روزنامه «دنیای خودرو» در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد

تاثیر تک نرخی کردن ارز بر صنعت خودروسازی

اگر ارز تک نرخی شود، صنعت خودروسازی دچار تحول اساسی خواهد شد و به بیان دیگر آن وقت هم تکلیف خودرو ساز مشخص می‌شود و هم تکلیف مصرف کننده که هر روز با یک قیمت سروکار نداشته باشد و اگر این موضوع محقق شود، ارز برای مدت طولانی ثبات را تجربه خواهد کرد. 

کد : 992
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 آذر 1394
print
نظرات : 1
تاثیر تک نرخی کردن ارز بر صنعت خودروسازی

ارز این روزها دوباره سیر صعوی به خود گرفته، به‌طوری‌که دلار نرخ 3600 تومان را پشت سر گذاشته و در حرکت به سمت 3700 تومان است، با این تفاسیر دوباره ممکن است اقتصاد ایران که طی دوسال گذشته ثبات را پشت سر گذاشته،دچار تکانه‌های اساسی شود. به گزارش «دنیای خودرو» اولین نشانه‌های این موضوع در بازار خودروهای وارداتی خود را نشان داد، به طوری‌که قیمت برخی خودرو‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شد، همچنین افزایش نرخ دلار این بهانه را به دست خودروسازان می‌دهد که دوباره بحث افزایش  قیمت‌ها را علم کنند، در دوره‌های گذشته آن‌ها معتقد بودند با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه که اکثرا وارداتی است و بر اساس نرخ دلار قیمت آن‌ها تعیین می‌شود، با رشد قیمت دلار قیمت مواد اولیه نیز  بالا می‌رود و به تبع آن بهای تمام شده خودرو نیز افزایش می‌یابد. این در حالی است که اگر ارز تک نرخی شود، صنعت خودروسازی دچار تحول اساسی خواهد شد و به بیان دیگر آن وقت هم تکلیف خودرو ساز مشخص می‌شود و هم تکلیف مصرف کننده که هر روز با یک قیمت سروکار نداشته باشد و اگر این موضوع محقق شود، ارز برای مدت طولانی ثبات را تجربه خواهد کرد. در همین زمینه سراغ تنی‌چند از کارشناسان اقتصادی رفتیم تا نظر آن‌ها را در رابطه با تک نرخی کردن ارز  جویا شویم. 

بهروز هادی زنوز
 استاد دانشگاه  
در حال حاضر با توجه به اینکه فعلا تحریم‌ها هنوز پا برجاست و منابع ارزی کشور قفل است، بانک مرکزی منابع ارزی کافی برای تک نرخی کردن ارز در اختیار ندارد. با توجه به این امر که بانک مرکزی امسال عایدات کافی ارزی نخواهد داشت، در نتیجه طی سال‌جاری تک نرخی کردن ارز مقدور نخواهد بود.
این در حالی است که دولت طی دو سال گذشته سیاست کنترل تورم را در پیش گرفته است و در مقابل نیز رکود بر بازار‌های مختلف و همچنین بخش تولید کشور حکمفرما شده است. در حال حاضر سیاست ارزی بانک مرکزی در جهت مقابله با رشد تورم است. بر همین اساس بهترین زمان برای تک نرخی کردن ارز، موقعی است که تورم تک نرخی شده باشد. اصولا تک نرخی شدن ارز به متغیر‌های زیادی بستگی دارد که تمام آن‌ها باید مهیا باشد، در غیر این صورت بعد از مدتی که تک نرخی شدن ارز روی داد، این امر پایدار نخواهد بود و دوباره به دلیل نوسانات روی داده، ارز دو یا چندنرخی خواهد شد. پس می‌توان نتیجه گرفت باید در یک شرایط پایدار مبادرت به تک نرخی شدن ارز کرد. 

محمد لاهوتی
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران 
ارز دو  یا چند نرخی علاوه بر اینکه بر تولید و تولیدکنندگان کشور آسیب رسانده، بلکه باعث به وجود آمدن رانت شده است. این در حالی است که فاصله میان نرخ ارز مبادله‌ای و نرخ ارز در بازار آزاد برای واردکنندگان جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند و این نوعی سوبسید دادن به واردکنندگان است. بر همین اساس دولت در سیاست‌گذاری خود، تک نرخی شدن ارز و از بین بردن فاصله نرخ ارز مبادله‌ای و نرخ ارز در بازار آزاد را که موجب ایجاد رانت و فساد می‌شود، در دستور کار خود قرار داده است. همچنین باید به این نکته اذعان کرد که نرخ ارز باید بر مبنای قانون برنامه پنجم توسعه مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، نظام ارزی کشور باید، نظام مدیریت شده شناور باشد که هنوز اجرایی نشده است. اما با توجه به اینکه تحریم‌ها در آینده‌ای نزدیک برچیده خواهد شد، می‌توان ارز را تک نرخی کرد. همچنین بنده معتقد هستم باید نرخ ارز براساس نرخ تورم داخلی و نرخ تورم خارجی مشخص شود. حال باید دید چه مدت طول می‌کشد تا دولت و بانک مرکزی بتوانند ارز را تک نرخی کنند.

مسعود دانشمند
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات
در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که نیت دولت در تک نرخی کردن ارز خیر است و این موضوع را باید به فال نیک گرفت. تک نرخی شدن ارز نیاز به یک بازه زمانی شش ما هم دارد. اما مهم‌ترین پیش شرط این موضوع برداشتن تحریم‌های بانکی است که فعلا این موضوع رخ نداده و تا زمانی که تحریم‌های بانکی برداشته نشود، بانک مرکزی نمی‌تواند اقدامی در جهت تک نرخی شدن ارز انجام دهد.
دولت می‌تواند ابتدا نرخ مبادله‌ای و آزاد را به هم نزدیک کند که این امر در مرور زمان در حال رخ دادن است و پس از رساندن این دو نرخ به یکدیگر، نرخ واحدی به عنوان نرخ ارز تعیین شود. در حقیقت پیش از آنکه  یک‌باره نرخ مرجع و مبادله‌ای حذف شود، ضروری است نرخ‌های مبادله‌ای و آزاد یکدیگر نزدیک شوند تا در ‌‌نهایت نرخی واحد برای ارز تعیین شود.
برای تک نرخی شدن ارز باید روند طولانی‌ مدتی صرف شود و دولت نیز ارز کافی داشته باشد که بتواند تعادل بین عرضه و تقاضا را برقرار کند. با این کار دولت می‌تواند تقاضای بازار را پاسخگو باشد و از طرفی کاری کند که نرخ ارز آزاد به سمت مبادله‌ای حرکت کند.

محمد حسین برخوردار 
 رئیس مجمع عالی واردات 
دولت در تعیین نرخ ارز بازیگری فعال است و به همین دلیل در تک نرخی کردن ارز، عزم و جدیت دولت مهم ترن موضوع است. در همین رابطه در حال حاضر بانک مرکزی روی این بخش در حال کار است و به نظر می‌رسد باید برای تک نرخی شدن ارز قدری تامل کرد.
رسیدن به ارز تک نرخی از آن جهت بسیار مهم است که بخش بسیار بزرگی از فعالیت‌های اقتصاد ایران یا با ارز انجام می‌گیرد یا به نرخ ارز بستگی دارد.
از این رو باید بانک مرکزی به یک استراتژی پایدار و شفاف در زمینه تک نرخی شدن ارز دست یاید. اگر ارز تک نرخی شود، از وقوع بسیاری از رانت‌ها و فساد‌ها جلوگیری خواهد شد. بانک مرکزی به دنبال آن است که نظام ارزی مدیریت شناور شده را به کارگیرد. بدین نحوه که یک دامنه برای نوسانات ارزی تعیین کند، ولی قیمت دقیق نرخ ارز را عرضه و تقاضا مشخص خواهد کرد.
 در اینجا ذکر این نکته ضروری است که دولت و در راس آن بانک مرکزی نباید در نرخ گذاری دلار دخالت کند. اگر دولت دست به چنین اقدامی بزند، نوسانات ارزی دوباره روی می‌دهد. 
این در حالی است که ریسک نوسانات نرخ ارز می‌تواند دارایی‌ها و بدهی‌های افراد و موسسات را تحت تاثیر جدی قرار دهد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
نام کاربری
ارسال شده در در 12/08/2015 00:24:11

ای بابا این بازار هیچ وقت ارام نمیشه تا سود دولت مردان و افراد وابسته به اون توش باشه هیچ اتفاقی نمی افته

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو