جنگ مرگ و زندگی زیر چرخ‌های مترو

خودکشی بی برنامه با مترو

دختري 25 ساله، مردي ميانسال یا خانمی نابينا که بر اثر فشار جمعیت زير قطارهاي مترو جان خود را از دست دادند. سالانه حداقل دو يا سه نفر در ايستگاه‌هاي مترو جان خود را به دست مرگ مي‌سپارند. تبعات اين خودكشي‌ها تنها به تاخير حركت قطارها، ازدحام جمعيت و مشكلات چند ساعته براي مسئولان مترو و مسافران ساير ايستگاه‌ها ختم نمی‌شود، بلکه صدمات روحي و رواني جبران ناپذيري براي مسافراني كه شاهد حادثه بوده‌اند، ماموران ايستگاه و به خصوص راهبر قطار به همراه خواهد داشت.

کد : 993
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 آذر 1394
print
نظرات : 1
خودکشی بی برنامه با مترو

در آن سرعت، با آن همه هشدار که مسافران پشت خط زرد رنگ بایستند، اما فقط یک گام تا مرگ فاصله است. لحظه ای که قطار از تونل بیرون می‌آید و تنی را زیر چرخ‌هایش می‌گیرد، اخبارش هر از گاهی منتشر می‌شود. دختري 25 ساله، مردي ميانسال یا خانمی نابينا که بر اثر فشار جمعیت زير قطارهاي مترو جان خود را از دست دادند. سالانه حداقل دو يا سه نفر در ايستگاه‌هاي مترو جان خود را به دست مرگ مي‌سپارند. تبعات اين خودكشي‌ها تنها به تاخير حركت قطارها، ازدحام جمعيت و مشكلات چند ساعته براي مسئولان مترو و مسافران ساير ايستگاه‌ها ختم نمی‌شود، بلکه صدمات روحي و رواني جبران ناپذيري براي مسافراني كه شاهد حادثه بوده‌اند، ماموران ايستگاه و به خصوص راهبر قطار به همراه خواهد داشت. طي دستورالعمل‌هاي نوشته شده برای جبران بخشی از آسیب روحی وارد شده، تنها راهبر قطار را به سفرهاي زيارتي اعزام و طی چند روز مرخصي از محيط دور مي كنند. 

 تهران بدون درهای شیشه‌ای
در بسیاری از کشورها مسئولان برای جلوگیری از این حوادث اسکرین دور یا در‌های شیشه‌ای را نصب می‌کنند. مسئولان مترو چند سال پيش جهت خريد تكنولوژي درهای حفاظتی- screan door-  اقدام کرده بودند به دليل هزينه‌هاي بالا اين مهم به سرانجام نرسيد. درهای حفاظتی هنگام باز شدن در هاي قطار در همان جا باز شده و مسافران از آن درها وارد قطار مي‌شوند. اين شيشه‌هاي محافظ ضمن جلوگيري از وقوع خودكشي‌هاي اين چنيني از وقوع حوادث نيز براي نابينايان يا كساني كه تعادل خود را به دليل ازدحام جمعيت در لبه سكو ممكن است از دست بدهند.  

 خودکشی در مترو تصمیمی ناگهانی
بدون‌شک همه افراد به پایان زندگی فکر کرده‌اند و بسیاری نیز به پایان دادن به زندگی خود، اما این فکر تا چه اندازه اجرایی می شود و در چه مواردی جدی است دکتر مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در خصوص خودکشی افراد در مترو به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: معمولا دو نوع خودکشی وجود دارد. دسته اول کسانی هستند که بدون نقشه و برنامه قبلی، به طور ناگهانی اقدام به خودکشی می‌کنند. این افراد فشار زیاد و ناگهانی را تحمل می‌کنند و اگر در همان زمان شخصی دیگر با آنها صحبت کند یا تماس بگیرد از تصمیم خود منصرف می‌شوند، در واقع حواس آنها به سمت دیگری می‌رود. اشخاصی هم که در مترو اقدام به خودکشی می‌کنند جزو این دسته هستند و به‌طور ناگهانی این تصمیم را گرفته اند. در سایر کشورها نیز چنین مواردی وجود دارد. متروی پاریس روزانه شاهد چنین مواردی است. بیشتر آنها کسانی هستند که قبلا مدیر یا مدیر کل بوده‌اند و حالا خسته شده‌اند. این افراد به مترو می‌آیند اکثرا نوشیدنی‌های الکلی نوشیده و بعد خود را زیر قطار پرتاب می‌کنند. این افراد با موضوعات مختلف کاری، خانوادگی و احساسی دست به گریبان هستند. ورشکسته شده‌اند، توان انجام مسئولیت‌های خود را ندارند و در یک لحظه تصمیم می گیرند تا خودکشی کنند، چشمان خود را باز می‌کنند و چون خود را در مترو می‌بینند، خود را زیر قطار پرت می‌کنند. ضمن آنکه به عواقب یا نتایج آن اصلا فکر نکرده و بسیاری موارد خودکشی‌ها ناموفق است. این افراد اگر در مکان و موقعیت دیگری قرار داشتند شیوه دیگری انتخاب می‌کردند. مثلا خود را از پنجره به بیرون پرتاب می‌کردند یا خود را دار می‌زدند. آنها به شرایط بعد از خودکشی فکر نمی‌کنند و همسر خانواده و فرزندان هیچ کدام برای آنها اهمیت ندارد. این افراد از لحاظ روانی در قفل فکری هستند. یک متغیر کوچک هم می‌تواند تصمیم آنها را عوض کند. 

 افسردگی شدید و تلاش برای خودکشی
بیمارانی که افسردگی شدید دارند و احتمال خودکشی در آنها زیاد است، اغلب تحت نظر پزشک هستند. در بیمارستان روانی بستری می‌شوند، داروهای قوی مصرف می‌کنند. اما بعد از خروج داروهای خود را قطع می‌کنند و می‌گویند همین داروها بود که موجب بیماری ما شد. پس از مدتی نیز خودکشی می‌کنند. دو یا سه‌بار خودکشی می‌کنند. پزشک نیز به این امر واقف است چراکه بیمار است. مصطفی اقلیما درباره افراد با افسردگی شدید می‌گوید: «در میان افرادی که قصد خودکشی در مترو را دارند عده‌ای افسردگی شدید دارند و هر لحظه امکان خودکشی آنها وجود دارد. ممکن است بارها و بارها برای این کار اقدام کنند. این افراد باید تحت درمان قرار بگیرند. آقا و خانمی که برای بار سوم یا چهارم خود را زیر قطار مترو می‌اندازند، حتما دچار بیماری روانی هستند. مصرف داروهای آرام‌بخش برای آنها ضروری است و باید تحت نظر پزشک و تحت کنترل اطرافیان خود باشند. از سوی دیگر این افراد تنها راه برای مرگ و خودکشی را قطار مترو می‌دانند و سعی می‌کنند فقط از این طریق به زندگی خود پایان دهند.» 

 راهور مترو قربانی دیگر 
راهور قطار در این موارد هیچ گونه تقصیر و مسئولیتی ندارد چراکه ترمز و کاهش سرعت قطار در اختیار او نیست. راهور شوک زده می‌شود اما کاری نمی‌تواند انجام دهد، در نهایت باید این امر را بپذیرد. اقلیما در توضیح به اقداماتی که باید برای راهوران مترو انجام شود، بیان کرد: «به این افراد چند روز مرخصی تعلق می‌گیرد و به سفر فرستاده می‌شوند. پس از مدتی نیز به محل کار خود باز می‌گردند اما تا آخر عمر صحنه این اتفاق در خاطر او می‌ماند. بهترین کار ممکن برای این افراد این است که پس از بازگشت، کارمند اداری شوند، چراکه همیشه ترس از تکرار آن حادثه را همراه خواهند داشت. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
andموافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
سمیرا
ارسال شده در در 12/08/2015 00:13:03

واقعا باعث تاسفه کی این مردم یاد می گیرن درست رفتار کنن کی یاد می کیرن روابطه اجتماعی و رفتار در اجتماع رو در زمان صحتب از هزاران سال فرهنگ و داشته صجبت می کنن و از این بودن و ان بودنشون ولی به اندازه سر سوزنی فرهنگ اجتماعی ندارن

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو