوی ارتقا دهند که از موتورهای بنزینی هم بهتر شود و برخلاف قبل از نظر شتاب نیز عقب‌ماندگی خود را جبران کنند. البته قطعات خودروهای دیزلی درمجموع گران‌تر از خودروهای بنزینی است اما تعمیر و نگهداری آن‌ها ارزان‌تر است، زیرا دور موتور دیزلی، دو سوم موتور بنزینی است و از این رو استهلاک کمتری دارد.

پیشتازی اروپایی‌ها
پیشتازی اروپایی‌ها در تکنولوژی موتور دیزلی نسبت به آمریکا و آسیا به شرایط اقلیمی کشورهای اروپایی نیز برمی‌گردد. مثلا فاصله بسیار شهرهای ایالت متحده، موجب شده است آمریکایی‌ها به‌جای حمل‌ونقل زمینی اعم از ریلی و جاده‌ای به حمل‌ونقل هوایی روی بیاورند و برای مسافت‌های زمینی کوتاه نیز به خودروهای بنزینی اکتفا کنند. از سوی دیگر حساسیت‌های زیست‌محیطی در اروپا از آمریکا بیشتر است و نمونه آن مالیات سنگینی است که اروپایی‌ها روی سوخت می‌گیرند تا مردم هرچه بیشتر از شبکه حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

موانع توسعه دیزل در ایران
علاوه بر کاستی‌های تکنولوژیکی، یکی از موانعی که در زمینه عرضه خودروهای دیزلی اعم از سواری و سنگین در ایران وجود دارد، مساله کیفیت پایین گازوئیل است که با وجود ارتقای کیفی همچنان گوگرد بالایی دارد. این گوگرد علاوه بر ایجاد آلایندگی به موتور نیز آسیب می‌زند. مانع بعدی کمبود جایگاه‌های عرضه گازوئیل است. 

موتور دیزلی ملی
ایران‌خودرو با همکاری یک شرکت معتبر خارجی (EFD) یک موتور دیزلی تولید کرد که هنوز به تولید انبوه نرسیده است. در کنار این موتور، موتور D87 نیز در کشور ساخته شده که این موتور نیز یک موتور دیزل سنگین است و با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد. اما مشکل این دو موتور این است که قابلیت تولید آن‌ها در داخل به‌درستی بررسی نشده و استانداردهای لحاظ شده در آن‌ها از ظرفیت‌های کیفی تولید داخل بالاتر است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
موسوی
ارسال شده در در 11/29/2015 08:33:07

تمام این طرحها با افزایش قیمت دلار که بزودی به بالای ۴هزار تومن خواهد رسید متوقف میشود

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو