«دنیای خودرو» در گفت‌وگو با کارشناسان و خودروسازان بررسی کرد

نکات کلیدی حضور خارجی‌ها برای حضور در صنعت خودروسازی ایران

در گذشته نیز اروپایی‌ها از جمله فرانسویان در صنعت خودروی ایران حضور فعالی داشتند، اما با تشدید تحریم‌ها طی سالیان گذشته آن‌ها از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و ایران را ترک کردند. حال با توجه به آماده شدن شرایط، آن‌ها منتظر حضور در ایران هستند. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که در دوره پساتحریم با شرکت‌های خودروسازی خارجی که می‌خواهند در ایران حضور پیدا کنند باید چه برخوردی صورت گیرد تا دوباره تجربه تلخ همکاری ایران‌خودرو و پژو در ایام تشدید تحریم‌ها روی ندهد.

کد : 914
تاریخ انتشار : يکشنبه 8 آذر 1394
print
نظرات : 0
نکات کلیدی حضور خارجی‌ها برای حضور در صنعت خودروسازی ایران

رامین بیات  با حصول توافق هسته‌ای و آماده شدن زمینه برای برچیده شدن تحریم‌ها حداکثر تا دی ماه، شرکت‌های خارجی از جمله اروپایی‌ها خود را برای حضور در بازار بزرگ ایران آماده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین بازار‌ها برای آن‌ها صنعت خودروی کشورمان است. در گذشته نیز اروپایی‌ها از جمله فرانسویان در صنعت خودروی ایران حضور فعالی داشتند، اما با تشدید تحریم‌ها طی سالیان گذشته آن‌ها از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و ایران را ترک کردند. حال با توجه به آماده شدن شرایط، آن‌ها منتظر حضور در ایران هستند. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که در دوره پساتحریم با شرکت‌های خودروسازی خارجی که می‌خواهند در ایران حضور پیدا کنند باید چه برخوردی صورت گیرد تا دوباره تجربه تلخ همکاری ایران‌خودرو و پژو در ایام تشدید تحریم‌ها روی ندهد.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن قطعه‌سازان 
خودروسازان خارجی به ایران به چشم یک بازار 80 میلیونی نگاه می‌کنند، علاوه بر این با توجه به جمعیت 400 میلیونی کشورهای اطراف ما، مثل کشورهای آسیای میانه، عراق، افغانستان و کشورهای عربی، خودروسازان اروپایی که ایران را برای سرمایه‌گذاری و تولید محصول مشترک انتخاب کنند، یک بازار بزرگ 500 میلیون نفری پیش رو دارند، که هم برای آن‌ها سودمند است و هم برای کشور ما. البته که از یک طرف پایگاه یک برند معتبر خودروسازی در منطقه می‌شود و در مقابل نیز صاحب دانش و تکنولوژی روز شده که این امر اشتغال، ارزآوری و... را به همراه خود دارد. در خوشبینانه‌ترین حالت تا دو سال آینده خودروی جدید نخواهیم داشت، این در حالی است که باید تا سال آینده صبر کرد. درحال حاضر با توجه به بخشنامه وزارت صنعت تا سال آینده خودروهایی که در داخل مونتاژ می‌شوند، باید 20 درصد داخلی‌سازی شوند که عدد در حال حاضر 14 درصد است. اما خودروسازانی که می‌خواهند از سال آینده تازه بیایند باید حداقل بین 30 تا 40 درصد بومی‌سازی انجام دهند، که این کار قدری سخت به نظر می‌رسد.

داود میرخانی‌رشتی مشاور انجمن خودروسازان
 در ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کرد که، شرکت‌هایی که تاکنون آمده‌اند، فقط قصد ارزیابی و سنجیدن شرایط را داشته باشند،  این در حالی است که از حرف تاعمل فاصله زیادی وجود دارد  و باید دید آن‌ها چه زمانی پای قرارداد می‌آیند. با این حال باید با آن‌ها قراردادهای سفت و محکمی بست و آنها را در سود و زیان سرمایه‌گذاری‌های خودشان شریک کرد تا از این طریق به این راحتی نتوانند هر وقت که دلشان خواست زیر قرارداد بزنند و بروند. اگر بخواهیم  مصداقی در مورد حضور خودروسازان اروپایی در کشورمان صحبت کنیم، باید گفت دو خودروساز فرانسوی، پژو و رنو به دلیل اینکه در ایران زیر ساخت‌های تولیدی دارند و همچنین از گذشته سهمی از بازار کشورمان را نیز در اختیار داشته‌اند، راحت‌‌تر می‌توانند در ایران به فعالیت بپردازند، این در حالی است که خودروسازان دیگر کشورها همچون آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها، به دلیل اینکه می‌خواهند تازه در ایران شروع به فعالیت کنند، نیاز به زمان حداقل دوساله دارند تا اینکه بتوانند تولیدی مشترک داشته باشند.از سوی دیگر آن‌ها تکنولوژی خود را مفت و مجانی به ما نمی‌دهند و باید بابت به دست آوردن تکنولوژی هزینه کرد  و پول آن‌ها را داد، حال باید در مذاکره با آن‌ها شرایط را به نفع خود روی کاغذ آورد تا از این رهگذر بتوان امتیازات بیشتری به دست آورد.

  امیر حسین کاکایی استاد دانشگاه 
 برای حضور خارجی‌ها باید یک‌سری الزامات و تمهیداتی اندیشید، اول اینکه محصولی که قرار است در ایران تولید شود، باید حداقل بین 40 تا 50 درصد آن داخلی‌سازی و در کشورمان تولید شود. دوم اینکه خودروسازان اروپایی  و خارجی باید بخشی از سرمایه‌گذاری مربوطه را به عهده بگیرد و آن را تامین کند. دست آخر نیز در همان ابتدا باید شرط شود محصولات تولیدی  به کشورهای دیگر صادر شود تا از این طریق کیفیت و ایمنی خودروی تولیدی بیش از پیش بالا برود. اگر این الزامات و تمهیدات رعایت نشود، بیم این می‌رود که وسط کار خودروساز خارجی به بهانه‌های مختلف پروژه را رها کند و برود، اما اگر این شروط لحاظ شود، دیگر آن‌ها هر وقت که دلشان خواست نمی‌توانند بگذارند و بروند. همچنین در این بین باید به یک نکته ظریف اشاره کرد، در گذشته به دلیل این که خودروسازان ایرانی با آن‌ها قرارداد‌های سفت و سختی منعقد نکرده‌اند، آن‌ها هر رفتاری که خواستند با طرف مقابل خود انجام دادند و در این امر بهانه آن‌ها تحریم بود، اما حالا که این بهانه از آن‌ها گرفته شده است، باید قرارداد اصولی و محکم با آن‌ها بست و به راحتی اجازه کارشکنی به آن‌ها نداد.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات
به طور کلی باید استراتژی صنعت خودرو به نگاه صادرات محور تبدیل شود، چرا که اگر این نگاه حاکم شود، می‌توان به نتایج قابل قبولی دست یافت. در حال حاضر با توجه به اینکه تحریم‌ها برداشته خواهد شد، باید نگاه به کشورهایی که کیفیت پایین‌تری نسبت به دیگران دارند، کاسته شود و توجه‌ها به سمت کشورهایی که صاحب دانش و تکنولوژی روز خودروسازی هستند، معطوف شود.
با ورود هیات‌های آلمانی،فرانسوی، ایتالیایی و ژاپنی به کشورمان، خودروسازان آن‌ها نگاه ویژه‌ای به صنعت خودروسازی ایران دارند که باید از این فرصت استفاده کرد و با سرمایه‌گذاری مشترک  هم بحث تولید با کیفیت را دنبال و هم بحث صادرات را آغاز کنیم. این در حالی است که اخیرا آیین‌نامه و دستورالعملی در رابطه با حضور سرمایه‌گذاران  و هیات‌های خارجی که در ایران حضور پیدا می‌کنند، به وسیله سازمان توسعه تجارت تهیه و ابلاغ شد که بر اساس آن، اگر شرکتی می‌خواهد در کشورمان با شریک ایرانی‌اش به تولید محصول اقدام کند، باید 30 درصد از محصولات تولیدی خود را صادر کند، اگر چنین شرطی محقق شود، خودروسازان خارجی دیگر نمی‌توانند هر وقت اراده کردند ایران را ترک کنند، با این اقدام آن‌ها به نوعی مجبور هستند به خاطر منافع خود و  هزینه‌ای که کرده‌اند به فعالیت خود ادامه دهند. 

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو 
 با برداشته شدن تحریم‌ها یک فرصت استثنایی و ویژه در اختیار صنعت خودروسازی ایران قرار گرفته است تا از این رهگذر بتوان یک تجدید حیات دوباره به این صنعت بخشید. به نظر بنده خودروسازان آلمانی می‌توانند در کشور حضور موفقی را تجربه کنند. این در حالی است که  آلمانی‌ها در گذشته از سابقه بسیار خوبی برای حضور در ایران برخوردار بودند و مردم نیز نسبت به آن‌ها حس بسیار مثبتی دارند،کارخانه ایدم تبریز یک نمونه قابل قبول از آن‌ها در ایران است. از سوی دیگر کارخانه خاور که در حال حاضر زیر مجموعه ایران‌خودرو است، به وسیله آلمانی‌ها در ایران احداث شد و روزگاری شرایط مطلوبی را تجربه می‌کرد، اما امروزه حال و روز خوشی ندارد. در حال حاضر کارخانه خاور علی‌رغم مهیا بودن شرایط خط تولید و نیروی انسانی تولید چندانی ندارد، اما اگر این امکان به وجود آید که از خودروسازان آلمانی که در زمینه تولید کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند، در ایران استفاده شود، آن وقت آن‌ها می‌توانند با انتقال تکنولوژی وارد فاز تولید شوند. در این صورت می‌توان بازار‌های کشورهای همسایه مانند عراق،افغانستان و پاکستان را تسخیر کرد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید نکات کلیدی حضور خارجی‌ها برای حضور در صنعت خودروسازی ایران
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو