مقایسه تطبیقی قرارداد پژو-سیتروئن با شرکای ایرانی و چینی

پژوی نیکوکار در ایران، یک سوم چین سرمایه گذاری می کند

به هر حال پس از گذشت ماهها شرکت فرانسوی پژو-سیتروئن در آستانه بستن قراردادی بزرگ با ایران‌خودرو است. قراردادی که به واسطه آن 250 میلیون دلار از طرف هر کدام از شرکا برای این همکاری در نظر گرفته شده است. ولی دیگر جنبه‌های این قرارداد چیست و چقدر به آن چیزی که وعده داده شده بود نزدیک است. 

کد : 979
تاریخ انتشار : يکشنبه 15 آذر 1394
print
نظرات : 1
پژوی نیکوکار در ایران، یک سوم چین سرمایه گذاری می کند

مسلم تقوی-رکود بازار خودرو در ایران باعث شده بود بعضی کارشناسان به آینده شراکت ایران با شرکای خارجی ناامید شوند و تصور کنند از جذابیت ایران برای شرکای خارجی کاسته شده است. ولی قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک خودروساز فرانسوی با ایران‌خودرو نشان داد شرکت‌های بزرگ اروپایی به برنامه‌های طولانی مدت، بیش از اتفاقات فصلی و موقت بازار اهمیت می‌دهند. در یک سال اخیر تحلیل‌گران تجاری این شرکت‌ها به بررسی موقعیت ایران و شرایط بازار پرداخته‌اند و نهایتا ایران را به عنوان یک پتانسیل بسیار خوب شناخته‌اند. حتی عده‌ای از کارشناسان آمریکایی نسبت به نداشتن روابط اقتصادی با ایران گلایه کرده و خواستار بازبینی سیاست‌های دولتی نسبت به ایران شده اند. به هر حال پس از گذشت ماهها شرکت فرانسوی پژو-سیتروئن در آستانه بستن قراردادی بزرگ با ایران‌خودرو است. قراردادی که به واسطه آن 250 میلیون دلار از طرف هر کدام از شرکا برای این همکاری در نظر گرفته شده است. ولی دیگر جنبه‌های این قرارداد چیست و چقدر به آن چیزی که وعده داده شده بود نزدیک است. گفته بودند که فرانسوی‌ها همان چیزی را به شرکای ایرانی پیشنهاد خواهند داد که پیش‌تر به شرکای چینی پیشنهاد داده بودند. در این مطلب نگاهی کوتاه و مختصر انداخته‌ایم به شباهت‌ها و تفاوت‌های قرارداد در حال تنظیم و شراکت فرانسوی چینی.
حدود یک ماه پیش که فرانسوی‌ها تهدید به ترک مذاکره با ایرانی‌ها کردند، فیگارو از زبان ژان کریستف کومارد، رئیس بخش آفریقا و خاورمیانه شرکت پژو-سیتروئن نوشت:«ما به شرکای ایرانی خود پیشنهادی شبیه به پیشنهاد خود با چین داده‌ایم، سرمایه‌گذاری 50-50، انتقال تکنولوژی یا دانش در زمینه چگونگی صنعتی‌سازی در میان پیشنهادهایی است که ما به ایرانی‌ها داده‌ایم». در آن زمان به نظر می‌رسید این خبر برای دلجویی از طرف ایرانی بابت حرف‌های تند طرف فرانسوی زده شده است. ولی حالا مشخص شد وعده‌های فرانسوی‌ها خیلی دور از واقعیت نیست.
حالا پس از گذشت یک ماه از این اتفاق و ماه‌ها مذاکره برای ارتباط مجدد، هاشم یکه‌زارع مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو اطلاعات جدیدی از قرارداد این شرکت با شریک فرانسوی اعلام کرده است. به گفته یکه‌زارع این قرارداد بسیار خوب تنظیم شده است و اگر به مرحله نهایی برسد و امضا شود، ایران از آن بسیار منتفع خواهد شد. 
اکنون این سوال پیش می‌آید که این قرارداد چقدر شبیه به قراردادی است که چند سال پیش بین پژو-سیتروئن با شرکت چینی دانگ فنگ  امضا شده است. 

پژو-سیتروئن نیکوکار
زمانی که پژو-سیتروئن قرارداد خودرویی با دانگ فنگ چین را می‌بست ادعا کرده بود  فلسفه این شرکت بر آموزش و نیکوکاری استوار است و این قرارداد هم به عنوان نشانه‌ای از نیکوکاری فرانسوی است که به چینی‌ها هدیه داده شده است. 
در سال 2014 پژو-سیتروئن قراردادی با شرکت چانگان چین بست که شامل سرمایه‌گذاری مشترک میان این دو شرکت بود. که گفته می‌شد قرارداد با ایران بسیار شبیه این قرارداد خواهد بود. تا اینجای کار این بنا بر اظهارات یکه زارع شبیه به هم هستند. 
قرارداد شرکت‌های فرانسوی چینی به‌صورت مساوی بسته شده بود و سهم هر کدام از این دو شرکت نزدیک به 800میلیون دلار بود که سرمایه کل شرکت را به 1.6 میلیارد دلار می‌رساند. اینجا تفاوت کوچکی بین این دو قرارداد مشخص می‌شود. چرا که مبلغی که برای سرمایه‌گذاری مشترک ایران و فرانسه در نظر گرفته شده است، در مجومع 500 میلیون دلار است و سهم هر کدام از شرکت‌ها 250 میلیون دلار خواهد بود. یعنی هزینه سرمایه‌گذاری پژو-سیتروئن با چین بیش 3 برابر سرمایه‌گذاری پژو-سیتروئن با ایران‌خودرو است. 
از دیگر نکات قرارداد شرکت چینی شامل طراحی برندی جدید برای عرضه در چین می‌شد. این برند قرار بود محصولاتی محلی فقط برای عرضه در چین بسازد. تفاوت دیگر شراکت ایرانی-فرانسوی در این است که فعلا فقط قرار است خودروهای پژو- سیتروئن در ایران ساخته شود. به گفته هاشم یکه‌زارع، «قرار شده است 500 میلیون یورو برای ایجاد این شرکت سرمایه‌گذاری شود تا در این دور از همکاری‌ها پنج خودروی پژو 301، 208، 2008، 508 و 5008 در ایران به تولید برسند. بر اساس این دور از همکاری‌ها 30 درصد محصولاتی را که با شراکت پژو به تولید می‌رسانیم، از طریق شبکه پژو به کل دنیا صادر خواهیم کرد. تفاهم دیگری هم که با پژو داشته‌ایم این بوده است که در سه مقوله کیفیت، خدمات پس از فروش و مراکز تحقیق و توسعه تیمی از پژو در ایران مستقر شوند و در این مورد به کارکنان ما آموزش لازم را بدهند. در حقیقت در دور جدید همکاری ما با پژو انتقال تکنولوژی به معنی واقعی صورت می‌گیرد».
بدین صورت اگر در ایران ساخت محصولاتی با برند بومی در نظر گرفته نشده است، ولی قرار است 30 درصد محصولات تولید در ایران به دیگر کشورها صادر شود که باعث ارزآوری برای کشور ما خواهد شد. در عین حال باید این را دز نظر گرفت که سال‌هاست ایران محصول بومی خود با نام پارس را بر اساس محصولات پژو تولید کرده است. 
یکه‌زارع زمان به بازار رسیدن این محصولات را بیش از یک و نیم سال دانست و گفت: از موقعی که قرار داد امضا شده و شرایط برجام هم مهیا شود، تقریبا بین 15 تا 18 ماه دیگر محصولات حاصل از این قرارداد روانه بازار خودرو خواهد شد.

یک قرارداد خوب در شرایطی بد
با این تفاسیر بر اساس اطلاعات به دست آمده از صحبت‌های مدیرعامل ایران، به نظر می‌رسد قرارداد نوشته شده بین ایران‌خودرو و پژو-سیتروئن بسیار بهتر از قراردادهای قبلی باشد و نزدیک به همان قراردادی است که وعده آن داده شده بود. پژو-سیتروئن هم نشان داده است که بر اصول فلسفی خود، یعنی شراکت مبتنی بر آموزش استوار بوده و به انتقال تکنولوژی و دانش به شریک ایرانی اهمیت داده است. 
باید اضافه کرد با رکود موقتی که در سال اخیر بازار خودروی ایران را فراگرفته بود، بعضی کارشناسان انتظار نداشتند که شرکت‌های اروپایی حاضر به سرمایه‌گذاری مستقیم و مشترک در ایران باشند و احتمال می‌دادند بیشتر پیشنهادها به سمت فاینانس سوق پیدا کند. 
با نگاهی دقیق به این دو قرارداد می‌توان این‌طور استنباط کرد که طرف فرانسوی به وعده‌های خود پایدار بوده است و اگر تفاوتی در این دو قرارداد دیده می‌شود، بسته به تفاوت نیازهای طرف مقابل یعنی ایران و چین تغییر کرده است. چین کشوری است که بیش از 25 درصد بازار خودروی دنیا را در اختیار دارد و نیازی به الزام صادرات و تضمین تراز تجاری متعادل ندارد. از سوی دیگر ایران بیشتر از اینکه نیاز به برند بومی داشته باشد، باید در پی بازارهای جهانی برود تا بتواند با ارزآوری تراز تجاری خود را با شرکای بین‌المللی خود متعادل کند. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
نکونام
ارسال شده در در 12/06/2015 12:00:17

بله شاید وعده 50 درصدی بدهند یا تکنولوژی رو وعده بدن میاریم ولی تجربه نشون داده هیج کجای دنیای این کار رو نکردن در هیچ زمانی و تکتولوژی های از کار افناده و محصولات از رده خارج شده همیشه ارمغانشون بوده کشور ما خصوصا با بازار انحصاری و در مدت 50 سال همیشه بازار خوب سطح زباله هاشون بوده و خصوصا شرکت های فرانسوی 50 تا 70 درصد فروش خودشون رو در ایران داشتن و دارن پس این وعده ها شاید برای مدیرانی که بینش ندارن و تمام هنرشون اسم مدیری که دارن با این چیزها حوشحال بشن ولی مردم دیگه امیدی به این حرف ها ندارن در این مدت ثابت شد که این ما در این سال ها فقط و فقط پس رفت کردیم و هیچ پیشرفتی نداشتیم

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو