روزنامه «دنیای خودرو» بررسی کرد؛

کاهش قدرت خرید مردم یا تحریم؛ دلیل اصلی رکود بازار خودرو چیست؟

در حال حاضر بازار خودروی ایران دوران رکود خود را تجربه می‌کند. امری که باعث شد دولت برای پایان دادن به این وضعیت به تکاپو بیفتد. این تلاش اما چندی پیش خود را نشان داد. چرا‌که دولت باید به راهکاری می‌رسید که علاوه بر حل مشکل خودروسازان که عمده‌ترین آن کاهش شدید نقدینگی حاصل از رکود بود،  به‌گونه‌ای عمل می‌کرد که این تزریق نقدینگی دوباره دولت را با افزایش نرخ تورم ومشکلات آن مواجه نکند. هر چند که دولت می‌دانست باید  با اقدامات حمایتی و اعطای وام به تولیدکنندگان خودرو در صدد نجات این صنعت باشد.

کد : 931
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آذر 1394
print
نظرات : 0
 کاهش قدرت خرید مردم یا تحریم؛ دلیل اصلی رکود بازار خودرو چیست؟

در حال حاضر بازار خودروی ایران دوران رکود خود را تجربه می‌کند. امری که باعث شد دولت برای پایان دادن به این وضعیت به تکاپو بیفتد. این تلاش اما چندی پیش خود را نشان داد. چرا‌که دولت باید به راهکاری می‌رسید که علاوه بر حل مشکل خودروسازان که عمده‌ترین آن کاهش شدید نقدینگی حاصل از رکود بود،  به‌گونه‌ای عمل می‌کرد که این تزریق نقدینگی دوباره دولت را با افزایش نرخ تورم ومشکلات آن مواجه نکند. هر چند که دولت می‌دانست باید  با اقدامات حمایتی و اعطای وام به تولیدکنندگان خودرو در صدد نجات این صنعت باشد. اما در عین‌حال بیم از فرو غلتیدن در دام تورم و افزایش دامنه رکود، دولت را تا اواسط آبان ماه از اجرای طرح خود بازداشت. با این حال این اقدام عملی شد وتا استقبال از این طرح توانست تا حدودی بخشی از مشکل خودروسازان را بر طرف کند. اما از سوی دیگر با برطرف شدن اثر موقت این شوک باز هم همان مشکلی که از ابتدای سال گریبانگیر بازار خودرو شده بود همچنان پا برجا مانده است و رکود نیز همچنان ادامه دارد. در میان گروه خودرویی بورس تهران نیز مانند همتای بازاری خود حال وروز خوبی ندارد.
بر اساس آمار شاخص صنعت خودرو از ابتدای سال با افت حدود 24 درصد مواجه بوده است، این در حالی است که این صنعت از سال گذشته نیز شرایط خوبی را در بورس تهران پشت سر نگذاشته و زیان‌دهی مکرر را رقم زده است. در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد این صنعت در پاره‌ای از اوقات سال، بیش از آنکه دلیل بنیادی داشته، تحت تاثیر تحرکات روانی بوده است. حال با توجه به تحولات اخیر در زمینه تسهیلات پرداختی در این صنعت، همچنین نزدیکی به روزهای اجرای عملی برجام و احتمال ورود سرمایه‌گذار خارجی، بسیاری خروج از رکود عمیق در آینده را برای این صنعت محتمل‌تر می‌دانند. 
به گفته برخی کارشناسان، تغییرات قیمت سهام در بازه‌های کوتاه‌مدت تحت تاثیر جو روانی است، به این معنا که افزایش یا کاهش قیمت در کوتاه‌مدت الزاما مطابقت با وضعیت واقعی و بنیادین شرکت ندارد. اما در بازه‌های میان‌مدت تا بلندمدت سهام بر‌اساس واقعیت عملکرد و به طرف ارزش ذاتی خود حرکت می‌کند. بنابراین سهام گروه خودرویی نیز از این امر مستثنی نیستند. سهام این گروه اخیرا تحت تاثیر جو خبری مثبت، روند صعودی به خود گرفت، ولی این به آن معنا نیست که در بلندمدت نیز روند صعودی می‌تواند حتما ادامه یابد. خبر همکاری شرکت‌های این گروه با خارجی‌ها قطعا خبر مثبتی است که تحت تاثیر جو روانی و هیجانی به خوبی می‌تواند روند افزایشی در کوتاه‌مدت ایجاد کند، ولی از آنجا که شرکت‌های این گروه از وضعیت بنیادی خوبی برخوردار نیستند، ادامه روند صعودی قیمت سهام در میان‌مدت با کمی شک و تردید همراه است. با این حال در آستانه ارائه گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان بسیاری از مردم وکارشناسان و فعالان این صنعت، به‌شدت چشم‌انتظار اجرایی شدن برجام هستند که گره از پای خودرو باز کند. اما در این میان بازهم نظرات مختلفی وجود دارد.

همیشه پای تحریم درمیان است؟
در این زمینه علی دهدشتی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه معتقد است: تحریم‌ها ضربه‌های متعددی را به صنعت خودرو وارد کرده است. حال اثرات منفی آن به‌صورت دومینو و پشت سر هم باعث بروز مشکلات شدیدتر شده است. به این معنا که در پی این اتفاق، مشکلات دیگری از جمله افزایش نرخ ارز و وابستگی بیش از پیش به واردات قطعه، تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های قطعه‌ساز، عدم سرمایه‌گذارى مستقیم خارجى و بسیاری از موارد دیگر، باعث شد میزان تولید، افت اساسی پیدا کند و از طرف دیگر قیمت تمام‌شده محصولات و هزینه‌ها افزایش چشمگیری یابد. دهدشتی همچنین معتقد است که افزایش میزان تولید و فروش، افزایش نرخ فروش محصولات، کاهش هزینه‌ها سه راه اصلی خروج از رکود خودرو است. بنابراین باید سناریوهایی در نظر گرفت که عوامل مذکور در آنها اعمال شده باشد. درخصوص شرکت‌های این صنعت افزایش نرخ محصولات احتمالا گزینه قابل اجرایی نمی‌تواند باشد. بنابراین برای خروج از بحران در شرکت‌های این گروه، باید روی دوگزینه افزایش میزان فروش و کاهش هزینه‌ها متمرکز شد.

مشکل قدرت خریداست
اما سعید لیلاز، کارشناس ارشد اقتصاد نظر دیگری دارد و می‌گوید: ساده‌لوحانه است که اگر فکر کنیم خودرو با اجرایی شدن توافق ارزان شود چراکه مشکل امروز صنعت خودرو ما کمبود تقاضاست و ریشه این موضوع را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تقاضای خودرو کاهش سطح درآمد یا قدرت خرید مردم است. کسانی که خودرو دارند، نتوانسته‌اند آن را تبدیل به احسن کنند و آنهایی هم که خودرو ندارند به دلیل نداشتن نقدینگی قادر نیستند حتی پراید را با قیمتی حدود 20 میلیون تومان خریداری کنند. این دسته افراد با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و روند افزایش کند رشد اقتصادی، حداقل تا سه سال آینده نیز نمی‌توانند خودرویی مناسب برای خود تهیه کنند چراکه به نظر می‌رسد وضع معیشتی مردم تا سال 98 تغییری پیدا نکند مگر اینکه در سطح کلان حاکمیت اجماعی حاصل شود و بزرگان بخواهند همان گونه که مساله هسته‌ای را حل کردند، مسائل اساسی اقتصاد برای همیشه حل کنند.
آمارها نشان می‌دهد قدرت خرید مردم از سال 90 به بعد شدیدا کاهش یافته است و ترمیم آن حداقل تا سال 98 به طول خواهد انجامید. طی سال‌های 89 تا 92 چیزی بین 40 تا 50 درصد از قدرت خرید مردم کم شده‌است. به همین خاطر از یک سو حتی برخی (قشر متوسط به پایین) قدرت خرید پراید را ندارند و از سوی دیگر قشر متوسط نیز به تبع رکودی که در کشور به وقوع پیوسته، ضعیف‌‌تر شده است و آنها نیز سطح درآمدشان به جایی رسیده که حاضر نیستند برای خرید خودرو هزینه کنند.
اما با این حال همچنان برخی کارشناسان اعتقاد دارند تحریم ورود قطعات خودرو، عدم تداوم همکاری شرکت‌های اروپایی و نارسایی‌ها درخصوص مبادلات بانکی از جمله مواردی است که منجر به ضعف در تولید و به‌تبع آن متضرر شدن این شرکت‌ها شده است.برخی دیگر نیز مشکلات خودروسازی در ایران را به عواملی دیگر نظیر سوءمدیریت وعدم اختیار مدیران مرتبط می‌دانند.با این حال دولت با اعطای وام یک گام به جلو برداشت وتوانست با این کار با یک تیر؛ دو نشان را بزند. به عبارت دیگر همتا حدی مشکل نقدینگی را برطرف کرد و هم راه کار جلوگیری از افزایش تورم. از سوی دیگر سه شنبه گزارش رئیس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت می‌شود. با توجه به اقدامات ایران اینکه این گزارش مثبت باشد بسیار محتمل است. به عبارت دیگر باید دید آیا مشکل این صنعت تنها تحریم بوده است یا مسائل دیگر.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید کاهش قدرت خرید مردم یا تحریم؛ دلیل اصلی رکود بازار خودرو چیست؟
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو