مساله این است

شریک خارجی چقدر آورده مستقیم دارد

بعد از شرکت‌های پژو، رنو و بنز، یکی از مهم‌ترین مسائل فعلی شرکت ایران‌خودرو این است که به عنوان شریک چهارم خود، بهتر است کدام‌یک از شرکت‌های فیات و اشکودا را طرف قرارداد خود قرار دهد. حسن کریمی‌سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در این رابطه توضیح داد.

کد : 977
تاریخ انتشار : يکشنبه 15 آذر 1394
print
نظرات : 0
شریک خارجی چقدر آورده مستقیم دارد

الهام دانیالی-بعد از شرکت‌های پژو، رنو و بنز، یکی از مهم‌ترین مسائل فعلی شرکت ایران‌خودرو این است که به عنوان شریک چهارم خود، بهتر است کدام‌یک از شرکت‌های فیات و اشکودا را طرف قرارداد خود قرار دهد. حسن کریمی‌سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در این رابطه توضیح داد.

به نظر شما چهارمین شرکت طرف قرارداد با ایران‌خودرو باید چه شرایطی داشته باشد؟
این موضوع به این مساله برمی‌گردد که روش کار و قرارداد ما چگونه باشد. در رویکرد جدیدی که پساتحریم برای صنعت خودروسازی به همراه دارد، وقتی می‌خواهیم با یک شرکت خارجی قرارداد ببندیم توجه به چند نکته الزامی است. باید توجه داشته باشیم که در این قرارداد چه چیزی می‌دهیم و چه چیزی را به‌دست می‌آوریم. آنچه می‌دهیم در قرارداد با تمام این شرکت‌ها مشترک است و آن بازار هم قوی خودرو در کشور است. در مقابل آنچه به‌دست می‌آوریم باید دارای سه ویژگی مهم داشته باشد. اول اینکه باید معلوم باشد براساس قرارداد چند میلیارد یورو سرمایه مستقیم از شرکت خارجی به‌دست می‌آوریم. نکته دوم این است که برند طرف قرارداد ما حاضر است چقدر در زنجیره ارزش و فضای کسب‌وکار ، ما را بازی دهد و آیا حاضر است بخشی از تولیدات خود را که به صورت مشترک تولید می‌شود به صورت سهمی از فروش خود در تجارتش وارد کند. نکته مهم آخر این است که شرکت طرف قرارداد حاضر است چه سهمی از تکنولوژی خود را به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور وارد کند.

عوامل موفقیت خودروسازان در آینده چیست؟
ما باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که در سال 2025 قرار است در تولید پلتفرم خودرو یک انقلاب اتفاق بیفتد، به نحوی که شرکت‌هایی می‌توانند در صنعت خودروسازی و تجارت آن موفق عمل کنند که در بحث مگا-پلتفرم‌ها موفق باشند. این در شرایطی است که 50درصد قیمت تمام‌شده خودرو مربوط به پلتفرم است. بنابراین وقتی هزینه این 50درصد در تعداد بیشتری از تولیدات سرشکن شود، قیمت تمام‌شده کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند. به همین دلیل است که غول‌های خودروسازی دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که با کمک هم و به‌صورت مشترک، از تولید پلتفرم به سمت تولید مگا-پلتفرم حرکت کنند و در آینده شرکت‌هایی موفق خواهند بود که به یکی از این غول‌های خودروساز بزرگ دنیا وصل باشند.

بر این اساس آیا می‌توان به صورت واضح گفت میان اشکودا و فیات، کدام‌یک برای همکاری بر دیگری ارجحیت دارد؟  
با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، اگر نگاه کلی به دو شرکت فیات و اشکودا داشته باشیم، مشخص می‌شود که اشکودا شرکت مادر نیست و صرفا در زنجیره شرکت فولکس-واگن قرار دارد. بنابراین با قرارداد با این شرکت، ما به شکل غیرمستقیم به شرکت مادر وصل خواهیم شد. همچنین میزان فروش، تولیدات و سهم فروش این شرکت از بازار اروپا از فیات کمتر است، اما به‌هرحال از مدیریت منضبط تکنیکی و مالی آلمانی برخوردار است، اما برعکس آن فیات از نظر سهم تولید و فروش در دنیا از اشکودا بالاتر است، اما به سیستم صنعتی ایتالیایی وصل است که از لحاظ تکنیکی رتبه پایین‌تری نسبت به آلمان دارد.
با تمام اینها، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در ارتباط شراکتی ما با هرکدام از این شرکت‌ها، دامنه فروش، میزان فروش، میزان تولید و سهم بازار اهمیت بسیار زیادی دارد چون قرار است این شرکت طرف قرارداد، بخشی از تولیدات ما را در بازار‌های بین‌المللی بفروشد. پس آن شرکتی باید به عنوان چهارمین شریک انتخاب شود که بازار وسیع‌تری دارد و این مزیتی است که فیات نسبت به اشکودا از آن برخوردار است. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید شریک خارجی چقدر آورده مستقیم دارد
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو