آذهایتکس تا پایان سال آینده هدف‌گذاری کرد

داخلی‌سازی 40 درصد محصولات «ماز» با موتور «بنز»

برای افزایش سطح همکاری با خارجی‌ها باید پله‌پله حرکت کرد. همان‌طور که تحریم‌ها مرحله‌به‌مرحله تشدید شد، برداشته شدن آن‌ها نیز گام‌به‌گام خواهد بود و به‌تبع همکاری‌ها نیز به‌تدریج گسترش خواهد یافت. این امر زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت میسر نخواهد شد.

کد : 963
تاریخ انتشار : شنبه 14 آذر 1394
print
نظرات : 0
داخلی‌سازی 40 درصد محصولات «ماز» با موتور «بنز»

محمد علی دیانتی-سال 1363 در بحبوحه جنگ تحمیلی و نیاز کشور به خودکفایی صنعتی، یک گروه تولیدی در شهرک صنعتی شهید رجایی آغاز به‌کار کرد که «آذراتصال» نام داشت و در زمینه ساخت قطعات صنعتی فعالیت می‌کرد. در سال 1379 با تاسیس شرکت «مجموعه‌سازان سهند»، فعالیت این گروه در ساخت مجموعه‌های محوری خودرو گسترش یافت و سال 1384 در راستای اجرای طرح توسعه، شرکت «توسعه فناوری‌های پیشرفته آذرآبادگان» (خودروسازی آذهایتکس) در شهرک صنعتی عالی‌نسب تبریز به این گروه افزوده شد. آذهایتکس برای نیل به هدف تولید و ارائه خودروهای تجاری و توسعه ناوگان حمل‌ونقل کشور نسبت به اخذ نمایندگی انحصاری تولید و فروش خودروهای MAZ و MAZ-MAN بلاروس در منطقه اقدام کرد.
به گزارش «دنیای خودرو» فاز اول خط تولید این شرکت برای تولید محصولات ماز در زمینی به مساحت فعلی 7 هکتار با سالن‌های سرپوشیده 22هزار مترمربعی واقع در شهرک صنعتی عالی‌نسب، به‌منظور تولید انواع کامیون‌های نیمه‌سنگین و سنگین ماز افتتاح شد که این خط تولید شامل خطوط پرس‌کاری، جوش‌کاری، ماشین‌کاری، رنگ، مونتاژ و تست است. همچنین طرح توسعه خط تولید انواع اتوبوس در زمینی به مساحت 14 هکتار واقع در شهرک صنعتی عالی‌نسب به اجرا در می‌آید. طرح تولید انواع کاربری ازجمله اتاق کامیونت، کمپرسی، آتش‌نشانی و... نیز در منطقه آزاد ارس به متراژ 20هزار مترمربع در حال اجراست. آذهایتکس دارای 14 واحد خدمات پس از فروش در سراسر ایران است که بیشتر آن‌ها دارای رتبه 1 و 2 هستند. این گروه تولیدی در سال 1393 موفق به اخذ گواهینامه ایزو 9001:2008 از شرکت TUV شد و در حال حاضر با 24 درصدIPI  ساخت داخل با توانایی تولید محصولات یورو 3، 4 و 5 جزو خودروسازهای برتر کشور محسوب می‌شود.

چشم‌انداز آذهایتکس در پساتحریم
حال در آستانه اجرای لغو تحریم‌ها که چشم‌انداز روشنی را برای صنایع کشور ترسیم کرده است، آذهایتکس نیز برنامه‌هایی بلندمدت برای توسعه کمی و کیفی خود دارد. اسماعیل اکبرپور پایدار، مدیرعامل آذهایتکس در این خصوص به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «برای افزایش سطح همکاری با خارجی‌ها باید پله‌پله حرکت کرد. همان‌طور که تحریم‌ها مرحله به مرحله تشدید شد، برداشته شدن آن‌ها نیز گام‌به‌گام خواهد بود و به‌تبع همکاری‌ها نیز به‌تدریج گسترش خواهد یافت. این امر زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت میسر نخواهد شد.» وی می‌افزاید: «البته درحال‌حاضر نیز آذهایتکس نماینده انحصاری خودروسازی مازبلاروس است که در محصولاتش از قوای محرکه مرسدس بنز استفاده می‌کند.»
اکبرپور اعلام کرد: «تولید آذهایتکس از کامیون‌های 10 تن تا کمپرسی‌های 70 تن را شامل می‌شود. همچنین بخش تولید مینی‌بوس و اتوبوس نیز داریم که تنها در یکی از خط‌ها ظرفیت تولید ما دو هزار دستگاه در سال است و با طرح توسعه‌ای که در سال آینده اجرایی خواهد شد، تولید کشنده و کمپرسی در این شرکت به 4500 دستگاه در سال افزایش پیدا خواهد کرد. ما برای سال آینده همچنین تولید 1500 دستگاه تولید اتوبوس را در برنامه داریم.» همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، آذهایتکس با 24 درصد داخلی‌سازی و توانایی تولید محصولات یورو 3، 4 و 5 جزو خودروسازهای برتر کشور محسوب می‌شود و به گفته مدیرعامل این شرکت، برای داخلی‌سازی 40 درصدی این محصولات تا پایان سال آینده نیز برنامه‌ریزی شده است.

رکود بازار و کاهش تولید
بسیاری از سازندگان خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در برخی ما‌ه‌های سال در بعضی از محصولات خود توقف تولید داشته‌اند و آذهایتکس نیز اط این قاعده مستثنی نبوده است. اکبرپور این مساله را ناشی از عوامل خارجی و داخلی می‌داند و می‌گوید: «تحریم به‌عنوان یک عامل خارجی واردات قطعات لازم را با موانعی روبه‌رو کرده است. از سوی دیگر رکود نیز به‌عنوان یک عامل داخلی در کاهش تولید موثر واقع شده است. اما ما همواره نسبت به نیاز بازار تولید خود را داشته‌ایم.» وی می‌افزاید: «با توجه به این‌که خودرو‌های سواری به نوعی با رفاه و آسایش مردم سروکار دارند، این رکود با توجه به اوضاع اقتصادی طبیعی است اما در بحث خودرو‌های کار و تجاری موضوع فرق می‌کند؛ درواقع  رکود بازار خودروهای دیزلی ناشی از رکود صنعت حمل‌ونقل است. زیرا ما بازار حمل‌ونقل عراق را به‌صورت کامل از دست داده‌ایم و در مورد بازار ترکیه نیز کم‌وبیش این اتفاق افتاده است. بنابراین تا زمانی‌که بازار کار صنعت حمل‌و‌نقل رونق نگیرد، ما نمی‌توانیم انتظار رونق در بخش خودروهای کار و تجاری داشته باشیم. به‌ویژه با توجه به موانع تحریم در چند سال اخیر کالاهای زیادی به کشور ما وارد نمی‌شود.» مدیرعامل آذهایتکس ادامه می‌دهد: «زمانی در بندرعباس برای حمل کالا به دنبال راننده می‌گشتند اما حالا راننده باید 15 روز در بندر بماند تا یک «بار» به او پیشنهاد شود. این‌ها مشکلاتی است که باید به آن‌ها توجه و برای حل آن‌ها چاره‌جویی شود.»

قوانین دست‌وپاگیر و مشکل نقدینگی
مدیرعامل آذهایتکس درخصوص مشکلات موجود نیز می‌گوید: «در حال‌حاضر با مشکلاتی در تامین ارز مواجه‌ایم که این امر، کار را با دشواری‌هایی همراه می‌کند. از سوی دیگر شاهد تغییر پیاپی قوانین حوزه کسب‌وکار در کشور هستیم که اکثرشان دست‌وپاگیر هستند. در حالی که قوانین باید تسهیل‌کننده امور و دارای ثبات نسبی باشند.» وی می‌افزاید: «امور مربوط به فروش یک خودرو باید به‌طور متوسط سه ماه زمان ببرد اما اکنون این زمان تا یک‌ سال و ‌نیم به طول می‌انجامد که خود هزینه‌های بسیاری را به خودروسازان کشور تحمیل می‌کند.» اکبرپور درخصوص مشکلات مالی نیز گفت: «پیش از این ما برای خرید، فاینانس باز می‌کردیم و این فاینانس‌ها  بلند‌مدت نیز بود اما با وضع تحریم‌ها این موضوع منتفی شد و هم‌اکنون تمام خرید‌های ما به‌صورت نقدی است. این در حالی است که تامین منابع مالی و هزینه‌های تولید به‌سختی صورت می‌گیرد و در این زمینه دولت باید به یاری تولیدکنندگان بشتابد.»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید داخلی‌سازی 40 درصد محصولات «ماز» با موتور «بنز»
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو