برای رشد صنعتی نیاز به برنامه مدون داریم

شراکت خودروسازان ایران با خارجی‌ها

انتقال تکنولوژی زمانی صورت می گیرد که ما بسترهای درست آن را فراهم کنیم، فرهنگ تولید و ارزش برای آن بیافرینیم.تنها در این صورت راه ما تغییر می یابد وگرنه تا ابد درگیر انحصار چند خودروساز خارجی می شویم و یا آزمایشگاهی مجانی برای کسب تجربه دیگران.

کد : 975
تاریخ انتشار : يکشنبه 15 آذر 1394
print
نظرات : 0
شراکت خودروسازان ایران با خارجی‌ها

بابک صدرائی-دنیا در حال تغییر است و این تغییرات در دنیای صنعتی ملموس‌‌تر می‌باشد، قدرت از آن کسانی است که دارای تکنولوژی هستند
و با داشتن آن قدرت خود را به رخ دیگران می‌کشند.
عصر ارتباطات و سرعت انتشار اطلاعات، بسیاری از کشورها و جوامع را خواسته و یا نا خواسته وادار به حرکت و پیشرفت نموده است.
پیشرفت همه جانبه کشورهای غربی و برخی از کشورهای آسیائی از آنها یک الگوی توسعه به و جود آورده است. که هر کشوری برای حرکت مجبور به اجرای یکی از این الگوها می‌باشد، و این داستان عصر جهانی شدن و نزدیکی نیازها و خواسته‌های جوامع است.
صنعت خودروسازی کشور نیز از این قائده مستثنی نبوده  و با وجود ادعای خودروساز شدن! برای حرکت نیازمند یک دست قوی که همان خودروسازان مطرح بین‌المللی می‌باشد بوده‌اند و کما کان خواهند بود.
به گزارش «دنیای خودرو» این روزها خودروسازان دولتی، پس از حل و فصل شدن تحریمها و ایجاد فضای جدید به دنبال شرکای خارجی می‌گردند تا ساختار خود را متحول کنند، اما باید دید گره کار در چیست؟
یک روز می‌گوئیم از همکاری با پژو پشیمان بوده ایم  و اینبار رنو را با استراتژی جهانی تولید قوی مناسبتر می‌دانیم و فردای آن روز خبر از تولید کارخانه مشترک با پژو و تولید کلیه محصولات آن داریم. 
از روی دیگر می‌گوییم فرانسوی‌ها قابل اعتماد نیستند و به دنبال مستحکم‌‌تر کردن پیوند خود با سوزوکی ژاپن هستیم و بعد خبر مذاکره با فولکس‌واگن و اشکودا به گوش می‌رسد به عنوان سمبلی از خودروسازان موفق و در روزهای اخیر نیز با فیات ایتالیا مشغول مذاکره هستیم و همچنین دنبال تولید دوباره محصولات لوکس مرسدس بنز هستیم.
این آشفتگی و عدم تصمیم‌گیری گواه از نوعی ساختار نادرست صنعتی-اقتصادی در کشور دارد که به‌دنبال آن بر خودروسازان نیز تاثیرگذار بوده است.
با انتخاب شرکای متفاوت، تا ساختار ما تغییر نکند هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود و روند گذشته دوباره ادامه می‌یابد شاید به شکلی دیگر، اما نتیجه نهایی تغییری نمی‌کند، باید ساختارها را تغییر داد.
مشکل اصلی نداشدن برنامه مدون صنعتی در کشور است، در سالهای گذشته با توجه به سیاست دولت وقت و افزایش قیمت نفت فرهنگ واردات رواج یافت و فضای تولید برای تولیدکننده ایرانی روز به روز تنگ‌‌تر شد و سرمایه‌ها از تولید رخت بربست و متوجه واردات شد و هنوز هم کشور درگیر این میراث شوم است.
یادمان باشد تولید در کارگاه‌های کوچک و همین قطعه‌سازان خرد صورت می‌گیرد و مجموعه این بنگاه‌های خرد تولید کلان را به وجود می‌آورند، مشکل قطعه‌سازی است که امروز روی به واردات قطعات دست چندم خارجی آورده است، فرهنگی که در آن تولید دیگر مقدس نیست، بلکه امری پر دردسر و پرحاشیه می‌باشد، انتقال تکنولوژی زمانی صورت می‌پذیرد که ما بسترهای درست آن‌را فراهم کنیم، فرهنگ تولید و ارزش برای آن بیافرینیم. تنها در این صورت راه ما تغییر می‌یابد وگرنه تا ابد درگیر انحصار چند خودروساز خارجی نشویم یا آزمایشگاهی مجانی برای کسب تجربه دیگران.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید شراکت خودروسازان ایران با خارجی‌ها
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو