روزنامه «دنیای خودرو» افزایش قیمت نجومی بلیت اربعین را بررسی می‌کند

جبران زیان آژانس‌های هواپیمایی از جیب مردم؟!

به رغم سخت‌گیری‌های بسیاری که در ماه‌های اخیر در این موضوع صورت گرفته، باز هم شاهد قانون‌شکنی‌های بسیاری از سوی آژانس‌های هواپیمایی بوده‌ایم. در آخرین اقدام، این آژانس‌ها برخلاف نرخ مصوب، بلیت اربعین سال جاری را با 400 درصد افزایش قیمت به فروش رسانده‌اند. 

کد : 944
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آذر 1394
print
نظرات : 1
جبران زیان آژانس‌های هواپیمایی از جیب مردم؟!

محمد امین ناطقیان-در کلیه کشورهای دنیا، چارتر امری مقبول و کاملا عادی است. در این فرآیند، آژانس‌های هواپیمایی و شرکت‌های بزرگ، تمام یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما را پیش فروش کرده و راسا اقدام به فروش آن‌ها می‌کنند. در ایران اما این موضوع همواره جزو مسائل حاشیه‌ساز در صنعت هوایی کشور بوده و هست. به رغم سخت‌گیری‌های بسیاری که در ماه‌های اخیر در این موضوع صورت گرفته، باز هم شاهد قانون‌شکنی‌های بسیاری از سوی آژانس‌های هواپیمایی بوده‌ایم. در آخرین اقدام، این آژانس‌ها برخلاف نرخ مصوب، بلیت اربعین سال جاری را با 400 درصد افزایش قیمت به فروش رسانده‌اند. 
در این زمینه حمیدرضا قیائی؛ مدیر مالی و اداری آژانس مسافرتی دلتابان می‌گوید: «در بحث چارتر، یا کل صندلی‌های یک هواپیما چارتر می‌شود (Full Charter) یا تعدادی از آن‌ها (Sit Charter) و در هر دو صورت شما طی قراردادی با ایرلاین‌ها این صندلی‌ها را در اختیار می‌گیرید. گاهی اوقات هم چارترها شناوری هستند و بر حسب شرایط روز، بدون گارانتی فروش و بدون پرداخت هزینه، صندلی می‌گیرید و پس از فروش، پول آن را به ایرلاین پرداخت می‌کنید که قطعا این نوع صندلی‌ها از قیمت بالاتری برخوردارند.»

- فروش صندلی‌های چارتر به چه روشی انجام می‌شود؟
در دو نوع اول، یعنی چارتر کامل و چارتر بخشی از هواپیما، شما موظف هستید به هر میزانی که می‌توانید صندلی‌ها را به فروش برسانید، در غیر این صورت هزینه صندلی‌های خالی از حساب شرکت رفته است.

- قیمت‌گذاری صندلی‌های چارتر به چه صورت است؟
در ایامی از سال که پرواز کم است (Low Season)، شرکت‌ها با توجه به شرایط بازار، به هر قیمتی که شده صندلی‌های خود را می‌فروشند تا پروازها خالی نمانند. به طور مثال اگر قیمت صندلی 150 هزار تومان باشد، شرکت ترجیح می‌دهد آن را با قیمت 100 یا 80 هزار تومان بفروشد، تا این که آن را به فروش نرساند.
در مواقع دیگر از سال که درخواست پرواز زیاد است (High Season) مانند تعطیلات و ایام خاص، بلیت‌ها باید با همان قیمت مصوب به فروخته شوند و هرگونه تخطی از این قیمت غیرقانونی محسوب می‌شود. متاسفانه با وجود غیرقانونی بودن این اقدام، می‌بینیم بسیاری از شرکت‌ها به صورت گسترده‌ مرتکب این اشتباه می‌شوند.

- آیا مصداقی برای این مدعا دارید؟
بله، به تازگی شنیده‌ام برای سفر به کربلا (اربعین) در همین ایام بلیت‌هایی با نرخ 1 میلیون و 900 هزار تومان فروخته شده است که آن هم در هر جایی یافت نمی‌شد. این در حالی‌است که نرخ مصوب و قانونی برای این بلیت‌ها تقریبا 800 هزار تومان است. نکته جالب اینکه همین پرواز در فصول کم پرواز، با هزینه‌ای بین 50 تا 100 هزار تومان به سادگی انجام‌پذیر است. لذا بدیهی است این اقدامات برای جبران ضررهای ناشی از فصول کم پرواز صورت می‌پذیرند.

- پس پروازهای چارتر سوددهی مشخصی ندارند؟
پروازهای چارتر در دوره زمانی خاص که معمولا یک ساله است، میزان سوددهی یا ضرردهی خود را نشان می‌دهند. پروازهای چارتر بسته به مسیرها، فصول، دوره‌ها و شرایط مختلف، متغیر هستند و هیچ فرمول و قانون مشخصی برای سوددهی آن وجود  ندارد.

- بهترین حالت سوددهی چارتر چگونه است؟
بهترین حالت سوددهی چارتر مختص به شرکت‌هایی است که فروش بالایی دارند و در بهترین حالت قادر هستند تمام یا اکثر صندلی‌های چارتر خود را با قیمت مصوب بفروشند. دیگر آژانس‌ها که اغلب هم کم فروش هستند، عملا قادر به این کار نیستند.
در ادامه رضا ملکی، کارشناس مسافری، معتقد است: در سراسر دنیا، چارتر یک رویه مرسوم است و این فصل‌بندی است که قیمت بلیت‌ها را تعیین می‌کند که در حقیقت این جریان تابع همان فرمول ساده عرضه و تقاضاست. درست است افزایش نرخ بلیت‌های چارتر در پاره‌ای اوقات بی‌رویه است، اما در نقطه مقابل کاهش آن هم به صورت بی‌رویه صورت می‌گیرد. به جز ایام خاص، شرکت‌های هواپیمایی پروازهای چارتر را به یک نرخ مشخص به آژانس‌های هواپیمایی می‌فروشند. به طور مثال بلیت‌های چارتری در عید نوروز یا مواقعی مانند اربعین حسینی گران می‌شوند.

- دلیل این افزایش قیمت چیست؟
به دلیل اینکه چارترکننده مجبور است در نیمی از فصول سال بلیت‌های چارتری خود را با قیمت پایین بفروشد، در چنین مواقعی برای جبران ضررهای خود قیمت‌ها را بالا می‌برد. از سوی دیگر، در قوانین نه ضابطه‌ای برای کنترل کاهش قیمت وجود دارد و نه ضابطه‌ای برای کنترل افزایش آن. وقتی ایرلاین پول پرواز چارتر را از آژانس هواپیمایی می‌گیرد، دیگر برایش اهمیت ندارد پرواز خالی صورت می‌گیرد یا با مسافر.

- رقابت در این حوزه به چه صورت است؟
همان طور که می‌دانید، به دلیل کمبود ناوگان هوایی کشور آژانس‌های چارترکننده انتخاب‌های بسیار محدودی دارند و صرفا می‌توانند با 3 یا 4 ایرلاین وارد قرارداد شوند.

- چگونه می‌توان در مقابل این افزایش قیمت افراطی ایستاد؟
به طور کلی اگر بخواهیم به شیوه‌ای مدرن به این مسئله ورود کنیم، باید با استفاده از همان سیستم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را کنترل کنیم. این در تمام دنیا مرسوم و پذیرفته شده است که شرکت‌های هواپیمایی بسته به فصل‌ها و شرایط مختلف صندلی‌های خود را کلاس‌بندی می‌کنند.

- این افزایش قیمت تنها در ایران به این شکل صورت می‌گیرد؟
خیر، مردم اروپا هم در ایامی چون عید پاک، سال نو میلادی و تعطیلات تابستان با افزایش قیمت بلیت روبه‌رو می‌شوند، اما نه به میزان 400 درصد! یک اتفاق بد که در صنعت توریستی و هوایی کشور افتاده است، این است که مسافران همواره انتظار دارند بلیت‌ها را با قیمت پایین تهیه کنند. در تمامی کشورهای دنیا در فصولی از سال قیمت بلیت‌ها بسیار گران‌‌تر از فصل‌های دیگر است که به اصطلاح به آن High Season می‌گویند. نمی‌توان توقع داشت با این همه هزینه در ایرلاین‌ها، شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌های خود را همواره با قیمت پایین و با ضرر ارائه کنند. در مقابل تخفیفاتی که ارائه می‌دهند باید یک مجالی هم برای سودآوری وجود داشته باشد.

- آزادسازی نرخ بلیت تا چه حد می‌تواند جلوی این بی‌سر و سامانی‌ها را بگیرد؟
آزادسازی نرخ بلیت در هر صورتی باید انجام شود. می‌خواهم یک تاکسی را برایتان مثال بزنم: در فرودگاه امام خمینی برای حمل مسافر، سمند، تویوتا و ون وجود دارد و هر کدام نرخ مشخص خود را دارند. نمی‌شود قیمت بلیت هواپیمایی که 10 میلیون دلار ارزش دارد با هواپیمایی که 1 میلیون دلار قیمت دارد، برابر باشد. خود این مسئله باعث می‌شود شرکت‌های هواپیمایی دنبال هواپیماهای مدرن نروند و در نتیجه خدمات بهتری ارائه دهند. این مسئله مانند دانشگاهی است که از همان ابتدا به دانشجویانش ابلاغ می‌کند با نمره‌های خوب قبول می‌شوند، لذا در آن رقابت و تلاش معنا ندارد. سازمان هواپیمایی باید می‌بایست با ورود به این موضوع کف و سقف قیمت‌ها را مشخص کند و ایرلاین‌ها را موظف کند در زمانی که قیمت‌ها به کف می‌رسد، هزینه‌های چارتر را کاهش دهند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
آرزش
ارسال شده در در 12/01/2015 14:21:17

حرف شما کاملا درسته ولی این حرف های برای جای خوبه که قانون و عدالتی باشه اینجا کافیه یک چیزی ازاد اعلام بشه بعد فقط و فقط گران میشه و هیچ قانونی نداره و هیچ هم نمی تونه جلوش رو بگیره چون همه زیر نفع هاش مجریان و کسانی هستن که گران شدن سود می برن در ضمن احتمال با قیمت های بین المللی و این چیزها مقایسه می کنن ولی به این فکر نمی کن فروش فقط نباید مقایسه بشه باید درآمد جامعه و کیفیت خدمات هم مقایسه بشه

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو