مشاغل مزاحم و کاربردی

مکانیکی‌ها را کجای تهران جای دهیم

تهران 2300 واحد مکانیسین در رسته‌های مختلف را در خود جای داده است تا به خودروهایی تهران خدمات‌رسانی کنند. خودروهایی که تعداشان از حساب خارج شده و هر روز بیشتر از روز قبل می‌شوند. با اینکه نقش آنها قابل‌انکار نیست، اما نارضایتی همسایگان دیوار به دیوار یا هم‌محلی‌شان را هم نمی‌توان نشنیده گرفت. 

کد : 958
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 آذر 1394
print
نظرات : 1
مکانیکی‌ها را کجای تهران جای دهیم

سرتان را که در شهر بچرخانید مغازه‌ها و مراکز گوناگونی می‌بینید که هر کدام حوزه‌ای جدا از یکدیگر دارند. از سوپرمارکت و لباس‌فروشی تا موسسات مالی و ساختمان پزشکان. همه شان در زندگی شهروندان نقش پررنگی دارند و اگر نباشند، دیر باز شوند یا زود ببندند، نبض شهر را مختل می‌کنند. مکانیک‌ها نیز در همین دسته‌اند، نبودشان اختلالی است در سیستم حمل‌و‌نقل، تاکسی‌هایی که در خدمت حمل‌و‌نقل عمومی هستند، ماشین‌های شخصی که چرخ‌شان برای یک سرنشین یا یک خانواده می‌چرخد، اتوبوس‌های داخل شهر یا بین‌شهری، هرکدام در هر بخشی که باشند، نیاز به مکانیکی و سرویس دارند. تهران 2300 واحد مکانیسین در رسته‌های مختلف را در خود جای داده است تا به خودروهایی تهران خدمات‌رسانی کنند. خودروهایی که تعداشان از حساب خارج شده و هر روز بیشتر از روز قبل می‌شوند. با اینکه نقش آنها قابل‌انکار نیست، اما نارضایتی همسایگان دیوار به دیوار یا هم‌محلی‌شان را هم نمی‌توان نشنیده گرفت. این مواقع است که همه خدمات آنها، از چشم دور می‌شود «مگر محله مسکونی، جای مکانیکی و صافکاری است؟» پس کجا جایشان است؟ مسئولان شهری هم مساله‌شان همین است. می‌خواهند آنها را در گوشه‌ای جاگیر کنند، اما هنوز به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

آلودگی صوتی بیشتر آزاد می‌دهد
کمی پایین‌‌تر از میدان رسالت، در میانه‌های خیابان شهید مدنی چند تعمیرگاه و مکانیکی قرار دارد. بالای یکی از همان مکانیکی‌ها سال‌هاست که خانواده میرمطلبی ساکن هستند و هر چند که با تعمیرگاه پایین پنجره شان دوستی چندین ساله دارند، اما از صدای گاه و بیگاه «روشن کن، گاز بده، بیشتر گاز بده«، به ستوه آمده اند. خسرو میرمطلبی در مورد مزاحمت‌های مکانیکی می‌گوید: «چندین سال است که همسایه‌ایم. برای رفتنشان کاری نمی‌توان کرد، مغازه و محل کسب درآمدشان اینجاست. اما من و خانواده‌ام نیز از این شرایط خسته شده‌ایم. آلودگی هوا و محیط از یک‌سو و صدای بلند مکانیک‌ها و خودروها از سوی دیگر آرامش ما را برهم زده است. مسئولان صحبت‌هایی داشته‌اند که شاید مکانیک‌ها را به بیرون از شهر منتقل کنند. اما آن هم علاج کار نیست. با اجرای چنین طرحی باید مسافتی را طی کرد تا به مکانیکی‌های اطراف شهر رسید. این طرح گرچه تا حدودی گره جای پارک و ترافیک درون‌شهری را باز می‌کند. اما ترافیک را به حاشیه شهر می‌کشاند و این بسیار خطرساز است. چراکه بیشترین تصادفات جاده‌ای در حاشیه شهرها، در بدو ورود و خروج خودروها به شهر اتفاق می‌افتد.»

ـ مشاغل مزاحم در حال بررسی
ابوالفضل قناعتی، سخنگوی کمیسیون عمران‌و  حمل‌و‌ نقل شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با «روزنامه دنیای خودرو» در خصوص بررسی مشاغل مزاحم در سطح شهر و جا یابی برای آنها می‌گوید: «شورای شهر در خصوص ساماندهی مشاغل مزاحم بحث‌هایی کرده است. شرایط انتقال برخی مشاغل به خارج از شهر مهیاست و اگر به فضای خارج از شهر منتقل شوند، مشکلی به وجود نمی‌آید، اما دسته‌ای از مشاغل وابسته به مردم هستند و ایجاد فاصله به شغل آنها لطمه می‌زند. اعضای شورای شهر در این مورد تذکراتی داده‌اند که مشاغل مزاحم ساماندهی و سازماندهی شوند اما هنوز شهرداری، لایحه و طرح سازماندهی را آماده نکرده است. این موضوع در شرکت مشاغل مزاحم شهرداری در حال بررسی است. امیدواریم هر چه سریع‌‌تر پیشنهادات این شرکت آماده شود و اگر صنفی با مشکل مواجه نشد، آنها را به خارج از شهر منتقل کنیم.»

آلودگی‌های مختلف مشاغل خودرویی 
قرار گرفتن در حوزه مشاغل مزاحم شرایط خاصی دارد، قناعتی ضمن اشاره به این نکته، می‌گوید: «شورای شهر در ابتدای سال جاری به شرکت مشاغل مزاحم شهرداری تکلیف کرده است تا این لایحه را تنظیم کند و مشاغلی را که آلودگی صوتی، محیطی، هوا و ترافیک در معابر ایجاد می‌کنند شناسایی کرده، بررسی و کارشناسی‌های لازم را در مورد آنها انجام دهد. مسلم است که مشاغل خودرویی مانند مکانیکی و صافکاری در این دسته قرار می‌گیرند. در این بررسی‌ها دو طرف مورد بررسی قرار می‌گیرند. یک سمت صاحب مشاغل و سمت دیگر مردم هستند که نباید آسیبی به آنها وارد شود.»
 استقرار امداد خودرو در نقاط مختلف 
اما این انتقال به همین سادگی نیست. در شرایطی که خودرویی در مرکز شهر دچار مشکل فنی شود و هیچ حرکتی نکند، ناچار یا باید تعمیرکار را به سراغ ماشین آورد یا آن را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برد، در وضعیتی که این مشاغل به خارج از شهر منتقل شوند، هزینه و زمان این نقل و انتقال سرسام آور خواهد بود. قناعتی درباره احتمال خرابی‌های ناگهانی در وسط خیابان‌ها و شرایط انتقال به مکانیکی‌های اطراف شهر می‌گوید: «این امکان وجود دارد خودرویی در میان خیابان خراب شود و از کار بیفتد. در چنین شرایطی باید خودروبرهای امداد خودرو در نقاط مختلف شهر مستقرشوند و خودروها را به مراکزی که برای این کار در نظر گرفته شده است، انتقال دهند. این موارد نیاز به بررسی دارد و باید تجزیه و تحلیل شود.»

با امداد خودرو تماس نمی‌گیرم
وسط خیابان ماشینش خراب شد و خاموش کرد. پیاده شد و شروع کرد به هل دادن. چند جوانی که در طرف دیگر ایستاده بودند به کمکش آمدند و تا کنار خیابان همراهی‌اش کردند. یکی از آنها گفت مکانیکی چند خیابان پایین‌‌تر است، اگر می‌دانی مشکل از کجاست برو و مکانیک را به اینجا بیاور یا این که با امداد خودرو تماس بگیر تا ماشین را ببرند. شروع کرد به قفل کردن ماشین و گفت:« آره مکانیک بیاد اینجا بهتر است.» بیشتر شهروندان ترجیح می‌دهند تا آنجا که ممکن است مکانیک به محلی که خودرویشان خراب شده است، برود تعمیرات را در حدی انجام دهد که ماشین روشن شود و به تعمیرگاه معتبری که می‌شناسند، ببرند. شروین امینی با اشاره به این که تجربه خاموش شدن ماشین در وسط خیابان را بسیار دارد، می‌گوید: «باتری ماشین من خراب است و همین امر موجب می‌شود هر چند ماه یک بار، به طور ناگهانی وسط اتوبان یا خیابان خاموش شود. آخرین بار مجبور شدم با امداد خودرو تماس بگیرم، امداد خودرو نیز در محل حاضر شد و ماشین را به تعمیرگاهی در غرب تهران انتقال داد. در صورتی‌که منزل و تعمیرگاه مورد اطمینان من در شرق تهران است. از او خواستم ماشین را به شرق تهران و آدرسی که می‌خواهم ببرد اما این کار را نکرد و گفت: قرارداد ما با آن تعمیرگاه است. اگر نمی‌خواهید، 50 هزار تومان هزینه آمدنم را بدهید تا بروم. نمی‌توانیم خودرو را به مکان دیگری ببریم. همین موضوع نیز موجب هزینه اضافه برای انتقال ماشین به مقصد مورد نظر من شد. در نهایت تصمیم گرفتم اگر این اتفاق دوباره رخ داد، تا جایی که می‌شود با امداد خودرو تماس نگیرم.»

مکانیک‌ها باید بمانند
حیدری، کارشناس اتحادیه مکانیسین‌های تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره انتقال واحد‌های مکانیسین سطح شهر به خارج از تهران می‌گوید: در تهران 2300 واحد مکانیسین در رسته‌های مختلف وجود دارد. در میان این رسته‌ها امکان خروج مکانیک‌ها به خارج از شهر تهران وجود ندارد؛ زیرا باید در شهر حضور داشته باشند و به مردم خدمات‌رسانی کنند. اما برخی از رسته‌ها مثل موتور، ژنراتور، دستگاه‌های زمینی، پمپاژ و پمپ انژکتور که آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند، شاید در این دسته قرار گیرند. اگر قرار باشد مکانیک‌ها به خارج از تهران منتقل شوند، هزینه و زمان زیادی برای انتقال خودروها به خارج از شهر صرف می‌شود و این موضوع باید مورد بررسی دقیق‌تری قرار بگیرد. زیرا نمی‌توان شهر را با اتکا به ماشین‌های امداد و تعمیرکارانی که حداقل دانش را در زمینه خودرو دارند، از تعمیرکاران خالی کرد.» 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
رمضانزاده
ارسال شده در در 12/05/2015 09:43:04

بهترین مکان بیرون از شهره ولی خوب با توجه به این که مسیر دور میشه و برای مردم امدن به بیرون شهر سخت و پر هزینه میشه بهتر شهرداری مکان های رو تو هر منطقه به صورت مجتمع درست کنه برای این نوع مشاغل

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو